Otto Heinrich Gerdts (eller Geerts) og hans kone

Startet af Frederik Emil Gernhøfer Bak, 01 Jul 2011 - 23:12

Forrige emne - Næste emne

Frederik Emil Gernhøfer Bak

Hej alle sammen! :o)

Nu er det ved at være et par år siden jeg har været igang sidst, men har nu endelig fundet lidt tid igen.

Har endelig fået et gennembrud i min tidligere tråd ang. Marie Dorthea Geerts (eller Gerdts), ref. til tidligere http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,595118.

Jeg "faldt" tilfældigvis over følgende folketælling:

Vejle, Nørvang, Thyregod, Thyregod, Et hus, 151, FT-1880, D4991
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Otto H. Gerdts 59  Gift Husfader, insidder  Oldenborg i Holsten
Marie Dorthea Sested 47  Gift Hustru  Hohensted
Marie Dorthea Gerdts 10  Ugift deres børn  Grom??, Holsten
Henrik Vilhelm Kordten Gerdts 7  Ugift deres børn  Bordesholm
Marie Gerdts 5  Ugift deres børn  Sylt
Ernst Vilhelm Gerdts 2  Ugift deres børn  Thyregod Sogn, Vejle Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

Har fundet ud af, at Otto dør et par måneder efter denne, nærmere bestemt den 25. april 1880, og fundet Ernst Vilhelm Gerdts fødsel den 5. januar 1878 i Thyregod. Meen videre herfra kommer jeg heller ikke rigtigt, og så er håbet, at jeg ikke skal et smut til Oldenborg osv. for at finde ud af mere, men at der er nogle søde medforskere, der evt. kender lidt til denne familie ;)

Jeg kan se, at det er noget af en nomadefamilie... Hvilket bestemt ikke gør det lettere!

Bedste hilsner og tak!
Fredderik




Ruth Steenberg Rasmussen

Hej
Tror du ikke du skal til Sylt. Når Marie Dorthea konfirmeres på Sylt i 1883 tyder det på, at moderen er rejst til Sylt efter mandens død.

Ved du iøvrigt, at de har en ældre datter: Louise Catharina Margaretha Gerdts, født i 1865?
Hun er konfirmeret i Thyregod 1879: Thyregod 1866-1884, opslag 167 nr. 8. Her får du at vide, at Otto Heinrich er teglbrænder og det var jo ikke ualmindeligt, at de flyttede en del.

Hun er også at finde i 1880 FT:


Samtlige personer i husstanden

Vejle, Nørvang, Thyregod, Kokborg By, Skolen i Kokborg, 149, FT-1880, D4991
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Nikolaj Madsen 38  Gift Husfader, lærer  Vindelev Sogn, Vejle Amt
Karen Nielsen 32  Gift hans hustru  Fouling Sogn
Mads Nikolaj Bygberg Madsen 7  Ugift deres børn  Ejstrup Sogn, Skanderborg Amt
Anders Kristian Nielsen Bygberg Madsen 5  Ugift deres børn  Nørre Snede Sogn, Skanderborg Amt
Hans Mattinus Bygberg Madsen 2  Ugift deres børn  Thyregod Sogn, Vejle Amt
Kristine Kristensen 71  Enke Husfaderens svigermoder  Thyrsting
Ane Kristine Andersen 6  Ugift Plejedatter  Tørring Sogn, Skanderborg Amt
Louise Cathrine Margrethe Gerdts 14  Ugift tjenestepige  Lehnefeldt


mvh
Ruth

Frederik Emil Gernhøfer Bak

Tusind tak :) Det har været en god hjælp. Arbejder stille videre :)

Jeg har noteret det, og ved bare, at Marie Dorthea ender i Vejle, hvor hun føder min oldemor. Men som udgangspunkt skal jeg vel til tyskland for at finde ud af mere vedrørende Otto og Marie?

Egon Hansen

Biblioteket hat to bøger om beboere i Thyregod, måske der er noget. Jeg har desværre tike titlerne ved hånden,men spørg bibliotekaren, eller lokalarkivet i Thyregod
Mvh Egon