Justitsprotokol fra 1746 i Tybjerg herred

Startet af Sisser Falch Outzen, 05 Dec 2020 - 20:11

Forrige emne - Næste emne

Sisser Falch Outzen

Jeg vil rigtig gerne have hjælp til tydning af denne justitsprotokol fra Tybjerg herred 1746, nederst på højre side.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=315871#315871,64786002

Onsdagen den 6te April 1746

?us Michalsen i Herlufmagle      Stokkemænd         Jens Pedersen
Jørgen? Hansen? i Seirstad?                          Jens Lauersen?
Claus? Jørgensen i Risløf?                                  Søren Nielsen og
?ie Lauersen i Sandbye                                  Niels Hansen i Sandbye

Udi den i Dag 14de Dage her endnu Retten anhængig giorte Sag, Contra den Indstefne Niels
Høeg fra Glumsøe, lod Hr. Inspecteur Svanholm endnu begieve Anstand til i Dag 14ten Dage, som
Atter bevilgedes, ?ind Føreleggelste til Niels Høeg ? til at møde, og anhøre hvis pashende??

   ???ædle? Hr. Inspecteur Svanholm fra Næsbyeholm lod fremstille 2de Kaldsmænd
der Rasmussen og Jens Christian begge af Tyvelse, hvilke hiemlede ved Æd? maa? opvagte?
angre? efter Loven, Lovlig til i Dag med? 8de Dages varskel? her til Retten at have Indstefnet
Gaardmand Morten Jensens i Ulstrup, Saggivelse at anhøre og ???? endelig Dømt at lide
angaaende hans Gaards forsiddelse og de dermed saadanne Astanur?, fordi hand icke ved den
? ham afvigse? 16 Augus giort Kavesttations? Forretning han fundet Præstere fyldest Erstat-
ning for, som alt viden Retten ved Reigning nærmere skal vorde anmeldt og paa
?aaet til Skadesløs Betalings Erholdelse, og hans Gaardsfæstes Forbrydelse efter Lovens
efter? afhiemlede Varsel?, Sig? ??nede Hr. Inspecteur Svanholm Sognets ans?a?ed til i fas?
+ des Dage, høre Retten bevilgede, med forelæggelse til den Indstefnet Morten Jensen i Ulstrup.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Stokkemænd:  mænd, der i ældre tids retspleje var udpeget til at overvære retsmøder
Anhængig: indbragt (for en domstol) til afgørelse
Anstand: henstand
Kaldsmænd: stævningsmænd
Saggivelse: Klage
Forsiddelse: forsømmelse

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er ikke kommet særlig meget i gang med disse dokumenter, så jeg har et par tillægsspørgsmål:

1) Har jeg ret i at den omtalte onsdag behandler flere sager, således at hvis jeg kun er interesseret i Morten Jensen er det kun afsnit 2, der er aktuelt?

2) Hvad er det egentlig, der står oversat til kort resumé på nudansk? :-)

Venlige hilsner
Sisser

Ole Westermann

                Onsdagen dend 6te April 1746.
(Je)ns Michelßen i Herlufmagle      Stokke     Jens Pederßen
(Jø)rgen Hanßen i Siersted            mænd      Jens Larßen
(Je)ns Jørgenßen i Ørsløf                               Søren Nielßen og
   ..ie Laurßen i Sandbye                               Niels Hanßen i Sandbye

(U)di den i Dag 14ten Dage her inden Retten anhængig giorte Sag, Contra den Indstefnte Niels
(Hø)eg fra Glomsøe, lod Hr. Inspecteur Svanholm endnu begiere Anstand til i Dag 14ten Dage, som
(R)etten bevilgedes, med Foreleggelße til Niels Høeg samme tid at møde, og anhøre hvis* passeret        *betød da: hvad
                      Velædle Hr. Inspecteur Svanholm fra Næsbyeholm lod fremstille 2de Kaldsmænd
(Pe)der Rasmußen og Jens Christian begge af Tyvelse, hvilke hiemlede ved Æd* med opragte                  *Ed
(Fi)ngre effter Loven, Lovlig til i Dag med 8te Dages Warßel her til Retten at have Indstefnet
(Ga)ardmand Morten Jenßen i Ulstrup, Saggivelse at anhøre og dernest Endelig Dom at lide
(a)ngaaende hans Gaardz Forsiddelse og de dermed paadragne Restancer, som Hand iche ved den
.. Ham afvigte 16 hujus giorte ....estations Forretning  har kundet Præstere Fyldest Erstat-
(n)ing for, som alt inden Retten ved Reigning nærmere skal vorde anmeldet og paa-
(st)aaet til Skadesløß Betalings Erholdelse, og hans Gaardz Fæstes Forbrydelße effter Loven
(ef)fter afhiemlede Warßel, Begierede Hr. Inspecteur Svanholm Sagens anstand til i dag
(..)ve Dage, som Retten bevilgede, med Foreleggelse til den Indstefnte Morten Jensen i Ulstrup
(ti)l samme tid at Møde og anhøre hvis fremføris, opstaar i 14 Dage -
  -------------------------------------------------------------------------------------------------
Ordforklaringer:
Stokkemænd:  mænd, der i ældre tids retspleje var udpeget til at overvære retsmøder
anhængig: tilhørende
Anstand: henstand
Kaldsmænd: stævningsmænd
Saggivelse: anklage/sagsøgning
Forsiddelse: forsømmelse
   --------------------------------

Der blev ofte behandlet flere sager på den faste ugentlige tingdag - det afhang helt af. hvilke søgsmål m.v., der var indgivet.

mvh Ole

Ole Westermann

De første 3 linier ang. Niels Høeg er uvedkommende MJ's sag.
Den 4. stokkemand hedder iøvrigt Stie Laurßen - ses senere

....estrations Forretning  →  Seqvestrations Forretning
     sekvestration - beslaglæggelse

Inspektør Svanholm havde indstævnet MJ i Ulstrup for retten, da han havde misligholdt sin gård og havde restancer.

Sagen fortsætter på https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=315871#315871,64786005 h.s. linie 18
    Effter anhængig giorte Sag i Dag 14 Dage, Mod forige Gaardmand Morten
Jensen i Ulstrup, Mødte ....etc...
   - så kan du selv fortsætte -

mvh Ole

Sisser Falch Outzen

Mange tusind tak, Ole

Jeg ved ikke, hvorfor jeg lige havde overset den sidste linje  :-[
Og mange tak for at gøre mig opmærksom på notatet opslag 37.

Der er faktisk en dom på opslag 38, som jeg er gået i gang med, men nu må jeg hellere følge kronologien og tage side 37 først :-)

Jeg vender med garanti tilbage med disse to notater, men lærer noget hver gang.

Mange venlige hilsner
Sisser