aner i Romalt, Kristrup

Startet af Jette Sørensen, 01 Jan 2011 - 17:46

Forrige emne - Næste emne

Ellen Marie Kaae

Hej Vibek

Går der ikke kludder i det nu  ???

Maren Andersdatter var Jens Laursen Fassbinders 2. kone og dermed svigerinde til Ramus. Det er altså hans brors børn, han står fadder til - både dem fra broderens første ægteskab med Mette Marie og dem fra 2. ægteskab med Maren.

Se min udredning herom længere oppe i tråden.

Jeg har ikke fundet Laurs gift med andre end Ane Rasmusdatter.

Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Vibek Bogner

Hej.

Jo hvad hjertet er fuld af.

Vh. Vibek Bogner.

Jette Sørensen

Hej Vibeke
Det var lidt en joke, hvad jeg skulle søge efter. Jeg tænkte lidt på Erling, som også søgte hjælp.


Men tak til alle, for deres hjælpsomhed

Jette

Jette Sørensen

Hej Vibeke igen

Rasmus var gift 3 gange. De døde alle fra ham
1. Dorthea Kristine Christensdatter
2. Kirsten Christensen
3. Ane Margrethe Sørensen

Hilsen Jette

Vibek Bogner

Hej Jette.

God tur til Viborg,men pas på der er glat.
Ang. Erlings Ane,vil prøve om jeg kan hjælpe.

Vh. Vibek Bogner.

Erling Kildal

Hej Jette
Jeg har været inde på Daisy for at se, hvilke muligheder, der evt. er i Viborg. Det er noget tyndt, eks. er der kun dødsanmeldelsesprotokoller fra Rougsø-Sønderhald-Øster Lisbjerg Herred i perioden 1834-1908, men vi jagter jo for hovedparten noget, der er ældre. Her er nogle forslag:
1. Da Fassbinder-brødrene fødes i Hørning sogn og størsteparten af sognet var under Clausholm Gods, findes der 2 fæsteprotokoller, dækkende 1731-1776 og 1778 - 1849. (G-0263 Clausholm Gods - fæsteprotokol - og så protokolnr. og valgte periode).
2. Endvidere findes der også 7 pakker fæstebreve herfra i perioden 1731-1872 (G-0263 Clausholm Gods - fæstebreve - og så pakkenr. og valgte periode).
3. Fassbinderne eller hvilket -sen navn de nu optræder under, flytter en del rundt, nok fordi en del af dem er hyrder. Det er tilsyneladende kun indenfor herredet, nemlig Rougsø-Sønderhald-Øster Lisbjerg herred. I herredsfogedarkivet findes der et kronologisk register fra 1746-1859. Dette er dog tilknyttet skøde- oig panteprotokollerne, men da en del af de søgte også har ejet gård eller hus, kan nogle måske fanges her. Perioden dækker 11 protokoller, hvoraf halvdelen er med navneregister. (B-053 A -SP 131 til SP 142 - kronologisk register 1746-1859 - Rougsø-Sønderhald-Øster Lisbjerg herredsfoged). Heri kan du måske fange nogle af navnene. Disse brødre optræder jo nemlig senere som voksne i Kristrup-Essenbæk og Virring sogne.

Hej Vibek

Tak for dit tilsagn og at være mig behjælpelig med at finde min Anders
Med venlig hilsen til jer begge
Erling

Vibek Bogner

Til Erling.

Sender dig et brev Til Din Mail-Adr.

Vh. Vibek bogner

Ellen Marie Kaae

#37
Hej Vibek og Erling

hvis I finder bemeldte Anders, vil jeg da gerne høre om det...

PS Jeg har i et par dage gået og tænkt på, om præsten monstro har skevet forkert ved dødsfaldet for den lille søn. Kunne det være Henric, der var død i stedet - han dukkert jo da ikke op sammen med de andre i Erlings første indlæg?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Erling Kildal

Hej Ellen Marie.
Jeg skal nok give info, såfremt vi finder "min Anders". Årsagen til at Henric ikke var nævnt i mit første indlæg er den, at jeg først fandt ham sammen med de andre brødre i Hørning Sogn. Mit første indlæg var jo den viden, som jeg havde på det tidspunkt, der iøvrigt også indeholder min formodning om at brødrene skulle være født i Kristrup Sogn. Kristrup -oplysninger stammer fra diverse folketællinger, som selvfølgelig ikke altid giver sandheden, men ofte kun retningsgivende.
Måske kan det ende med at han er fra en anden Fastbindergren - det må tiden vise.
mvh
Erling

Bjørn Sommer

I Fausing Kirkebog, Sønderhald Herred, Randers Amt, har jeg fundet:

LAURIDS JENSEN FASBINDER (ca. 1695-1727, begr. 31/8, 31 år). -


JENS SØRENSEN FASBINDER. - Trolovet 18/10 1716 og gift 22/11 1716 med MAREN NIELSDATTER BRØSTI. -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Inge Johansen

Hej med jer!
Randers amt, Sønderhald, Fausing, 1721-1752, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 13.
Fausing Sogn 1722.
Lars Fasbinders søn døbt Jens.
Jeg er ikke i familie, men er ved at gennemgå kirkebogen for slægten Kock.
Hilsen Inge

Bjørn Sommer

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159938#159938,26888564 -



JENS LARSEN FASBINDER (døbt 27/12 1722 i Fausing Kirke).
Båren af Maren Pedersdatter.
Faddere:
Jens Larsen Docter, Niels Pedersen, Anders Svensk, Gonde Nielsddatter, Kirsten Espensdatter.

LARS (JENSEN) FASBINDERS hustru BIRTHE PEDERSDATTER bliver introduceret i Fausing Kirke 1/1 1722. -

Identifikation af faddere:

MAREN PEDERSDATTER. - Barnets moster. -

JENS LARSEN DOCTOR i Fausing (f. ca. 1668, begr. 19/6 1735 i Fausing, 67 år). - Først kendte ægteskab med BIRTHE LARSDATTER (f. ca. 1701, begr. 8/8 1731 i Fausing, 30 år). - Trolovet 2/9 1731 og gift anden gang 14/10 1731 i Fausing Kirke med KIRSTEN KNUDSDATTER af Fausing (døbt 12/8 1694, begr. 31/1 1762 i Fausing). Datter af Husmand Knud Enevoldsen af Fausing og hustru. - Hun blev trolovet 17/2 1737 og gift anden gang 5/6 1737 i Fausing Kirke med POUL PEDERSEN SPARRE af Drammelstrup, Fausing Sogn (døbt 22/2 1691, begr. 14/6 1761 i Fausing). Søn af Peder Nielsen Sparre i Drammelstrup og hustru Maren Poulsdatter. 

NIELS PEDERSEN. - Barnets morbror. -

ANDERS SVENSK. - Må være kommet til Danmark med Magnus Stenbocks arme og som svensk krigsfange ved Tønningen 1714 kommet til Fausing Sogn.

GONDE NIELSDATTER. - Gunde Nielsdatter blev trolovet 27/8 1713 og gift 29/10 1713 i Fausing Kirke med MOGENS SØRENSEN MYGIND.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159937#159937,26888526 -

KIRSTEN ESPENSDATTER af Liltved blev trolovet 17/3 1720 og gift 5/5 1720 i Fausing Kirke med KNUD JENSEN.

- - - - -

"Fassbinder" var ifølge "Gamle Danske Håndværk", udg. Politikens Forlag, 1971, s. 20, en håndværker, der fremstillede fade til vin.
Fasbindere hørte i København lavsmæssigt under VINTAPPERLAUGET. -

- - - - -
Ægteparret LARS JENSEN og BIRTHE PEDERSDATTER har yderligere børn, døbt i Fausing Kirke:

PEDER LARSEN FASBINDER. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159937#159937,26888533 -
Døbt 25/8 1715.
Maren Pedersdatter bar ham til dåben.
Faddere: Jens Lassen, Jens Pedersen Hornbech, Anders Rasmussen, Gundel Nielsdatter, Kirsten Pedersdatter. -
Bemærk at Birthe Pedersdatter introduceres 6/10 1715 som "Lars Nielsens Hustru". - 


HENRIK LARSEN (FASBINDER). https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159937#159937,26888540 -
Døbt 7/6 1718.
Gertrud Pedersdatter bar ham til dåben.
Faddere: Anders Eriksen, Rasmus Sørensen, Niels Jepsen, Anne Marie Jensdatter, Gunde Nielsdatter.
Lars Jensens hustru Birthe Pedersdatter introduceret 24/6 1718. -