Jacob Jepsen og Hustru Maren Brodersen på Ryberg i Velling Sogn, Ringkøbing

Startet af Mary Frølund, 11 Dec 2020 - 21:29

Forrige emne - Næste emne

Mary Frølund

Jeg har i længe været noget udfordret på Jacob Jepsen og Hustuen Maren Brodersen, som bor på herregården Ryberg i Velling sogn. Fra 1771 til 1790.

Jeg har via datteren Marie Jepsen fundet denne familie på Ryberg, men kan ikke finde ud af, hvor de kommer fra.
Fra historien om Ryberg, står der følgende om det:
"Mads Opitius kæmpede imidlertid med økonomien, og i 1779 blev Rybjerg i hans konkursbo købt af Jakob Jepsen. Ved Jakob Jepsens død i 1790 solgte hans enke Maren Brodersen gården med gods til Henrik Ammitzbøll, der frasolgte flere fæstegårde. "

Jeg har ikke kunnet finde noget skiftligt om denne "Handel", Nogen der ved, hvor jeg skal lede efter noget skriftligt om denne konkursbo med Opitius?

Familien flytter til Ringkøbing efter Jacob Jepsens død i 1790 og Fruen kaldes senere Madam Jepsen eller Maren Brodersen. Hun dør 1810 og der er skifte efter hende. Hun lever af sine midler i Ringkøbing. Og bliver ikke gift igen.

Sønnen Jens forsvinder til København i følge skiftet 1810 og så ved jeg ikke mere om ham.
Den ældste datter Chrirstine Marie Jepsen (madam Rindom) er også bosiddende i København ved skiftet 1810, Hun er fraskilt fra Købmand Laurits Rindum i Ringkøbing (senere Velling Sogn) 1806 og deres fælles søn bor vist hos Maren Brodersen i Ringkøbing i årene lige efter.
Christine Marie Jepsen bliver gift med arbejdsmand Mogens Jacobsen i Holmens kirke d. 23-8-1822 og så mister jeg også sporet efter hende.
Yngste datter Bolette døde i Ringkøbing 1806 20 år gammel altså 4 år før skiftet i 1810.

Tilbage står min mands ane Marie Jepsen født ca. 1775 Hvor?
Død 1838 i Ringkøbing, Smed Knud Hansens Kone og almisselem. Marie fik bevilling til at styre sin egen formue i 1811. Det gjorde hun åbenbart ikke særlig godt eller også var den noget begrænset. Hun levede på fast fattighjælp i Ringkøbing gennem flere år. Hun fik noget brød. Ægteparret har ikke levet sammen særligt meget, da han ofte er ude og arbejde som smed på egnens gårde i følge folketællingerne. De fik sammen en datter Ane Marie Knudsdatter 1814 i Ringkøbing.

Tilbage til hendes forældre
Folketællingen i Ryberg 1787 se sådan ud:

Ringkøbing, Hind, Velling, Velling, Ryeberg, 54, FT-1787, B3353
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
hr. Jacob Jepsen     46     Gift     hosbonde     Hovedgaardens og Kirkens ejer      
Maren Brodersen     42     Gift     madmoder           
Christine Marie -     14     Ugift     deres datter           
Maria -     11     Ugift     anden datter           
Jens Jepsen     6     Ugift     deres søn           
Bolette -     2     Ugift     tredie datter           
Og så et væld af tjenestefolk

Faddere til de 2 yngste børn, som er født i Velling sogn, er familien på Lønborggård og en Hr. Helt, som er Birkedommer til Timgaard og bosiddende på Ryeberg. Det siger vist ikke ret meget om familie umiddelbart.

Nogen der har et bud, kan komme med et hint et eller andet?

Med venlig hilsen

Mary Frølund



Med venlig hilsen
Mary Frølund
område: Herning, Vejle, Ringkøbing, Ølgod, Vamdrup/Hejnsvig


Jørn Jensen

Hej igen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=222394#222394,42027253

landstingets skøde og pantebog med ialt 475 opslag, se opslag 320,322,394,395, som svarer til folie 836,837,838,895 og 896
set i registeret til skøde og panteprotokol under Jacob Jepsen 1779-1786

Med venlig hilsen jørn jensen

Mary Frølund

Hej Jørn

Tusinde tak. Har lige skimmet det første og kan se, at han hedder Jacob Jespersen Jepsen.
Så jeg så finde ud af, hvordan du har støvet det op efterfølgende. Jeg er virkelig glad, var så irriterende, at føle sig som en blind høne.

mvh Mary Frølund
Med venlig hilsen
Mary Frølund
område: Herning, Vejle, Ringkøbing, Ølgod, Vamdrup/Hejnsvig

tove agerskov madsen

Jeg har ledt efter Christine Maries fødsel, o. 1773.
Jeg ville gerne vide, om det virkelig kunne passe, at hun blev gift med Laurids Rindom som 14-årig. Det var samme år som hun blev konfirmeret.
Hvor kom familien fra, da de købte Ryeberg i 1779? Lønborg Eneministerialbog er desværre brændt.
Maren Brodersen må være af fin familie, siden hun har -sen navn allerede i 1700-tallet. Hvor stammede hun fra?

Mary Frølund

Hej Tove

Det er det store spørgsmål, hvor de kom fra. Selv om der ikke er bevaret kirkebog fra Lønborg fra den tid, burde der var andre kilder - skifter og lign hvor deres navne dukkede op. Det har jeg ikke fundet.
Marie Christine er blevet gift meget ung ja, nok ikke ret meget ældre end 14 år nej og mon ikke det har noget med penge at gøre.

Men i FT 1787 er hun nævnt til at være 14 år. Hun er konfirmeret i 1789 og gift 1790. og endelig skilt i 1806
Med venlig hilsen
Mary Frølund
område: Herning, Vejle, Ringkøbing, Ølgod, Vamdrup/Hejnsvig

Mary Frølund

Til de der kunne være interesseret i Jacob Jepsen og Maren Brodersen på Ryberg. Så har et opslag i Autionsprotokollen over Ryberg godtgjort, at Jacob Jepsen kommer fra Møgeltønder og ikke Lønborg.

Datteren Maria Jepsen dåb er også fundet i Møgeltønder

Og det er fejl oplysning i skødeprotokollen, at han skulle hedde Jacob Jespersen Jepsen. Jacob Jepsens far er Tved, Tønder og hed Jens Jepsen
Med venlig hilsen
Mary Frølund
område: Herning, Vejle, Ringkøbing, Ølgod, Vamdrup/Hejnsvig

Erik Brejl

Du kunne vel ikke lægge et link til din kilde: auktionsprotokollen

Erik Brejl
https://brejl.dk

Mary Frølund

ok Protokol var ikke det helt rigtige at sige.
Jeg har set det i bilagene til protokollen på arkivet i Viborg
Arkiv nr. Bølling Hrd. -1814. Dokumenter til Auktions protokollen 1771-1792 B80C-36.
Jeg prøver, om jeg kan vedhæfte filen med billede herunder.

Datteren Maria Jepsen fra 1777 i Møgeltønder her https://www.danishfamilysearch.dk/sogn1817/churchbook/source138903/opslag15208732


Så er der en ting her fra Ladelund kirkebog og den har jeg været på Family Search og finde, da jeg ellers ikke aner, hvordan man kan komme i de slesvigske kirkebøger. Det er en søster til Jacob Jepsen, Anna Magdalene Jepsen som dør udgift i Ladelund, Tonderen, Slesvig 1799 og her nævnes alle hendes slægtninge incl. hendes afdøde broders børn i Ringkøbing. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSDD-7QT?cc=3015626&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQPXN-8GFJ
Med venlig hilsen
Mary Frølund
område: Herning, Vejle, Ringkøbing, Ølgod, Vamdrup/Hejnsvig