Hvor er Ane Christensdatter i FT1845?

Startet af Inger Sørensen, 24 Sep 2020 - 10:42

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Ane Christensdatter blev født i Næsby sogn den 21/1-1823. Forældrene er Christen Pedersen og Karen Jensdatter.

Hun blev konfirmeret i Næsby den 02-04-1837, og det ses ikke, at hun forlader Næsby ml. 1837-1840. Ved FT1840 er der en Ane Christensdatter på 17 år, som er tjenestepige i Næsby. Jeg formoder, det er min Ane Christensdatter.

Men i FT1845 er hun ikke at finde i Næsby. Jeg kan faktisk ikke finde hende i hele Sorø Amt og heller ikke i hele Præstø Amt.

Iflg. afgangslisten for Næsby har hun ikke forladt sognet!!! Først i 1846 er der en Ane Christensdatter, som forlader Næsby sogn. Hun rejser til Bavelse sogn - men her er der desværre ingen til-/afgangslister for denne periode.

Ved FT1850 er hun i Vetterslev sogn. Dertil ankom hun i 1847 fra Glumsø. Desværre er der heller ingen til-/afgangslister for Glumsø for denne periode, så kan ikke følge hende ad den vej.

Den 3/7-1851 ankom hun til Tyvelse sogn, og herfra har jeg styr på hende.

Nogen, der kan finde hende i FT1845 til mig???

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Anne Messmann

Hej Inger,
Kunne det ikke være Ane Marie Christensdatter her? Jeg finder ingen Ane Marie Christensdatter døbt i Næsby 1822-1824: https://www.danishfamilysearch.dk/cid6061998

Vh,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Inger Sørensen

Hej Anne

Jeg har godt selv set hende, du har fundet, men tænker ikke, det er min Ane, da hun på intet andet tidspunkt hedder Marie.

Tænker hende der kan være en, der er ankommet til sognet på et tidspunkt.


Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Anne Messmann

Tja - der står jo dog, at hun er født i Næsby. Min erfaring er, at man ikke altid var så nøjeregnende med tjenestefolks navne i folketællingerne.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Verner Nielsen

Lige en lige tilføjelse.
Hvis i ser er der en tjennestepige mere der hedder Ane, så det kan godt være at en bliver kaldt Marie.
Mvh.
Verner Nielsen

Inger Sørensen

#5
Hej Anne og Verner

Tak for jeres indlæg.

Jeg har dog aldrig i alle mine mange år med slægtsforskning nogensinde før været ude for, at tjenestefolk har fået et "tilfældigt" navn tilføjet. Meeeen man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig :) Til gengæld har jeg tit oplevet, at det oplyste fødesogn har været forkert.

Lige i dette tilfælde, hvor der er 2 Ane kan jeg dog ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt at tilføje navnet Marie til den ene, da den anden jo hedder Ane Kirstine. Så kunne man jo bare have kaldt hende Kirstine, tænker jeg.

Og ja, der står, at denne Ane er født i Næsby, og der er ikke rigtig andre muligheder. Synes dog, det er meget mærkeligt, hvis hun pludselig skulle få et ekstra navn, men jeg kommer det nok ikke meget nærmere.

Endnu engang tak for jeres forsøg.


Med venlig hilsen
Inger Sørensen