Skolemesteren 1739

Startet af Stinne Jensen, 04 Aug 2020 - 12:07

Forrige emne - Næste emne

Stinne Jensen

Hej

Jeg mangler lidt hjælp til den nederste del af denne skrivelse.

Jeg læser:

Af forige Trudsholms Eyere afgangne Niels Kragh og Frue Jytte Høegh er ved Tvende Fundatzer og Stiftninger
Daterit ...1ste Martij 1648 og 6 Junij 1650. Denne Danske Skole her udj Kastbierg Sogn og Bye funderit,
Hvor till Er Perßetuerit og henlagt dend aarlige Landgilde og afgift af Tvende gaarde udj Ondsild=Herridt,
Hornum Sogn og Bye, Som for min Sahl.Faders Eyeres=Tiid og ßiden Stædtze er Continuerit, at Skoleholderen
Selfv hafver ßamme afgift aarlig till forfalds=Tiden anammet og oppebaaret, og Beviißer medfølgende
hands attesterit Opskrift, hvor udj Samme Landgilde bestaaer, og hvad hand udj aarlig Løn nyder.   Af Samme
Hands Løns Størelße og Beskaffenhed kand behagelig Skiønnes, Hvad Tillæg Samme Skoele=Holdere udj Kastbierg
Bye efter Forordningen bør hafve, at hand lige med de andre Skoelemestere paa Landet kand blifve lønnet.         
Original Fundatzerne findes icke her ved gaarden, Mens (=men) ere udj Forvaring hos Een af Sahl. Frue Sophie Krab-
bes Descendenter, Som min Sahl. Fader Aar 1693 Kiøbte Trudsholm af.     Derpaa er ellers ingen Kongelige
Confirmation,    Mens efter Forordningens Tillhold af 12. April 1715, er ßamme udj det Danske Cancellie ....
mældet, og ... af behørige Attesterede gienparter indlefverede Samme Skoele=Huußets Biugning udj Kastbierg
Bye bestaaer af Tie Bindinger, og findes gandske Brøstfældig baade Paa Tømmer og Tag ßaa det vill ßaa godt ßom
af Nye bygges, ßiden ved ßamme Huus fe.... baade Huußets bre...., med fleeres Reqvisita Som forordningen befo-
ter, Hvor till Bog icke det Ringeste findes udj Fundatzerne aflagt, Som Ieg overlader till Vedkommendes nærmere
Repartition og eftertancke, hvorfra de Behøfvende udgifter Skall komme og tages, ßom behøfves til samme at sætte udj Vedbørlig
Stand efter forordningen. Og naar ßamme maae vorde mig anviist og Communiceret, Skall Resten vorde besørget.
Trudsholm dend 6te Augustj Ao 1739                                             Peder Marsvin

Jørgen Thue Pedersen

Hej Stinne!
Du er gået fint i detaljer.
Det forsøger jeg så også at gøre her:

Perßetuerit > Perpetuerit
aarlige Landgilde >> aarlig Landgilde
Af Samme >> Af ßamme
paa Landet >> Paa Landet
Cancellie ....
mældet, og ...>>>
Cancellie an-
mældet, og der af....
indlefverede Samme >> indlefverede. – Samme
ßaa godt ßom
af Nye bygges, ..>>>
ßaa godt, ßom
af Nye opbygges,
Huus fe.... baade Huußets bre...., med fleeres >>>
Huus feyler baade Huußets Breedde, med fleere ...
forordningen befo-
ter, Hvor till Bog icke >>>
forordningen befa-
ler, Hvor till dog iche...
Vedkommendes nærmere >>
Vedkommendis nærmere...
til samme at sætte >>
til ßamme at ßætte...
besørget. > beßørget.
mvh
Jørgen

Stinne Jensen

Hej Jørgen

Som altid stor hjælp fra dig.

Det med detaljerne har jeg lært af dig, altid at skrive det hele og det rigtige.
Du har været til stor inspiration for mig, til at gå ind i det lidt sværere læsning.

Så jeg kan ikke takke dig nok.

mvh
Stinne