"Mariæ Bebudelse" 25. Marts kan være forkert i "dinslægt.dk/helligdager".

Startet af Bjarne Molin, 04 Nov 2020 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Molin

Da jeg var i gang med at finde den kirkelig helligdag "Mariæ Bebudelse" som er den 25. marts i "Bauers" kalender i år 1750.
Så jeg også efter "dinslægt.dk/helligdager", der var det den 21 marts i 1750, gik ind på nogle flere tilfældige steder og fandt flere der havde forkerte datoer, blandt andet år 1755.

Er i tvivl om dette er det rigtig forum med denne oplysning.

Venlig hilsen Bjarne Molin, Kokkedal

John Damm Sørensen

Forvirringen kan måske stamme fra ændringen i kalenderen i 1770
Fra folkekirken.dk

Mariæ Bebudelse

På Mariæ Bebudelse fejrer vi, at Maria fik at vide af ærkeenglen Gabriel, at hun skulle blive gravid og føde Guds søn.
Ni måneder før jul

Oprindeligt lå Mariæ bebudelsesdag fast den 25. marts, nøjagtigt 9 måneder før juledag, altså så længe som en graviditet varer.
Jomfru Maria i folkekirken

Folkekirken har ingen helgener, og derfor har Jomfru Maria heller ikke samme status i folkekirken som i Den katolske Kirke. Den danske kirke bevarede dog ved reformationen i 1500-tallet Mariæ bebudelsesdag som helligdag. Ved en helligdagsreform i 1770 blev dagen flyttet til 5. søndag i fasten, søndagen før palmesøndag.

Hilsen
John

Bjarne Molin

Men er det så først efter 1770 at Mariæ bebudelsesdag er søndagen før plamsøndag, og at den kristen kirke bruger den der efter?
Jeg kan så oplys at i "Bauers" kalender efter 1770 er dagen stadig 25. marts, er det forkert eller er den kalender så speciel for katolikker?

Hilsen Bjarne
Venlig hilsen Bjarne Molin, Kokkedal

Bjarke Thyrrestrup

#3

Som jeg forstår det her, så var Mariæ Bebudelsesdag en bevægelig helligdag, og skulle afholdes palmelørdag,
hvis dagen faldt på en palmesøndag eller senere jf. Chr. V danske lov af 1683.

https://da.wikipedia.org/wiki/Mariæ_bebudelsesdag - og
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmark-og-norges-kirkeritual-1685/ - Første Capitel.

I det tilfælde passer det vel meget godt med at i 1750 blev Maria Bebudelse fejret den 21. marts.


Mvh
Bjarke 

Bjarne Molin

Det er rigtig som Bjarke skriver.

Jeg har være i kontakt med Sigve Holmen fra "Dinsklægt.dk" som har kalenderen under Dem og han skriver:
CitatFrem til 1687 ble denne feiret 25. mars. Fra 1687 - 1770 ble den feiret lørdag før palmesøndag dersom denne falt på den 25. mars eller tidligere. Fra 1770 - 1977 ble den feiret 5. søndag i fasten, og fra 1977 ble den lagt til søndag nærmest 25. mars.

Og han mener at det er "Bauers" Kalender der tager fejl.

Det kan han have ret i, da jeg har fået rettet min transcript af: KB, Thisted Amt, Alsted Sogn, 1746 FKVD – 1780 FKVD, opslag 7, Folie: 3 side 1 nedrest dåb under år 1750. Kom der en dato frem som jeg ikke kunne se/oversætte nemlig d. 21 Marts blev barnet døbt, som også er Mariæ Bebudelse efter "Dinsklægt.dk" Kalender.

Hilsen Bjarne.
Venlig hilsen Bjarne Molin, Kokkedal