Sønderjyske stednavne

Startet af Inger Buchard, 12 Dec 2020 - 14:01

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

På GOV - Geschichtliches Ortsverzeichnis - har jeg gennemgået de sønderjyske stednavne og redigeret dem, så både de tyske og de danske versioner af stednavnet nu er søgbare. Desuden er de så vidt muligt blevet forsynet med koordinater, så man kan se deres placering på et landkort.

I GOV kan man i skemaform se en oversigt over, hvilke myndigheder et sted hører under; da det skifter efter 1864 og igen efter 1920, er oplysningen knyttet til et årstal eller en periode.

Det, der mangler p.t. er 1. de fleste preussiske herredsfogderier 1868-1889 (Rødding herredsfogderi ER behandlet),  og 2. tiden før 1864. 
Gennem hele perioden er sognestrukturen (næsten) stabil, så den er ikke forsynet med årstal.

Før 1867 finder man kun sognekommuner i de kongerigske enklaver (ordningen fra 1842 blev kun indført i Kongeriget) - og selvfølgelig fra 1921 til 1970.
God jagt på
http://gov.genealogy.net/search/name

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

Hej Inger

Flot arbejde, det er vi vist en del, der kan få glæde af.

Vh Inge

Grethe Leerbech

Tak Inger for det fine arbejde, det kan jeg bruge
vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Inger Buchard

Undervejs har jeg konstateret, at der fra 1868 til 1889 oprettes Hardesvogteien/herredsfogderier. Dem ser man i de alfabetiske lister som jagthunde, dvs. Recherche-jagt-ansvarlige, når en værnepligtig ikke er dukket op til session. De har altså politimyndighed og afløser dermed de danske herreder. Lige undtagen godserne, der ud over at være Gutsbezirk i egen kommune også får samme kompetencer som Hardesvogt (f.eks. Gramm-Nübell Gutsbezirk) i flere Gemeinden end Gramm Gutsbezirk.
Slægtsforskerbiblioteket havde nøglen til at forstå den del del af sagen:
https://slaegtsbibliotek.dk/900327.pdf
med en fremragende oversigt over ansvarsområder; endnu et fornemt arbejde fra Hans Schultz-Hansens hånd.

digdag.dk er aldeles uundværlig med sine dobbeltkort

Det glæder mig, at nogen har opdaget, hvor spændende stoffet er; det er vigtigt, når man vil på jagt efter politisager - og dem er der jo mange af.

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki