Hvem er forældre til Margrethe Pedersdatter på Bornholm

Startet af Svend Thorn, 13 Aug 2020 - 19:57

Forrige emne - Næste emne

Svend Thorn

Den 15 august 1824 bliver Niels Hellisen født i Allinge på Bornholm. Han døbes 5 september 1824. Moderen er Margrethe Pedersdatter af Allinge og som udlagt barnefader Niels Hellisen. I mangel af bedre navngives han efter faderen.
Faderen har jeg fundet, men det kniber med moderen. Ofter nævnes moderens alder ved dåb og af og til også faderens, men intet her.
Dåb:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=433371#433371,79050877
øverst
Ved hans konfirmation benævnes moderen blot som Margrethe af Allinge, hvilket kunne tyde på, at hun var kendt af alle på stedet. Ellers ville man nok have medtaget efternavnet:
Konfirmation:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=433357#433357,79050571
nr 10
Da han som 39-årig bliver gift er han nok så gammel, at man ikke finder det nødvendig at nævne forældrenes navne.
Vielse:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=354826#354826,70361283
nr 10

Det er ikke lykkedes mig at fastslå moderens fødsel og forældrenes navne. Jeg har heller ikke fundet moderens videre skæbne.

Det kan godt være, at jeg tager fejl i at antage, at kvinder, der føder børn udenfor ægteskabet oftest var mellem 18 og 24, hvilket ville indikere at hun skulle være født mellem 1800 og 1806, men jeg finder ingen kandidater i den periode. Hvis hun er født tidligere, er der nogle få muligheder, men ikke noget der er klokkeklart.

Endelig har jeg set et enkelt entry i MyHeritage, der nævner hende som Inger Margrethe Pedersdatter, men det hjælper mig heller ikke. Der er ofte fejl i MyHeritage. Men det kunne indicere, at hun hed noget mere end blot Margrethe.

Nu sætter jeg min lid til, at der er nogle blandt Jer, der kan greje denne sag.

Venlig hilsen
Svend

John Damm Sørensen

Aldersmæssigt kunne denne Magrete Pedersdatter være en mulig kandidat:

Bornholm, Nørre, Allinge-Sandvig Købstæder, Allinge, Nyestrædet, 78, FT-1840, C3077
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hans Hansen Lyster     49     Gift            Daglønner       
Kirstine Magrethe Olsen     39     Gift            hans Kone       
Giertrud Kistine Lyster     14     Ugift            deres Datter       
Oline Magrethe Lyster     12     Ugift            deres Datter       
Hans Lyster     11     Ugift            deres Søn       
Janus Peter Lyster     8     Ugift            deres Søn       
Niels Hansen Lyster     6     Ugift            deres Søn       
Lauritz Hansen Lyster     3     Ugift            deres Søn       
Marthe Svan     75     Enke            Fattiglem       
Ellen Mogensdatter     52     Ugift            Fattiglem       
Magrethe Pedersdatter     42     Ugift            Fattiglem       
Hans Peter Svan     49     Ugift            Fattiglem       
Agost Cristian Herold     17     Ugift            Fattiglem       
Niels Hellisen     15     Ugift            Fattiglem       


Hilsen
John

Anette Funch Thomassen

Jeg vil prøve at gå bagud med Hans Pedersen, hos hvem Niels var i pleje ved folketællingen 1834. Du kan også se, at han har en datter med navnet Cecilie Magrethe Pedersen/Pedersdatter, så der er et vis navnesammenfald.
https://www.danishfamilysearch.dk/cid2766763
Held og lykke


Judith Olsen

Den Margrethe, som John viser i FT 1840 (og hvor sønnen også ses), er nok hende her i FT 1845, boende hos samme familie, som i 1840:

Bornholm, Nørre, Allinge-Sandvig Købstæder, Allinge Købstad, 69, 82, FT-1845, A0602
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hans Lyster     54     gift            Daglejer      Østerlars Sogn - Bornholms Amt 
Kirstine Margrethe Olsen     44     gift            hans kone [Hans Lyster]      Rø Sogn - Bornholms Amt 
Hans Lyster     16     -            deres barn      Allinge-Sandvig Købstad, Sandvig - Bornholms Amt 
Janus Peter Lyster     13     -            deres barn      Allinge-Sandvig Købstad, Sandvig - Bornholms Amt 
Niels Hansen Lyster     11     -            deres barn      Allinge-Sandvig Købstad, Sandvig - Bornholms Amt 
Laurits Hansen Lyster     8     -            deres barn      Allinge-Sandvig Købstad, Sandvig - Bornholms Amt 
Otto Hansen Lyster     3     -            deres barn      Allinge-Sandvig Købstad, Allinge - Bornholms Amt 
Oline Margrethe Lyster     17     -            deres barn      Allinge-Sandvig Købstad, Sandvig - Bornholms Amt 
Margrethe Pedersen     47     ugift            Daglejerske      Christiansø 
Ellen Mogensen     57     ugift            Fattiglem      Allinge-Sandvig Købstad, Allinge - Bornholms Amt 
 
Hun er nok værd at kigge på.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Svend Thorn

Tak for de hurtige svar.
Det ser meget besnærende ud at det er den rigtige Margrethe i FT-1840 sammen med sønnen. Alderen ser troværdig ud og så får man i 1845 at vide hun er født på Christiansø.
Hun blev dog et par steder benævnt som "Margrethe af Allinge", men Allinge er vel også nærmeste kontaktpunkt fra Christiansø.

Hvis hun er født i 1798 skulle hun være 3 år i FT-1801, og have en far der hedder Peder. Der er to 4-årige piger;
* Magrethe i husstand 43 med far Peder Hansen som er soldat.
* Elen Magrethe i husstand 118 med en afdød far Peder Monsen.
Det er svært at afgøre om det er én af disse to. Der var jo et enkelt entry i MyHeritage der sagde hun hed Inger Margrethe, som dog ikke har givet noget hit. Kunne Inger være en fejllæsning af Elen (Ellen)?

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at forfølge det 3de tip om Hans Pedersen - om han kunne være en broder. Aldersmæssigt kunne han jo godt være det. Der er dog ikke en "Hans" blandt børnene i FT-1801. Måske er han født efter tællingen.... Eller også er han ikke en broder.

Mvh Svend

Britta Hansen

#5
Ellen Magrete Pedersdatter - datter af Peder Mogensen Myhre - vies til Tønnes Hansen i 29.11.1816 på Christiansø

Peder Hansens Margrethe ser du døbt i 1796, født 19.10 - 2. kolonne - moder Karen Pedersdatter
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Svend Thorn

Tak skal du have Britta.
Det giver meening. Man vil jo gerne være sikker på, at man har fat i den rigtige person.  :)
Jeg havde haft fat i kirkebogen, men jeg fandt den lidt uoverskuelig. Men den tekst du har fundet er let læseligt. Når først man har fundet den.

Og også tak igen til Judith, Anette og John. :)

Jeg ledte efter Margrethes søster Anne Maria, men fandt hende ikke på Bornholm. Derimod ved skiftet efter halvbroderen Christian, som druknede 17. december 1824, står der at Anne (Maria) og en anden søster, Kirsten, vistnok boede i København. Broderen Peder Hansen er ikke nævnt, så han må være død før 1824 uden efterkommere. Moderen, Karen Pedersdatter er nævnt som enke efter Peder Hansen, soldat.

Med venlig hilsen
Svend