1679-1766: Marie Rasmusdatter Overgaard. Men hvilken ’Overgaard’?

Startet af Rune Stjernholm, 23 Jun 2011 - 13:41

Forrige emne - Næste emne

Rune Stjernholm

Jeg søger hjælp til at få afklaret, hvor Marie Rasmusdatter Overgaard blev født. Fødslen skal have fundet sted den 13. november 1679.

Én kilde henviser til 'Overgaard' ved Vestervig i Thy, en anden til 'Overgaard' ved Randers.

Inskriptionen på Maries gravkiste lyder angiveligt således:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=291212&sort=e

Kilden til 'Overgaard' i Thy er et håndskrevet notat, vel omkring 50 år gammelt, som et nu afdødt familiemedlem efterlod sig. Formentligt et afskrift, men hvorfra vides ikke. Notatet henviser i øvrigt til gårdene Kvistrup og Ausumgård, der begge ligger mellem Holstebro og Struer, og som derfor –ud fra et geografisk synspunkt- må vurderes at harmonere bedre med Thy end med Randers:

"Rasmus Nielsen Overgård er vist nok født på én af kronens gårde, Overgård ved Vestervig, hvor hans fader sandsynligvis havde indtaget en stilling som inspektør eller forvalter, og sønnen havde taget navn efter sin fødegård. Han var én af de mange borgerligfødte, der med stor forretningssans havde forstået at drage fordel af den gamle adels sammenbrud i årene efter den ulykkelige svenskekrig. I året 1681 var der auktion over den tidligere afdøde Aksel Juuls og hans for nylig afdøde hustru Elisabeth Friis' godser. Han købte da herregården Kvistrup (12 tdr. hartkorn) og Ausumgaard (12 tdr. hartkorn) med gods (216 tdr. hartkorn), men på det tidspunkt, da auktionen afholdtes, var det endnu ikke tilladt borgerlige at købe og besidde adeligt gods. De skulle offentligt faldbyde det på tinge mindst én gang om året, og meldte der sig da en køber, der ville give en passende købesum, skulle de sælge det. Ganske vist blev denne gamle lov ophævet allerede året efter, men der blev proces om Rasmus Overgårds ret til at besidde gårdene, og først efter en højesteretsdom i 168x [ulæseligt] fik han et rent skøde på det købte.

Rasmus Overgård havde med sin hustru Margrethe Pedersdatter Bloch flere børn og deriblandt datteren Marie, som i året 1697 blev gift med amtsforvalteren over Hald og Skivehus amter, Frederik Winterberg. Amtsforvalteren havde bopæl i Skive på amtstuegården, men han døde få år efter. Han må have været en meget formuende mand, for hans eneste overlevende barn, datteren Luttemelle, fik som fædrene arv efter ham 3.529 rigsdaler, en meget betydelig sum dengang, da en tønde hartkorn kun kostede 30-50 rigsdaler. Enken Marie Winterberg var endnu ung og altså et godt parti, og mellem de mange friere valgte hun i året 1710 at gifte sig med Herlov Jensen Stiernholm..."


Kilden til 'Overgaard' ved Randers er denne:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I2283&tree=2

Nogen der tør komme med et bud på de to kilders troværdighed?

Tak for enhver hjælp!
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Bente Aaris

Ja, det tør jeg da godt, men du må selv se svaret i Gimsing kirkebog 1689-1700 opslagnr:85

Kvistrup Herregård ligger i Gimsing Sogn og du får jo god hjælp af Nygaard med dato og det hele, der var nok stort bryllup på gården ::)
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Rune Stjernholm

Hej Bente

Tak for din interesse!

Jeg tror, du må have tolket mit spørgsmål forkert: Jeg betvivler ikke, hvor og hvornår hun blev gift -eller med hvem.

Jeg forsøger at få afklaret, hvor hun blev født, og dermed om 'Overgaard' refererer til Thy, til Randers eller måske til et helt tredje sted. Og dét synes jeg ikke umiddelbart, Nygård giver noget svar på.

Vh. Rune
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Bente Aaris

OK, så fik vi lidt lærdom ud i geografien, jeg forstår du er egentlig ude efter hvilken Overgaard hendes fader bruger navnet efter.

Over hele linien når man søger har de at han var forvalter af en Overgaard ved Randers, hvis der er hold i det må det vel ant. være oplysninger som fremkommer da han søgte om at få købe Kvistrup.
Og så tager man fra hinanden ukritisk, et sted så jeg at der var en som har hende født i Mariager, men der går jo ikke kirkebogen så langt tilbage.

Men enhver Landsby omtrent har jo en Overgaard!

Jeg har også en indgiftet Overgaard nu for længst afdød gamle onkel Viggo:

Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 12, Brødregade, Matr. 119d forhuset kælderen, 40 F1, FT-1880, d2583
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jochum Sørensen Overgaard 30  Gift værtshusholder husfader  Kristrup Sogn Randers Amt
Pouline født Rasmussen 34  Gift husmoder  Kristrup Sogn Randers Amt
Carl Overgaard 6  Ugift søn  Randers Randers Amt
Søren Overgaard 4  Ugift søn  Randers Randers Amt
Anemette Overgaard 3  Ugift datter  Randers Randers Amt
Viggo Overgaard 2  Ugift søn  Randers Randers Amt
Ane Kirstine Lauritsen 18  Ugift tjenestepige  Gassum Sogn Randers Amt   
--------------------------------------------------------------------------------
Jochum f. 18.april 1850 i Kristrup var søn af Søren Rasmussen Overgaard af Romalt (død 1858) ved sin dåb og vielse:

Randers, Sønderhald, Kristrup, Romalt Bye, Huus, 15 F1, FT-1850, D2706
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Rasmussen 42  Gift  Fisker, Dagleier, Huusfader Her i Sognet
Ane Mette Jørgensen 44  Gift  hans Kone Her i Sognet
Ove Rasmus Sørensen 12  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Margrethe Sørensen 10  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Karen Sørensen 7  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Søren Sørensen 4  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Jørgen Sørensen 2  Ugift  deres Børn Her i Sognet
--------------------------------------------------------------------------------
Da Søren Rasmussen blev viet med Ane Mette i 1839 i Kristrup var han tjenende 31 år gml.
Ikke et pip mere om Overgaard, men der må vel ha været en som han måske tjente på!





Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

John Küpper

Jeg vil godt give mit bidrage omkring Overgaard.

Følgende om hvorfra formuen kom:
Rasmus Købte Kvistrup i Vejrum sg. Hjerm hrd. maj 1681 for 10.000 rdl.  Imidlertid gjorde baron Chr. Juel Ryssensteen krav på, at købe gården, hvilket blev ham bevilget af kongen 27 jul 1681. Da baronen imidlertid ikke kunne skaffe pengene, tillod kongen 17. jan 1682 R.N.O.  at købe gården, hvis Juel ikke inden 11 mar og 5 dec. kunne betale. Samme år fik han bevilling til, at besidde gården med adelig frihed.
fik dog først 5 dec. 1688 ved højesteretsdom fuldt skøde over gården.
Midlerne dertil havde han skaffet sig ved "De tjenester han med liv og blod i Kjøbenhavns belejring mod fjenden gjorde". (1658-60).

Herkonsten vurderer jeg er Mariager, hvilket bl.a. bygger på det forhold at Bloch slægten har sin storhed i området omkring Kongerslev og Arden, en moster til Rasmus hustru, Sidsel Jensdatter, bliver faktisk viet i Mariager.

Fødslen i Mariager er jeg dog usikker på, da Marie har ældre søskende som fødes i Gimsing sogn.

Vh John


Anne Marie Hvid


I det første indslag fra torsdag den 23. juni har du, Rune Stjernholm, indført følgende passus (i kursiv) - citat:" ... men på det tidspunkt , da auktionen afholdtes, var det endnu ikke tilladt borgerlige at købe og besidde adeligt gods ...etc.

Mit spørgsmål er da:  1) hvor kommer denne tekst fra? og 2) til hvilket arkiv skal jeg henvende mig for at finde den?

mvh
Anne Marie Hvid


Rune Stjernholm

@Anne Marie

Jeg er desværre ikke i stand til at give dig klarere svar, end hvad jeg skrev indledningsvist: Nemlig at tekstpassagen er hentet i et gammelt håndskrevet notat, efterladt af en for længst afdød slægtning. Om indholdet er baseret på spekulationer og mundtlig overlevering, eller om det er resultatet af saglig kildeanalyse, dét har jeg svært ved at vurdere. For selv om ingen specifikke kilder er nævnt, og man derfor kunne forledes til at tro, at der måske er 'digtet' lidt her og der, så bekræftes jo altså en del af både kirkebøger og Nygårds sedler.

@John

Tak for dit bidrag med henvisning til Kronjylland og Himmerland. Der begynder at tegne sig et entydigt billede af, at det omtalte 'Overgaad' nok referer ikke til Thy men til Randers.

Andre eventuelle bidrag er fortsat velkomne!
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro