Hillerslev, Thisted Amt, dåb 1686

Startet af Erling Agesen, 21 Aug 2011 - 23:10

Forrige emne - Næste emne

Erling Agesen

Her er flere navne, som jeg ikke læser præcist.
Først og fremmest barnet (fundet hos FamilySearch som Christen),
men også flere faddernavne.

Hillerslev-Kaastrup Kb. 1680-1744, C104-01, side 9  -  AO 18

Døbt 1686 Hillerslev
Dom 3 Advent blef Steffan Christens. Barn i Skousted christnet og kaldet
CHRISTEN (?).
Faddere:
Christen Christens. i Skousted, Peder ?Christens. i ?....trup, og An-
ders ?Torstens.,
?Anna Christensdtr. i Sennels og Maren Pedersdtr. ibid.

Venlig hilsen
Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Kim Gade

Hej Erling

Hjælpe dig meget kan jeg nu ikke. Men Peder Christensen Overgaard som står fadder er broderen fra Kelstrup (Kielstrup). Barnets moder Maren Jensdatter dør marts 1691. Min forbindelse er til faderen og hans nye hustru Maren Christensdatter viet 1. januar 1694. Jeg har ikke noteret oplysninger om børn med første hustru. Om barnet hedder Christen tør jeg derfor ikke garantere. Men et spørgsmålstegn fik du da fjernet.

Mvh

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

Og ved nærmere eftersyn havde jeg ham alligevel. Født 1686 Christen. Født 1688 Maren. Derudover må parret have en søn mere. Men ham har jeg ikke navnet på.

Så så i mellemtiden, at du har hustruens død. Oplysningerne passer med mine. Født 1651 begravet 11. Marts 1691.

Mvh.

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade

Erling Agesen

Goddag Kim,

Tak for bemærkningen - ærgerligt, at du ikke kan hjælpe med fadderne.

Oplysninger om Steffen Christensen, hans hustruer og børn, fandt jeg hos
http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/Hillerslev%20sogn/Skovsted%20by.pdf.
Her er ganske rigtig nævnt en søn mere, uden navn.  Han ser dog ikke ud til at være født i perioden fra 1688 til 1691, hvor Maren Jensdatter dør.

Har du evt. dato for første ægteskab ?

Jeg har følgende:
Steffen Christensen  -  o. 1655 - 1718

~ 1, Maren Jensdatter  -  o. 1651 - 1691
Børn:
1. Christen Steffensen - 1686 - ?
2. Maren Steffensdatter - 1688 - ?

~ 2, Maren Christensdatter - ??    (viet 1694 i Kaastrup)
Børn:
1. Maren Steffensdatter - 1695 - 1764
2. Christen Steffensen - 1698 - ??
3. Steffensen ell. Steffensdatter - 1701 - 1701
4. Christen Steffensen - 1702 - ??

Venlig hilsen
Erling
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Kim Gade

Hej Erling

Mine oplysninger er meget lignende dine. De skyldes nok, at jeg sikkert har hentet hoveddelen af dem på samme hjemmeside fra Thisted arkiv, som du. Også dødsdato har jeg den samme, som du nævner i en anden tråd. Jeg kan også sagtens se, at der står Søefren, men har så regnet med, at arkivet ved, hvad de gør og der er tale om en skrivefejl fra præsten. Men kan man være sikker?

Jeg har kun få ting at tilføje. 2. ægteskab skulle have medført 5 børn. 1699 endnu en Maren.

1. Maren døbt  24. Februar 1695. Begravet 22. Oktober. Gift 9. December 1723 med Søfren Jensen Balle. Jeg er 10. generation efter dette par.

2. Christen døbt 11. September 1698

3. Maren døbt 17. December 1699. Død før 1740.

4. Dødfødt barn begravet 10. December 1701

5. Christen døbt 19. November 1702

Så 2 gange Maren og 2 gange Christen. Både morfar og farfar hed Christen og farmor hed Maren. Mormor kender jeg ikke, men hun hed garanteret gså Maren. Så er det forklaringen på dobbeltnavnene. Til faderen har jeg 6 søskende. Men der er et par store huller, så han her givetvis haft flere. Har du disse? 3 af dem er nævnt i dåben her. Christen i Skovsted, Peder i Kelstrup og Anne i Sennels. Både Staphen og Peder er mine forfædre. Og Peder har, som jeg tidligere nævnte, tilnavnet Overgaard. Han boede og døde på Overgaard i Kelstrup. Han var gift med Elline Torstensdatter. Hun havde en bror Anders Torstensen Ton. Han er sikkert fadderen nævnt i dåben. Hvem Maren Pedersdatter var, ved jeg ikke lige.

Staphen eller Steffan var flere gange i retten for trusler, vold og en langvarig arvestrid i familien. Har du disse oplysninger.

Mvh.
Kim Gade
Mvh.
Kim Gade

Erling Agesen

Godaften Kim,

Tak for dine kommentarer vedr. Steffen Christensen og hans familie.
Jeg havde overset datteren Maren fra 1699. Det er der nu rettet op på.

Du har vel ikke dødsdato for Steffens 2. hustru ?
Ifl hjemmesiden fra Thisted skal hun være født ca. 1666 (far C. Eriksen), og død hos en søn - desværre er årstal ikke nævnt, men jeg antager, det er efter 1718.

Første ægteskab med Maren Jensdatter har jeg hverken tid eller sted på. Har du ?

Jeg har endnu ikke taget fat på anerne til Steffen og ægtefæller, men det tager jeg snarest fat på, bl. a. med støtte i Thisted-siden.
Jeg har iøvrigt bemærket, at Steffen ikke var særlig omgængelig.

Søren Jensen Balle - Maren Steffensdatter er min kones aner.

Med venlig hilsen
Erling





Med venlig hilsen
Erling Agesen

Kim Gade

Hej Erling

Jo. Jeg har anden hustrus død. Det var en forglemmelse, at jeg ikke nævnte den. Hun begraves 20. December 1739, 73 år gammel. Heraf er fødselsåret 1666 udregnet (Hillerslev-Kaastrup kirkebog 1680-1744 opslag 224). Der står 4. Advent:Steffen Cs Enke 73 år. Dato for første vielse har jeg desværre ikke.

Af søskende har jeg

Christen født 1647 begravet 4. December 1706 gift 13. Marts 1698 med Else Christensdatter (usikker på om dato er korrekt læst - læst som 2. søndag i fasten - men de blev trolovet den 20. Januar) opslag 169

Maren født 1658

Peder (Overgaard) født 1659 begravet 20. November 1729 opslag 219  gift med Elline Torstensdatter 3. Juni 1683 (trolovet 14. Marts) opslag 154

Anne født 1658 ved ikke mere om hende

Else født 1667 død ukendt gift med Anders Iversen 7. November 1712 (trolovet 7. August] opslag 178

Bertel ingen data

Som det ses, er der huller på 11 og 9 år, så der er givetvis flere børn. Bertel er sikkert i et af de huller, sådan at Else er yngste barn. Har du rettelser eller tilføjelser, hører jeg gerne.

Mvh.

Kim Gade


Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

Nåh ja 11 år er hullet nu ikke på. Staphen kommer jo ind 1655. Her er, hvad jeg har af retssager.
1681
Stephen Christensen i Skovsted på egne og sin moders vegne og fremviste en lægdsseddel, som melder iblandt andet, at Christen Bertelsens enke i Skovsted og Stephen Christensen 6 rdl., hvilke penge I straks kan lade Eder kvittere for her nedenpå og straks levere, hvorimod jeg enhver denne pålæg skal godtgøre i sin restance. Morten Christensen egen hånd. Desuden fremviste Steffen Christensen to kvitteringer fra Morten Christensen. Pengene skulle godtgøres i hans landgilde, hvorefter han begærede, at ham og andre hans medtjenere måtte godtgøres, hvad de tid efter anden havde ydet og ingen kvitteringer fået derfor. Han beråbte sig også på flere kvitteringer.
At dette forskrevne dette år på forskrevne ting er passeret, og intet videre, testerer Christen Skoning.

13. september 1687.
Jens Lauritsen, herredsfoged i Hundborg herred udsteder efter befaling dette vidne.
Emmike Eriksen, herredsfoged, har stævnet Staphen Christensen i Skovsted til vidnespåhør og de 8 mænd, der 30/8 var tinghørere. Han irettelagde et skriftligt kundskab fra Peder Marcussen (tolder) og Knud Pedersen om, at de 30/8 hørte, at Staphen Christensen kom for retten med en landstingsdom, hvori Emmike Eriksen blev tildømt at betale Staphen Christensen 4 rdl. i kost og tæring. Da sagde Mathias From, forvalter på Dueholm, til Emmike Eriksen: »Der tabte I vist mere, end i vandt!« Staphen Christensen svarede (som det syntes med trodsige gebærder) : »Nej mænd gjorde han ikke, for min broder lovede at betale for ham skadesløs«. Hvorpå Emmike Eriksen bad de 8 mænd drages til minde, at han for en siddende ret beskylder ham for at tage mod gave eller gaves løfte for rettens administration. Hvortil Staphen Christensen svarede: »Det gøres ikke fornøden, jeg vil give Jer, det under min hånd«: Emmike Eriksen bad ham gøre det. Han svarede med spotske miner: »Ja en anden tid, ikke nu«. Og dermed gik han af retten. Underskrevet 31/8 af Peder Marcussen og K. Riber. Dette indlægs indhold bekræftede de 8 mænd, som sammen med Mikkel Christensen, foged på Torp, og alle der den dag var til stede vidnede, at Emmike Eriksen ikke gav Staphen Christensen årsag til sådanne ord. Christen Christensen af Skovsted aflægger ed på, at han aldrig har givet eller lovet at give Emmike Eriksen noget.
Emmike Eriksen spørger Staphen Christensen, om han ikke selv var i Emmike Eriksens hus og bød ham penge for samme sag. Han svarede, at da han er en simpel betaler, ved han ikke at svare på Emmike Eriksens spørgsmål, men fremlægger landsdommernes dom, som underkender Emmike Eriksens dom mellem ham og hans broder af 5. april. (Se 15/4). (20/9).

(13/9). Jens Lauritsen i Thisted udsteder denne opsættelse:
Emmike Eriksen tiltaler Staphen Christensen l Skovsted for hans ubeviste beskyldning mod ham, idet en dommer, som modtager gunst eller gave skal afsættes. Han kræver dom efter 6,21,2 eller 6,21,7.
Opsat 8 dage, da Staphen Christensen ligger på sin sygeseng. (4/10).

Hillerslev Herreds Tingbog -1687
(20/9). Emmike Eriksens sag opsat endnu 8 dage, da Staphen Christensen i Skovsted foregives endnu at være sengeliggende. (11/10).

Hillerslev Herreds Tingbog -1688 (11/10 1687).
Steffen Christensen i Skovsted har i dag indstillet sig for retten for efter en landstingsdom 15/12 1687 at bede herredsfogeden, Emmike Eriksen, om forladelse for sine grove ukvemsord på tinget 30/8 1687 og bekender, at han ingen skel eller rede har vidst til sine ord.
Desuden betalte han her for retten sagens omkostninger med 10 rdl. 28. februar.
Christen Christensen i Kløv har ladet stævne Staphan Christensen i Skovsted til synsvidne og dom, fordi han har slået og ilde medhandlet Kirsten Sørensdatters søn. Han har ladet drengen syne. Han havde et lille blodigt slag over hans næse, og der var hul i næsen midt på, og han sagde, at Staphen Christensen havde gjort det med en kølle.
Kaldsmænd havde stævnet Jens Mikkelsen og hans folk og skrev det på døren. Jens Mikkelsen vidnede, at han og hans folk gik op ad Døessdal østen Hillerslev, og da så han, at Staphen Christensen tog en hest vesten i marken og rendte? red? Vester med kirkevejen og gennede fårehjorden af hans korn, som den lille dreng vogtede. To stunder efter kørte han (Jens Mikkelsen) til Hillerslev med præsten. Da kom drengens moder til ham ved Christen Christensens, og præsten hr. Oluf, og sagde til hr. Oluf, at hendes lille dreng havde fået hug. Hun hentede så drengen og spurgte hr. Oluf, om han ville gøre vel og læge drengen, der var blodig på næsen og i hovedet. Præsten sagde nej. Han havde ikke salve dertil. Så spurgte han om, hvem der havde slået drengen. Hun svarede, at Staphen Christensen havde gjort det. (Sagen fortsætter).
Staphen Christensen i Skovsted har ladet stævne Kirsten Sørensdatter og hendes søn Jens Christensen med 14 dages varsel (for 7 dage siden) til vidnespåhør. (31/8).
(24/8). Christen Christensen i Kløv på en fattig kvindes og hendes søns vegne af Skovsted, som er overfaldet af Staphen Christensen ibd., fremstiller vidner. Det ene vidne så, at Staphen Christensen slog drengen 2 slag eller 3, og så, at han slog ham omkuld og hørte, at drengen græd. Det andet vidne vidner ligeså, men så ikke, at han blev slået omkuld.
Jens Christensen Skyum i Thisted har stævnet Staphen Christensen i Skovsted til vidnes påhør, og Christen Christensen Knakkergård og Laust Christensen, ibegge i Skyum og Niels Mikkelsen (Fjersløff?) tilholdende i Thisted til at vidne. Staphen Christensen tiltales for skyld efter regnskabsbog (meget tøj til konen, også sko) og for 9 sldl., som han havde lånt til at betale for et slagsmål i Kløv, og som vidnerne bekræfter, at han er skyldig, efter hvad han selv har berettet for dem. Tingsvidne.
Christen Christensen i Skovsted på sin søster Else Christensdatters vegne tiltaler Staphen Christensen i Skovsted angående hendes arvelod, som Staphen Christensen har i formynderskab.
Opsat 8 dage.
Hillerslev Herreds Tingbog -1687
Christen Christensen i Skovsted tiltaler sin broder Staphen Christensen ibd. for hans søster Else Christensdatters fædrene arv, som han har hos sig, og som han ikke har villet udbetale. Staphen Christensen blev spurgt, om han havde registrering og skifte efter hans fader. Han svarede, at Christen Christensen som hans ældste broder bør fremvise registrering.
Kendelse: Eftersom adskillige misligheder og urigtigheder findes mellem forskrevne søskende, og det ikke er bevist, hvordan der er omgået med stervboet, hvad der dog bør bevises, opsættes sagen 4 uger. (15/3).
(1/3). Christen Christensen i Skovsted på sin søster Else Christensdatters vegne har ladet stævne Staphen Christensen i Skovsted til vidnespåhør, og Peder Christensen i Kjelstrup og Jens Mikkelsen i Skovsted til at vidne, samt nogle flere vidner. Jens Mikkelen vidner, at Staphen Christensen gav hans hustru Maren Christensdatter og hendes søster Anne Christensdatter breve på hver 40 sldl., samt 10 sldl. for bryllupskost, men om det var arv efter deres fader, vidste han ikke. Noget var betalt, og siden havde Staphen Christensen revet hans kones brev i stykker. Christen Nielsen i Nørgård i Sennels vidnede, at Staphen Christensen lovede at give hans hustru Anne Christensdatter 50 sldl., den tid hun skulle i ægteskab med ham, men om det var arv, vidste han ikke. Peder Christensen i Kjelstrup vidnede, at hans broder Staphen Christensen lovede ham og hans 2 søstre Maren og Anne, hver 50 sldl. til arv efter deres sal. fader, fordi Staphen Christensen skulle nyde boets midler efter deres fader, Christen Bertelsen. Han har selv fået sin del. Mikkel Christensen Bødker vidnede, at han havde tjent hos Christen Bertelsen, og da hørte han, at både søskende og moder snakkede med Staphen Christensen om, at han skulle give hver af sine søskende 50 sldl., både de gifte og de ugifte, fordi han skulle nyde alt, hvad der fandtes i boet, korn, kreaturer og andet. (5/4).
(22/3). Christen Christensen i Skovsted på sin søsters, Else Christensdatters vegne tiltaler Staphen Christensen ibd., som er hans broder, for arv efter deres fader Christen Bertelsen i Skovsted. Staphen Christensen siger, at der ikke var noget til hende og irettelægger et tingsvidne af 11/9 1683, hvorefter bl.a. Christen Christensen i Skovsted med hans moder, Maren Steffensdatter og hans søskende Peder, Anne og Maren og Else var indstævnet, og to mænd vidnede, at de var i Skovsted i sal. Christen Bertelsens bo for at registrere og vurdere, og da kunne boets formue ikke strække nærmere til gælden end 90 sldl. Denne registrering, som var på slet papir, oplæste Staphen Christensen for retten. Senere gav han som grund til, at han havde lovet de tre af hans søskende hver 50 sldl., at de havde været hjemme hos ham og arbejdet, mens Else havde tjent andre.
Dom: Da der ikke er holdt skifte efter loven i herredsfogedens nærværelse, men kun i en ridefogeds fra Vestervig, og scharteket kun er på slet papir og ikke agtes for lovligt skifte, og da han har givet forskrivning til to af sine søstre på 50 sldl. og selv har sønderrevet det ene, ved jeg ikke andet at kende, end at han bør give sin søster Else lige så meget som de andre, nemlig 50 sldl. (19/4).
(5/4). Staphen Christensen i Skovsted foregiver, at han har indanket sagen om hans søsters Else Christensdatters arv for landsdommerne til underkendelse af dommen, for at hans bo kan være uspoleret til sagens uddrag. (26/4).
(19/4). Staphen Christensen i Skovsted har stævnet Christen Christensen i Skovsted by, Bertel Christensen ibm, Peder Christensen i Kjelstrup, Anne Christensdatter i Nørgård i Sennels og Maren og Else Christensdøtre (hans søskende) til tilbud angående rigtig registrering og vurdering i Staphen Christensens bo, fordi Christen Christensen ikke anerkender den registrering, som blev holdt efter deres sal. fader (Christen Bertelsen) 25/6 1680. Han tilbyder nu på egne og sin moders, Maren Staffensdatters vegne, rigtig registrering og skifte i rettens betjentes nærværelse. (9/8).
Christen Christensen i Skovsted har stævnet Staphen Christensen og har ladet syne 1) Et dige, som løber fra Staphens toftdige til 9 drag fra den gl. grøft. 2) En toft til Peder Andersens gård, hvor der var pløjet noget sået korn ned. 3) Nogle digetørvegrøfter, en skårtørvgrøft og en vårtørvgrøft, og de så en vej langs ud med Staphen Christensens ager. Samme vej var kun 1 trin fra skelstenen til samme ager, og den var så hald., at der næppe kunne køres med læs, enten hø eller korn.
Forskrevne bymænd var forelagt i dag 8 dage at møde, deres vidne at aflægge. (28/6).
(21/6). Christen Christensen i Skovsted fører vidner på, at der aldrig har været dige forhen fra Staphen Christensens toftdige ned til vilden (vældet), aldrig i sine dage, så længe nogen kan mindes, og at ingen havde brugelighed norden Tulsgabshøj uden de, som har boet i Peder Andersens gård i Skovsted, og er samme fraskilt jord, og de ved ikke, om det blev meldt eller ikke. Brunbakke jord er kun digetørvgrøfter og har 130 år ikke været andet. Vejen syntes de, var henpløjet, så langt den anden ager løber langs hen med. I østre ende kan ingen komme med læs, hø eller korn. (2/8).
1687(26/4).
Christen Christensen i Skovsted har stævnet ibd. til dom. Dokumenterne ikke ved hånden.
Opsat 14 dage. (26/7).
Mikkel Foged har stævnet Søren Laustsen i Vorring til at møde med kvitteringer og fæstebrev og har ladet syne hans gårds brøstfældighed. (19/7). Christen Andersen Kolsgård har stævnet Staphen Christensen i Skovsted angående en del dokumenter, syn, vidner, opsættelse og andet om det slagsmål 1684, han begik på Tomas Christensen i Kløvs tjenestedreng, og Staphen Christensen har ikke villet indløse samme breve, hvorfor Christen Andersen mener, at Staphen Christensen skal indløse brevene og betale ham for hans møje.
(12/7). Christen Christensens i Skovsted hans sag mod Staphen Christensen opsat 14 dage. (9/8).
(28/6). Christen Christensen i Skovsted ønsker hans sag mod Staphen Christensen ibd. om det dige opsat.
(26/7). Christen Christensen i Skovsted har stævnet Staphen Christensen og fører vidner, bl.a. Torsten Terkildsens søn Anders Torstensen. De vidner, at da sal. Christen Bertelsen døde, var der 8 øghøveder i boet 4 køer, nogle ungstude, og at boet nok kunne strække til gælden. Staphen Christensen havde alene gjort sig gården nyttig.
(4/10). Emmike Eriksen tiltaler Staphen Christensen i Skovsted efter opsættelser. Der fremlægges attest om hans sygdom. Præsten i Hillerslev attesterer, at der blev gjort bøn for ham i kirken, og at han har besøgt ham, da han lå i sengen. Han beklagede sig i hovedet, men hvad sygdom, han havde, ved præsten ikke.
Der irettelægges en kundskab fra Staphen Christensen, hvori han erklærer, at han ikke har villet forklejne Emmike Eriksen med sine ord, hvorfor han håber at blive frikendt.
Dom: Efter Staphen Christensens erklæring om, at han på grund af sin svaghed undertiden ikke var sig selv mægtig, og at han ikke har villet forklejne herredsfogeden, tør vi ikke forklare hans ord sådan, at de angår Emmike Eriksens ære, men som samme ord dog var utilbørlige, skal Staphen Christensen, når han kommer til sit helbred, her for retten erklære sig for Emmike Eriksen og afbede sin forseelse og desuden efter lovens 6,21,4 betale 10 rdl. til kvæsthuset inden lovens berammede tid.
Opsat 14 dage. (15/11).
Christen Christensen i Skovsted tiltaler Laust Laustsen i Hovsør og Staphen Christensen i Skovsted for, hvad de skylder ham. De er ikke mødt.
Opsat 8 dage.
(13/3). Christen Christensen og Staphen Christensen i Skovsted er blevet således forenet om deres tvistighed angående Peder Andersens gård, som de har i fæste, at Steffen Christensen skal gøre den vej færdig, som han havde forpløjet, således som den af arilds tid har været. Han skal lægge tilbage den jord, han har bortpløjet fra Christen Christensens part, og han skal give Christen Christensen 1/2 td. byg for kornet, han havde ompløjet.
Han skal betale processens omkostning med 1 rdl., som han betalte her for retten.
Dermed er sagerne afgjort. (27/3).
Hillerslev Tingbog, 24/9 1689:
Stephen Christensen af Skovsted har stævnet Kirsten Christensdatter og hendes mand (Jens Skaaning), som ligger i kvarter hos Stephen Christensen for skældsord og anden ulempe, og folk til at vidne. De vidner, at Jens Skaaning og hans hustru havde truet Stephen Christensen, skudt med bøsse og grasseret sådan, at Stephens to drenge løb om til en nabo for livsfares skyld. Der gik ild i huset, men tililende folk fik den slukket. Stephen Christensen og hans kone var jaget ud, og dørene var blevet lukket, så ingen kunne komme ind. Så gik folk op på taget og brød taget op.
Rytterens kone truede med at stikke Stephen Christensen kones øjne ud med en flintesten.
Stephen Christensen har ladet syne skade på hans gård. Vinduer var slået ud, og der var skudt med store hagl mod hans dør og dørring.
22.oktober:
Niels Justesen i Skovsted på flere Skovstedmænds vegne har stævnet Stephen Christensen i Skovsted angående det nedfaldne Klosterhus og vidner, som siger, at de har set Stephen Christensen gå til Klosterhus og tage både tag og tømmer. Taget bar han til det nye rytterhus og stod der og bandt det i knipper, Mads Mikkelsens kone havde også taget noget, men Mads Mikkelsen har sagt, at han ikke har svoret falsk for retten, for han svor kun for sig selv, ikke for sin kone.
Søren Christensen af Waarsted i Himmersyssel på Johan Adolph de Clerque til Kyø hans vegne tiltaler Stephen Christensen i Skovsted og Mads Mikkelsens kone ibd., fordi de efter vidners udsagn har ført materialer bort fra Klosterhus, Stephen Christensen benægter.
Dom: Skønt Stephen Christensen gør adskillige forevendinger og endog med ed nægter at have taget noget fra huset, må det efter de uvildige vidners udsagn være bevist, at han har taget bly, tag og tømmer fra huset, så skal han og Mads Mikkelsens kone opbygge huset igen, så det kan stå for et syn, og hvis hans folk, som han mener, har taget noget, uden hans vidende, må han søge regres hos dem.
Regimentsskriveren har på rytterbonden Stephen Christensen i Skovsted hans vegne ladet stævne rytteren Jens Skaaning, og hans kone, som ligger til Stephen Christensens for overlast de har tilføjet Stephen Christensen, hans kone og børn mellem 2/11 og 3/11. Samme tid stævnet kornet Simson Brøchman i Kaastrup for processens skyld, om han har noget at sige. Der er også stævnet vidner, som fortæller om slagsmål og trusler. Rytteren truede med at slå Stephen Christensen og hans kone ihjel. En kone fik krogen af burdøren, så Stephen kom fra rytteren og ham og konen løb over til Christen Christensens.
Mvh.
Kim Gade

Erling Agesen

Godaften Kim,

Tak for dine udførlige bemærkninger den 23. ds.
Jeg kan sagtens forestille mig, at Stepen Christensen ikke hørte til de mest omgængelige.

Jeg har de sidste par dage arbejdet med Christen Bertelsens familie, og har nogle bemærkninger til dine oplysninger om Stephens søskende.
Der kommer sikkert mere til, men her er mine foreløbige kommentarer.

Christen født 1647 begravet 4. December 1706 gift 13. Marts 1698 med Else Christensdatter (usikker på om dato er korrekt læst - læst som 2. søndag i fasten - men de blev trolovet den 20. Januar) opslag 169

Enig, dog at trolovelsen var den 30 januar. Vielsesdagen er jeg også meget usikker på.
Else Christensdatter var født 1667 i Kaastrup. Far Christen Eriksen. Mor ukendt.
Som jeg ser det, bliver enken, Else Christensdatter, født 1667 i Kaastrup, gift 2. gang i 1712 med Anders Iversen. Se Skovsted-siden http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/Hillerslev%20sogn/Skovsted%20by.pdf - side 1 og side 2.
Ved vielsen læser jeg ham som Anders Ifversen i Odshede - opslag 178.

Maren født 1658

Ifl. Skovsted-siden, side 9, er hun født omkring 1649 og gift med Jens Michelsen i Skovsted.
Vielsen er 22. nov. 1685 (23. s. e. Trin.)  -  opslag 157.
Jens M. er død/begravet 1700, 62 år gammel  -  opslag 203.
Marens død har jeg ikke fundet endnu.

Peder (Overgaard) født 1659 begravet 20. November 1729 opslag 219  gift med Elline Torstensdatter 3. Juni 1683 (trolovet 14. Marts) opslag 154

Ifl Skovsted-siderne (side 9 og side 62) er Peder Christensen (Overgaard) født i 1649, men ved sin død i 1729 er han 70 år gammel, d.v.s. født ca. 1659 !!
Ellen/Elline Thorstendsdatter er født ca. 1653. Jeg har ingen dato for vielse eller hendes død.

Anne født 1658 ved ikke mere om hende

Ifl Skovsted-siden, side 9, var hun gift Christen Nielsen Nørgaard i Sennels.

Else født 1667 død ukendt gift med Anders Iversen 7. November 1712 (trolovet 7. August] opslag 178

Her tror jeg, der måske er en unøgagtighed i oversigten over Christen Bertelsens børn på  Skovsted-siden side 9.
Som bemærket ovenfor, bliver Else Christensdatter, født 1667 i Kaastrup, datter af Christen Eriksen,
gift 1. med Christen Christensen i 1698 og gift 2. i 1712 med Anders Iversen Oddershede.
Havde Christen Bertelsen overhovedet en datter ved navn Else ? - og var hun født 1667 ?
I så fald var hun 12 år yngre end Stephen, og født i moderens 46. år.

Bertel ingen data

Heller ikke her, men jeg antager, at han var Christen Berthelsens ældste søn.

Jeg har sat de 7 (?6) søskende op i denne rækkefølge:
16??  Anne
16??  Bertel
1647  Christen
1649  Peder
1649  Maren
1655  Stephen
1667  Else  ??

Venlig hilsen
Erling









Med venlig hilsen
Erling Agesen

Jens Ole Jensen

1695 fik de en datter der hed Karen og ikke Maren som du skriver
Maren blev døbt 17/12 1699

Jens Ole Jensen, Aalborg

Erling Agesen

Godaften Jens Ole Jensen,

Er du helt sikker på det ?
Jeg har genopfrisket mine gamle kb-opslag:
* fødsel/dåb 1695: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163923#163923,27526702
~ vielse 1723: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163923#163923,27526842
+ død/begravelse https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163924#163924,27527071

Jeg læser navnet som Maren !

Se også Kim Gades indlæg 22/8 2011:
.......... 2. ægteskab skulle have medført 5 børn. 1699 endnu en Maren.
1. Maren døbt  24. Februar 1695. Begravet 22. Oktober. Gift 9. December 1723 med Søfren Jensen Balle. Jeg er 10. generation efter dette par.
2. Christen døbt 11. September 1698
3. Maren døbt 17. December 1699. Død før 1740.
4. Dødfødt barn begravet 10. December 1701
5. Christen døbt 19. November 1702

Så 2 gange Maren og 2 gange Christen. Både morfar og farfar hed Christen og farmor hed Maren. Mormor kender jeg ikke, men hun hed garanteret gså Maren. Så er det forklaringen på dobbeltnavnene.

Erling Agesen

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Jens Ole Jensen

#11
OK tror du har ret i at hun hed Maren. (født 1695)
Som jeg læser det du skriver døde Maren i 1764 72 år gammel = født ca. 1692

Men den Christen der blev født 1698 døde 5 uger gammel i December 1698.
Så Maren Christensdatter havde kun 1 søn der hed Christen.

Morforældrene - Maren Christensdatters forældre må være Christen Eriksen og Maren Nielsdatter.
De nævnes i tingbog af 1668. 3/3 1668.

Så der mange med navnene Christen og Maren i familien.

Jens Ole

Erling Agesen

Godaften Jens Ole,
Tak for seneste,heruder oplysning om Christens død.
Jeg har checket opslag 201, hvor han står øverst; helt nemt er det ikke.
Han er døbt 12. søndag efter Trin. (AO 53); det er 11. sept. 1698 (Juliansk kalender), og 5 uger senere må blive engang i oktober. Jeg er usikker, men tror, der kan stå 9 Oktober som begravelsesdag.

Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Erling Agesen

"Morforældrene - Maren Christensdatters forældre må være Christen Eriksen og Maren Nielsdatter.
De nævnes i tingbog af 1668. 3/3 1668.
"

Det må være rigtigt; for ca. 10 år siden, da jeg arbejdede med denne familie, har jeg noteret:
"Ifl. LOKALHISTORIEN I THY
Gårde, huse og mennesker i Hillerslev
http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/Hillerslev%20sogn/Skovsted%20by.pdf
er hun født omkring 1666 i Kaastrup - far:  Christen Eriksen"
Med venlig hilsen
Erling Agesen