Hjælp til tydning Sønderjylland/Ditmarsken

Startet af Niels Erik Strandholm, 22 Mar 2011 - 23:22

Forrige emne - Næste emne

Niels Erik Strandholm

Hej
Jeg vedhæfter en udskrift fra KB 1902 Ringsted sogn, Sorø Amt, døde mænd.
Det er den næstsidste linie: "født i ........ i Sønderjylland" jeg ikke kan læse.
Han er født i Ditmarsken.
Håber nogen kan hjælpe mig.
Navnet er tidligere tydet som Nanning, men det eksisterer ikke.


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø

Inger Buchard

#1
Ja, der står Nanning og Sønderjylland, og jeg kan heller ikke finde et stednavn mellem Kongeå og Elben, der hedder Nanning. Det nærmeste GOV kommer er Nannemannshusen, som hører til Wöhrden
Det skal nok passe med Ditmarsken, hvis man kigger på forekomsten af efternavnet Sohrbek/Sohrbeck/Sohrbeeck i folketællingerne. Det hjælper dig jo ikke videre, men du kunne spørge i FamNord http://list.genealogy.net/mm/listinfo/famnord, hvor der sidder Ditmarsken-folk, om de kender stedet og efternavnet.

Inger

PS Det er god service at oplyse opslagsnummer og ID som f.eks. den søgtes efternavn, så man kan se originalen på AO. Klippene i DisForum tenderer til at være for små.
Redaktør på DIS-Wiki

Niels Erik Strandholm

Hej Inger
Ja det er en svær nød at knække. Tak for din henvisning. Den vil jeg afprøve.
Jeg er helt enig med dig i dit PS. Desværre er det en kopi af KB, som jeg har fået og der står mere heri end i KB på AO. Jeg havde lagt en scanning ind som Worddokument, men det ville programmet ikke anerkende, da filen var for stor.
Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø

Inger Buchard

For min nysgerrigheds skyld spurgte jeg een af mine kontakter i det holstenske.
I dag kom der svar - pr brev. Hans klæbehukommelse havde rakt til at huske søgningen, da han ledte efter noget helt andet.

Jeg resumerer hans vej på dansk:
Der er en vis lighed med Nannemannshusen i Wöhrden, Dithmarschen - ikke fundet. Navnet Sohrbeck dukker op, men ikke den søgte person.
I nabosognet Heide findes navnet Sauerberg (udtalt på plattysk nærmer vi os Sohrbeck), men her heller ingen dåb, der kunne passe.
Øvrige nabosogne: Hemmingstedt: nix; Wesselburen: bingo
Født i Deichhausen, moderen født Nanning
født 13. maj 1827
døbt 31. maj 1827
August Bernhard Vohrbeck i Deichhausen, der dortige Schullehrer Hans Hinrich Sohrbeck og dennes kone Christina Margaretha f. Nanning

Hvis du vil kende søskendeflokken, har Klaus Struve fundet faderens død med 5 efterlevende børn.
Klaus Struve er en dygtig professionel slægtsforsker, der arbejder under navnet Rootdigger - www.rootdigger.de
Her finder du også hans mailadresse

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Niels Erik Strandholm

Hej Inger
Tusind tak for din ihærdighed. Det er godt med gode forbindelser. Sikke en rundrejse. Jeg er glad for, at det er lykkedes at finde ABS's fødested og forældre.
Når man igen kigger på kirkebogsudskriftet, ja så er det jo indlysende, at det er moderen, der er født Nanning og at Nanning ikke er stednavnet. "Hvor svært kan det være", som de unge siger. Men det krævede en professionel at komme på rette vej. Tak for det. Vil du hilse Klaus Struve og takke for hjælpen.  :)
Jeg har et par spørgsmål ang. Rootdigger, men dem sender jeg til din private mail.
Med venlig hilsen
Niels Erik Strandholm
Medlem af Danske Slægtsforskere og bestyrelsesmedlem i Danske Slægtsforskere Slagelse-Sorø