Vestervig, Thisted Amt 1743 - hvad hedder forældrene

Startet af Morten Hammer, 20 Sep 2020 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L94H-FDG?i=164&cc=2078555&cat=80609
(SA's kopi er håbløs)

8. Decembr Erich, Lars M??? og ??? Madsdatter i Villerup døbt ....

Jeg kan ikke få det til at stemme med Carl Madsens "forskønnede" version:
"Vestervig 1743 Erich Lauritsen, Laurits Michelsen og Anne Madsdatter Villerup; Maren Berthelsdatter, Niels Madsen Vesterby, Jørgen Sørensen Tygstrup, Sven Vester Ulsted, af, Poul Justesen Tygstrup, Maren Madsdatter Tygstrup Maren Pedersdatter Muhl's kone i Villerup 29."

Grunden til, at jeg nærlæser denne fødsel er, at jeg ikke har kunnet finde andre referencer til hverken Laurits Michelsen eller Anne Madsdatter alle relevante steder (KB'er og skifter m.m.), der passer sted- og tidsmæssigt.

m.v.h.
Morten Hammer

Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Her er et bud:

Vestervig 1743 d. 8 Decemb. Erich, Lars Michelsen og Karn MadsD. barn
i Villerup døbt,; Maren BerthelsD. Nielß Madsens i Wbye, baer
ham, Fadd. Jørgen Søfrens(en) af Tygstrup, Sven af W. ulste
Pofvel Justes(en) af Tygstrup Maren MadsD. ibid.Maren PedersD.
Mickels kone i Willerup.
mvh
Jørgen

Morten Hammer

Hej Jørgen.
Mange tak for dit bud.
Jeg har vendt problemstillingen en hel del gange, og hvis der nu stod Lars Madsen i stedet (jeg sammenligner med Madsen på næste linie), så havde jeg pludselig flere muligheder, hvis udgangspunktet er, at hustruen hedder Karen Madsdatter :-)

m.v.h.
Morten

Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Jeg har set mig lidt omkring i bogen.
Hvis vi ser bort fra den prik der er, så tror jeg godt det kan være
Lars Madsen.
Mht. Karn optræder der flere  forskellige slags K, så det tror jeg stadigvæk.
mvh
Jørgen

Morten Hammer

Hej Jørgen.
Mange tak for din 2. opinion. Din tolkning svarer faktisk til det, som jeg efterhånden selv var kommet frem til, også ved at læse noget mere i kirkebogen.
Det var med vilje, at jeg ikke skrev mere tekst i mit første indlæg - for ikke at røbe, hvad jeg selv 'helst ville læse' :-)

Carl Madsens ekstrakter kan være rigtig gode til at skaffe sig et overblik. Specielt hans 'ensretning' af navne gør det meget nemmere at finde f.eks. forældre - men ingen er fejlfri, og hans ekstrakter er heller ikke perfekte, så man skal altid efterkontrollere hans kildemateriale - også hvis man vil have dage og måneder med.

m.v.h.
Morten