god skik for slægtsforskning

Startet af Børge Ostersen, 02 Okt 2020 - 11:47

Forrige emne - Næste emne

Børge Ostersen

Hej
Jeg mener der findes en "tekst" som beskriver god skik for slægtsforskning. men jeg kan umiddelbart ikke find den.
Kan nogen hjælpe.
Jeg skal bruge den til at overbevise fjerne slægtninge i Canada om at der ikke sker misbrug af personlige oplysninger.
Mvh
Børge Ostersen

Jesper Nerløe

#1
Hej Børge

Andre kan sikkert bedre uddybe hvad god skik inden for slægtsforskning er, men jeg kan begynde med almindelig god skik ift. personoplysninger på nettet:

- undlad at offentliggøre personoplysninger på nulevende (de kan misbruges, og kan samtidig være en overtrædelse af persondata-forordningen, GDPR)
- sørg for sikker opbevaring af personoplysninger på nulevende (undlad så vidt muligt at opbevare oplysningerne på nettet - af hensyn til datalækager).
- er du i tvivl om hvorvidt du bør vise visse oplysninger, så lad helt være med at vise dem.

Jeg har læst herinde, at anbefalingen er at hvis ikke du er sikker på om en person er nulevende eller afdød, så tag udgangspunkt i at vedkommende skal være født for 110 år siden eller mere.
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

Gitte Johansen

Sådan skriver Kathrine

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,138414.0.html

I anledning af den nye persondataforordning har vi skærpet vores regler for omtale af personer, der måske stadig lever. Man må nu ikke – uden samtykke – bringe personfølsomme oplysninger om personer, der ikke har været døde i 10 år.

Derfor lyder vores regel nu: Ingen omtale af personer, der ikke har været døde 10 år! Hvis du ikke ved, om en person er død, og hvornår det er sket, så brug som tommelfingerregel, at vedkommende skal være født for 110 år siden eller tidligere.

Det er tilladt at nævne en persons navn og basale oplysninger som fødselsdato. Men det lader vi os jo ikke nøjes med som slægtsforskere, så undlad derfor at efterlyse sådanne personer. Hvis du alligevel søger oplysninger, så bed om svar pr. privat mail og nævn kun navn og fødselsår her i Forum. Med til personlige oplysninger hører ting som ægteskab, stilling, religion osv., så det er ikke meget vi kan tillade os at skrive.

Men naturligvis er vi nødt til at holde os til loven  :)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Madsen

Tak
for de mange oplysninger, som jeg vil bruge i min videre søgning.
mange hilsener
Jørgen

Børge Ostersen

Ja der er mange regler.
Men ved brug af sund fornuft og undlade at gemme oplysninger på nettet i netbaserede programmer,
skulle det vel stadig være muligt at lave en slægtsbog, når de involverede personer giver samtykke.
For jeg mener en slægtsbog bør være så ajour som mulig.
Mvh. Børge Ostersen

Jesper Nerløe

Hej Børge

Du kan godt benytte netbaserede slægtsprogrammer til afdøde, og så gemme personoplysninger på nulevende i en notesbog (disse kan så føjes til det netbaserede program den dag de nulevende dør).

Ja, sund fornuft kommer man langt med.
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste