Stamtræ på nettet

Startet af Lisbeth Mayland, 03 Jul 2011 - 14:09

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Mayland

Mine oplysninger om familien har jeg lagt ind på Legacy. Nu vil jeg gerne lægge oplysningerne på nettet, men bliver bremset. Jeg eksporterer fra Legacy til gedcom 5,5 og uploader, men så sker der ikke mere. Jeg har hørt at gedcom har lukket for overførsel af filer. Hvad skal jeg gøre??? :)

Jens Voigt

Uploaded til hvad?

De gedcom filer jeg uploader er exporteret som Gedcom 5.5 Chart-set UTF-8.

Lisbeth Mayland

Så er det måske lige dig der kan hjælpe mig. Har du en "køreplan" for hvordan jeg får lagt informationerne på nettet?
Det skal lige siges at mht filer og andre fix faxerier er jeg noget af en edb-mongol.

Lisbeth

Peter Bøjesen Jensen

Hej Lisbeth

Du skriver, at du vil lægge dine oplysninger på nettet. Men hvor vil du lægge dem op. Har du din egen hjemmeside eller hvordan.

Hvordan du skal gøre afhænger meget af hvor du havde tænkt dig, at oplysningerne skulle ligge.

Med Legacy kan du få programmet til at danne hjemmeside filer (htm-filer) som er det der bruges på nettet. Disse kan så uploades til en hjemmeside.Du kan ikke "bare" uploade en gedkom-fil til nettet.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Lisbeth Mayland

Hej Peter

Jeg ville gerne lægge info ud, så det var muligt at se oplysningerne på google, jeg henter selv mange oplysninger der. Jeg har ikke selv en hjemmeside.
Så hvad gør jeg nu? :) ;)

Lisbeth

Peter Bøjesen Jensen

Hej Lisbeth

Ja, hvad du skal gøre, er vist lidt langt og svært at forklare på et forum som dette.
For at kunne lægge oplysninger på nettet kræver det jo en hjemmeside, at lægge det på.
Og at lave sin egen hjemmeside, kræver nok lidt undervisning eller anden indhentelse af viden omkring dette.

Du kan jo også vælge at sende din gedkom fil til DIS træf. Se under værktøjer for at læse mere om dette.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Poul Bæk

Citat fra: Lisbeth Mayland Dato 04 Jul 2011 - 20:09

Jeg ville gerne lægge info ud, så det var muligt at se oplysningerne på google, jeg henter selv mange oplysninger der. Jeg har ikke selv en hjemmeside.
Så hvad gør jeg nu? :) ;)


Du må prøve at alliere dig med nogen i din omgangskreds, som kan lave en hjemmeside for dig, og få en snak med vedkommende om, hvad præcis der skal være på din side. Hvis du ikke kender nogen, der kan hjælpe, findes der masser af firmaer, som kan (mod betaling, naturligvis).

Venlig hilsen
Poul Bæk

Jens Voigt

Eller du kan vælge at gøre som mig, og oprette en konto (gratis) hos Rootsweb http://www.rootsweb.ancestry.com/ og uploaded din gedcom dertil.
Vil mene at den så er gemt for eftertiden og tilgængelig for alle.
Nulevende personer vil automatisk være beskyttet.


Lisbeth Mayland

Tusind tak alle sammen. Nu vil jeg tale med den kloge dreng på kontoret. Jeg tror nok jeg kaster mig først ud i den rootsweb. Jeg skal nok fortælle om det lykkes.

Lisbeth

Henrik Poulsen

Du kan også vælge at få en slægtsforskningsside på ftb-forum.dk

Du kan vælge om det skal være med programmerne TNG, phpGEDview eller Webtrees. Du kan se eksempler her.

tng.ftb-forum.dk
phpgedview.ftb-forum.dk
webtrees.ftb-forum.dk

Det er også ganske gratis og her bliver din side også indekseret af Google.

din side kan f.eks. komme til at hedde mayland.ftb-forum.dk

Lisbeth Mayland

Hej henrik
Kontorets kloge hoved sidder og knokler. Han har oprettet en side til mig på ftb-forum.dk. Men han ved ikke hvordan han skal lægge oplysningerne  fra filen ind. Så hvordan gøres det ?

Lisbeth

Lisbeth Mayland

Hej igen Henrik

Det kloge hoved spørger om det er en ide at sende filen til, hvis du så vil prøve at lægge den ind på ftb-forum dk.

Lisbeth :)

Henrik Poulsen

Hej Lisbeth...

Jeg kan se du har oprettet dig som bruger.

Du skal fortæller mig om du vil bruge TNG, pgpGEDview eller webtrees og så sætter jeg en side op til dig.

Når hjemmesiden er opsat sender jeg brugernavn og adgangskode.

Lisbeth Mayland

Hej Henrik

Nej, hvor er du rar. Jeg tror jeg vælger TNG eller er det underordnet? Hvis der opstår et eller andet er jeg på: lisbeth2804@yahoo.dk.
På forhånd tak
Jeg havde computeren med på kontoret i dag, det kloge hoved var lidt mindre usikker end jeg, men han forstod ikke hvordan man kunne transportere fra den fil jeg har liggende.

Lisbeth

Lisbeth Mayland

Hej Henrik

Mit stamtræ ligger på en gedfil - ved ikke om det har betydning. :)

Inge Bünning

Hej.

Hvis dit stamtræ ligger på en gedfil, så er det supernemt at oprette en profil på My Heritage, når profilen er oprettet indlæser du bare gedcomfilen, så ligger det på nettet.
Se evt her:
http://www.myheritage.dk/site-153953891/kopart

Du kan sagtens bruge My Heritage uden at opgradere til betalingsstatus.

Inge
Venligst Inge

Lisbeth Mayland

Hej Inge

Tak for dit svar. Henrik Poulsen har stået mig bi og oprettet en hjemmeside til mig. Så tingene er i orden nu.

Lisbeth

Ps. Ja, det lyder så nemt, meeeeeeeeeeen