1758 Vindblæs, Randers. Hvem var Degnen på dette tidspunkt?

Startet af Hanne Fisker, 05 Jun 2016 - 19:43

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godaften kære Forum

Er der en herinde der kan være behjælpelig med at finde navnet på degnen i Vindblæs Sogn, Randers?

Hans kone - som jeg også gerne vil have navnet på - optræder som fadder til min ane Dorethea Poulsdatters dåb i 1758.
Vindblæs Sogn i Gjerlev Herred, Randers Amt: KB 1735-1771 opslag 32 nr. 9

Hvem var iøvrigt præst på dette tidspunkt?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Kirsten Domino

Hej!

Jeg har selv fundet oplysninger om en forfader i V. Hostrup Schultz Håndskrevne værk: Århus Stifts Degne
Oplysningerne er sirligt indskrevne, med oplysninger om forældre og ægtefælle.
Jeg var på biblioteket i Århus, hvor jeg fik en kopi af den side der var relevant for mig.

Måske kan du finde hvad du søger her.

Venlig hilsen
Kirsten.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Per Persson

Hej Hanne

Wiberg http://wiberg-net.dk/1331-Vilsted.htm har dette:

11. 4/1 1743, o. 10/4, Hans Henriksen Obenhausen, f. 17; F. H. Conrad v. O., Oberstlieut.; M. Elisab. Hansdtr. Bentzon; St. Aalbg. 37; C. 15/4 41, n.; 1 ~ Aalbg. 2/10 43 Inger Kirstine Andersdtr. Anchersen, f. Rand. . . , † •/5 44; F. A. Jensen A., Kbmd.; 2 ~ 16/2 46 Ida Mouritsdtr. Trap, d. Aalbg. 13/9 25, b. 8/5 59; F. M. T., Kbmd.; M. Gundel Marg. Mortensdtr.; 4 S., 1 D.; 3 ~ . . . . ; 2 S., 2 D.; 4 ~ •/6 61 Jane Frederikke Jensdtr. Bonne af Hillerslev-K., f. 43; 2 S., 2 D.; (hun fødte et Barn i 76); see C. Feld i Lemb; [† 20/12 1772; hans huuslige Liv i sidste Ægteskab meget ulykkeligt; offrede sig til eit Embede og levede meest i sit eget Værelse, hvor han havde et Dreielad(1)].

(Frants Eriksen Hvass af Søndbjerg-O.; (Sebber-A. 21/6 1767*); fik 20/12 72 Kaldsbrev med Navnet in blanco, men overlod det til sin nedenanførte Bdr.).

Som jeg forstår Wiberg, var Hans Henriksen Obenhausen præst fra 1743 til sin død 20. dec. 1772.

God aften
Per

Gitte Johansen

Er det ikke den forkerte Vindblæs du har fundet, Per??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Fisker

Godaften Kirsten, Gitte og Per.

Til Kirsten: Tak for forslaget, det er hermed noteret.

Til Gitte: Den degn ser ud til at være den rette, og hans hustru Maren Christensdatter skal jeg lige kigge nærmere på.

Til Per: Tak for oplysninger fra Wibergs, men Gitte har ret. Det er Vindblæs i Ålborg du har, og det er Vindblæs i Randers jeg har aner i.

Tusind tak til jer alle tre. Håber aftenen bringer kølighed med sig, for her er godt nok varmt.

Mvh
Hanne Fisker

Eli Lothardt Dahl

Hej Hanne

fra: gejstlige skifter, Randers amt

15 Jens Rasmussen, degn i Vindblæs. 30.7.1782, fol.107.
E: Maren Christensdatter. LV: Thomas Kjeldsen på Rævsbæk. B:
1) Christen Jensen, successor
2) Anne Margrethe Jensdatter g.m. Jacob Lauridsen i Norup
3) Anne Jensdatter g.m. Niels Pedersen i Vindblæs ved far Peder Nielsen sst.
4) Karen Jensdatter.
FM: farbror Søren Rasmussen i Norge.
Bevilling til uskiftet bo af 27.4.1770.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Per Persson

Undskyld, det gik lidt for hurtigt. Nedennævnte nr. 2 skulle være bedre?

No 1332. Vindblæs og, efter Rescr. 7/9 1759, Dalbyover,
Gjerlev Herred, Randers Amt, Aarhuus Stift.
K. 4/342; M. S. III.; Aarh. M.; Lkm. 5/528; Kbg. 1735.

Anm. Vindblæs hørte tidligere til Mariager res. Capellanie; Dalbyover var Annex til Ø. Tørslev. Vindblæs med kgl. Resolution 18/12 1872 Annex til Falslev; Dalbyover lglds. til Dalbyneder.

1. 27/4 1742 [r. Cap. Mariager o.s.v. 27/10 41] Jochum Klog; [hans Project, at Vindblæs skulde være et Kald for sig, blev ham selv til liden Baade; thi han havde forbundet sig til, selv at forskaffe en Pg. med Jord; maatte kjøbe en stor Bondegd., Kragelund, tilligemed Kirken og andet Gods, som han siden igjen maatte pantsætte; kom derved i en vidtløftig Gjæld; hans Levemaade blev uordentlig og han faldt i Griller; svarede ei længer til sit Navn, men begik en og anden Forseelse; takkede uformodentligt af fra sit Embede 1749; drog til Kbh., hvor han opholdt sig med sin Hustru, som han kunde; blev dog omsider for hans Dumdristighed og idelige Overløben kaldet til Christiansdal el. Dalum og Sanderum, et stort og rigt Kald i Fyen, hvor hans Opførsel blev Intet bedre (Lkm.); see Dalum-S.].

2. 4/7 1749. Jacob Hansen Hensemann af Ø.-Tørslev-D., f. c. 17; St. pr. 37; C. 17/9 43, n.; ~ 52 Anna Helene Henningsdtr. Irgens af Skibsted-L., f. 9/10 34; 2 ~ J. J. Irgens i Als; see Henning A. H. i Baarse-B.; [† 1765].

3. 16/8 1765 [r. Cap. Mariager-H.-S. 4/11 57] Jørgen Sørensen af Døllefjelde-M.; ~ Kirstine Sørensdtr. Besser, som overlevede ham; [vist † 1773].

God dag
Per

Hanne Fisker

Goddag Eli og Per

Til Eli: Tusind tak for skiftet det kan måske hjælpe med at identificere nogle af de personer der optræder som fadder hos min ane.

Til Per: Tusind tak, ja det ser mere rigtigt ud, jeg har stor respekt for jer der kan hitte rundt i Wiberg, det har jeg selv opgivet.
Spændene læsning. ;-)

God dag til jer begge.

mvh
Hanne Fisker

Inge Johansen

Hej Hanne!
Har denne, ved ikke om det stadig er aktuelt.
Fra Erik Brejls skifteuddrag.
Mariager Byfoged Skifteprotokol 1734-1782 B 49-125
261 Søren Christensen Schmidt, murer i Mariager. 6.1.1771, fol.319B.
A:
1) bror Niels Christensen, smed i Ajstrup
2) søster Dorthe Christensdatter g.m. Søren Rasmussen, degn i Norup [i Vindblæs sogn]
3) søster Karen Christensdatter g.m. Christen Jensen Falslev i Norup.
Gave til afdødes slegfredsøn Christen Sørensen i København.
Niels Christensen Smed er en del af min direkte linje.
Hilsen Inge

Hanne Fisker

#11
Hej Inge Johansen

Det er jo en gammel tråd, så jeg skal lige se om jeg kan finde ud af hvilken aner jeg arbejdede med dengang.
Men takker mange gange for skiftet.

Tilføjet:

Her er dåben i hvert fald -
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=172278#172278,28929446

Vindblæs, Gjerlev, Randers: KB 1735-1771 opslag 32 nr. 9

År 1758 nr. 9

Dom: 8 Post Trinit; Blev
fra Aistrup Povel Johansens
barn døbt og kaldet ----------------Dorethea.
Md: intro: Dom: 12.

Faddere Degnens Kone, Jens Kouring,
Christen Fladberg, Christen Kouring, 
Jens Andersens kone, alle fra Aistrup.

Venlig hilsen
Hanne Fisker