To svogre Rasmus Nielsen Lunde/Bødker i Assens død 1768 og 1772

Startet af Peter Michaelsen, 07 Aug 2020 - 19:17

Forrige emne - Næste emne

Peter Michaelsen

Jeg har for nogle år siden på DIS-Forum skrevet lidt om mine aner tilhørende slægten Lunde i Assens, og fremsat den formodning, at der måske kunne være en forbindelse fra mine Lunde-aner tilbage til det fynske rådsaristokrati via en handelsmand Niels Jørgensen i Assens. Min formodning var den, at Maren Nielsdatter Lunde, Rasmus Nielsen Lundes hustru, som blev begravet 14.april 1766 på Assens kirkegård, var identisk med en Maren, datter af handelsmand Niels Jørgensen, døbt 29. september 1697 i Assens kirke og nævnt i skiftet efter moderen, Maren Lauritzdatter Kierumgaard af 26. oktober 1697, i skiftet efter faderen Niels Jørgensen af 25.januar 1716 og i skiftet efter dennes 2. hustru Anne Hansdatter Ravn af 3.februar 1716.
Det er nu gået op for mig, at jeg har taget fejl: der må være tale om to forskellige kvinder ved navn Maren Nielsdatter.

Efter bl.a. at have gransket Erik Brejls skifteuddrag for Assens købstad, er jeg blevet klar over, at jeg er kommet til at sammenblande to jævnaldrende svogre, som tilsyneladende bar samme navn og havde samme erhverv. Jeg håber, at mere erfarne slægtsforskere måske kan bekræfte, at det er tilfældet.

Min 4xtipoldemor Birthe/Birgitte Lunde blev døbt i Assens 30.april 1724 og døde samme sted 1.maj 1786. 3.september 1751 blev hun gift med væver Thomas Henrick Schumann fra Hamborg (1685-1781) i Assens.
Birthe Rasmusdatter, hendes mand Thomas Schumann og hendes søskende er nævnt i skifterne efter hendes forældre Maren Nielsdatter og Rasmus Nielsen Lunde af hhv. 8.4.1766 og 10.12.1768.
Maren Nielsdatter blev begravet i Assens 14.april 1766 og hendes mand Rasmus Nielsen Lunde 14.december 1768.
De optræder begge i skiftet efter hendes bror, Laurids Nielsen Lunde, hattemager i Assens, af 2.1.1742. Her nævnes også en søster til hende, Anne Nielsdatter, gift med Christian Hansen Lunde, og en bror, Rasmus Nielsen, bødker. Alle fire søskende nævnes sammen med deres mor Maren Rasmusdatter i skiftet efter deres far Niels Andersen Lunde af 23.2.1707. Efter Niels Andersen Lundes død (begravet 20.januar 1707) blev Maren Rasmusdatter gift med en Jens Jørgensen Lunde, begravet 24.juli 1720 i Assens. Hun blev selv begravet 29.juli 1737 i Assens.

Der foreligger ingen vielsesoptegnelser i Assens kirkebog før 1734, men da Birthe Rasmusdatter Lundes ældste bror, bødker Niels Rasmussen Lunde (begravet 5.3.1794) blev døbt 23.september 1716, må forældrene Maren Nielsdatter og Rasmus Nielsen Lunde antages at være blev gift senest i 1716. Da Maren Nielsdatter Lunde var 15 år ved skiftet efter faderen i 1707, må hun endvidere antages at være identisk med den Maren Nielsdatter, Niels Andersen Lundes datter, som blev døbt i Assens kirke 16.august 1691. Præsten har ganske vist overstreget Andersen og så vidt jeg kan se, skrevet Rasmussen i stedet (KB Assens 1679F-1733F, opslag 61. Ved de efterfølgende børns dåb, Rasmus: 15.10.1693, Anna: 5.2.1696, Anders: 15.5.1698, Anna Catrina: 12.11.1700, Laurids: 15.1.1702 og Anna: 22.11.1705 har præsten kun skrevet "Niels Lundes søn/datter".

Det er uvist, hvornår Maren Nielsdatter Lundes mand Rasmus Nielsen Lunde var født, og det er heller ikke helt sikkert, om han var bødker lige som sin svoger af samme navn. En Rasmus Nielsen Lunde tog borgerskab som bødkermester i Assens 24. juni 1741. Det kan være denne Rasmus Lunde, men det kan også være hans svoger Rasmus. Begge svogre var forlovere, da hattemager Laurids Nielsen Lunde 15.juni 1735 blev gift med Maren Pedersdatter i Assens. Det kunne godt se ud til, at Maren Nielsdatters yngre bror oftest er blevet kaldt Rasmus Nielsen Bødker, måske for at han ikke skulle forveksles med svogeren.

Otto Jonasens bog GAMLE HUSE I ASSENS, 1981, kan muligvis kaste lidt mere lys over slægtsrelationerne.
En Rasmus Nielsen Lunde boede i 1737 i Korsgade 15 lige ved siden af hattemager Lars (Laurs) Nielsen Lunde i Korsgade nr.9-13. I 1761 boede Rasmus Nielsen Bødker samme sted og i 1771 boede Maren Lundes på samme bopæl. Sidstnævnte må antages at være Birthe Rasmusdatter Lundes ældre søster Maren, døbt 2.februar 1719 og begravet 9.maj 1778 (skifte 5.5.1778). Denne Rasmus Nielsen Bødker må i så fald antages at være hendes far Rasmus Nielsen Lunde, død 1768.
Ifølge GAMLE HUSE I ASSENS boede en Rasmus Nielsen Lunde, Bødker, i Ladegårdsgade 12 både i 1737, 1761 og 1771. Dette må være Maren Nielsdatters bror, døbt 15.10.1693. Jeg antager at det var den samme person, som, benævnt Rasmus Nielsen Bødker, blev begravet i de fattige jord i Assens 15. februar 1772, "omtrent 84 Aar gammel". (KB Assens 1734-1777, opslag 174).I virkeligheden var han kun 78 1/2 år, hvis det da var den samme person.
Rasmus Nielsen Bødker var gift med Kirsten Jørgensdatter, begravet 11.juli 1743 i Assens (skifte 8/7 1743). En Niels Rasmussen Bødker, måske en søn, boede i 1761 og 1771 i Ladegårdsgade 24. I 1781 boede hans enke samme sted. Min ane Birthe Rasmusdatter Lundes ældste bror, Niels Rasmussen Lunde, død 1794, var, som nævnt ovenfor, også bødker, og han er vel den Niels Rasmussen Lunde, som fik borgerskab som bødker i Assens 17.juni 1740.

Hvis nogen kender til oplysninger eller kilder, som kan kaste mere lys over den nævnte Lunde-slægt i Assens, vil jeg være meget taknemmelig for at høre nærmere.

Med venlig hilsen,
og på forhånd tak,
Peter Michaelsen



Peter Michaelsen

Jeg kan tilføje, at jeg nu har gransket et par borgerskabs- og bødkerlavsprotokoller, som jeg kunne finde på nettet, og fundet lidt supplerende oplysninger.
Der kan ikke være tvivl om, at der nogenlunde samtidig var to bødkere i Assens ved navn Niels Rasmussen Lunde. Det er dog stadig uklart om begge deres fædre ved navn Rasmus Nielsen Lunde/Bødker var bødkere.
I borgerskabsregistret for Assens (Sall Data) fandt jeg under 1676-1697 Niels Andersen Lunde, som fik borgerskab 1691, 9.oktober. Det oplyses at hans erhverv var "Avling". Han var altså "Avlingsmand", dvs. agerdyrker. Det må være den Niels Andersen Lunde, jeg har omtalt i min mail. I næste afsnit, 1697-1736, nævnes hans søn Laus (Laurids) Nielsen Lunde, som tog borgerskab som hattemager 13.februar 1728. I dette afsnit nævnes også at Rasmus Nielsen Lunde, Assens, tog borgerskab som bødker 6.september 1720. Om der her er tale om Niels Andersen Lundes søn Rasmus Nielsen Lunde eller hans svigersøn af samme navn, er uklart for mig.

En Rasmus Nielsen Lunde i Assens optræder også i Odense Bødkerlavs Protokoller.
Sammen med fire andre bødkermestre fra Assens blev han 24.april 1741 optaget i Odense Bødkerlav (protokol IV, s.11). De øvrige var Hans Hansen, Peder Jørgensen, Hendrich Hansen Kierumgaard og Niels Rasmussen Lunde. Jeg har fundet dem alle i Borgerskabsprotokolregistret for Assens: Hans Hansen fra Svendborg tog borgerskab 21.marts 1732, Peder Jørgensen fra Baagø 25.juli 1738, Hendrich Hansen Kierumgaard fra Assens 6.november 1739 og Niels Rasmussen Lunde fra Assens 7.juni 1740.
En formentlig lidt yngre Niels Rasmussen Lunde kom 1.juli 1748 i lære hos borger og bødker Jørgen Andersen i Odense. Ifølge lærekontraktprotokollen (I 66) var han søn af bødker Rasmus Nielsen i Assens. Ifølge Odense Bødkerlavs svendebog (III 29) blev han svend 9.juni 1753. Han må være vendt tilbage til Assens, hvor den lidt ældre Niels Rasmussen Lunde havde været bødker fra 1740, og jeg gætter på, at han er den Niels Rasmussen Lunde, bødker, som boede i Ladegårdsgade 24 i 1761 og 1771 og døde senest 1781 (ifølge Otto Jonasen: GAMLE HUSE I ASSENS, 1981, s.47).

Rasmus Nielsen Lunde, bødker, i Ladegårdsgade 12 efterfulgtes ifølge samme bog s.46 af en Peder Bødker, nævnt som ejer i 1781, 1783, 1791 og 1801, formentlig en søn, idet en Peder Rasmussen Lunde tog borgerskab som bødker i Assens 8.juli 1788.

Jeg vil være meget taknemlig for alle supplerende oplysninger om de nævnte personer.

Venlig hilsen,
Peter Michaelsen