Jørgen Poulsen Præst i Henne , død 1596

Startet af Hanna Ammitzbøll, 29 Jun 2011 - 18:36

Forrige emne - Næste emne

Hanna Ammitzbøll

I Danmarks Kirker, bd. 19, Ribe Amt, 3. bind, 19. hæfte, s. 1704, (Grimstrup Kirke) fortælles, at der har været en gravramme fra o. 1608 over Mette H(er) Jørg(ens) i Henne, død 1. april 1608 i Grimstrup.
Rammen var af træ og omgav 1862 en nu forsvundet gravsten under pulpituret.
- Har Jørgen Poulsen Præst i Henne Sogn fra 1575 været gift 2 gange, og er han flyttet til sønnen Jørgen Jørgensen Præst i Grimstrup på sine gamle dage?
Er der nogen, der har studeret denne familie?
Med venlig hilsen
Hanna Ammitzbøll

Anne Marie Hvid


Peder Hegelund anfører i sine Almanakoptegnelser:

24. marts 1596: Hr Jørgen i Henne død.
og
28. marts var jeg udi Henne kirke til Hr. Jørgens begravelse.
Prædikede jeg i Henne.

Han ser altså ud til at have været aktiv til det sidste og er derfor næppe flyttet til sønnen.

Oplysningen vedr. Grimstrup kirke om Jørgen Poulsens hustru, har jeg derimod ikke før set. Hun er vel sagtens flyttet til sønnen efter at være blevet enke. - Der er formentlig ingen oplysninger vedr. hende?

mvh
Anne Marie Hvid

Hanna Ammitzbøll

Kære Anne Marie. Tak fordi du tænkte på mine vegne.
Ja, det er rigtigt, at det er mest sandsynligt, at enken er flyttet til Grimstrup.
Jeg har noteret, at Jørgen Poulsen Præsts ægtefælle hedder Anne Nielsdatter. Men måske er det forkert. Da der så står mette på graven i Grimstrup, tænkte jeg, at han nok havde været gift 2 gange.

Jeg er stadig meget interesseret om oplysninger om familien.

Med venlig hilsen
Hanna Ammitzbøll

Anne Marie Hvid

Mine refleksioner vedr. hustruen til Jørgen Poulsen i Henne er jo ren teori. En anden evt. hustru ved navn Anne Nielsdatter har jeg ikke tidligere hørt om, så hvor mon du har det navn fra?

Rigtig mange har denne slægt blandt deres forfædre. Min tilgang er via sønnen, Jørgen Jørgensen i Grimstrup, dennes søn, Poul Jørgensen Barfod i Øse etc.
Det ville være enklere, dersom du nærmere ville angive  evt. nævne et navn i slægten, der har forårsaget din interesse.

mvh
Anne Marie Hvid

Hanna Ammitzbøll

Ved nærmere eftersyn er Anne Nielsdatter forkert - så hende ser jeg bort fra.

- Min forbindelse til familien er også sønnen, Jørgen Jørgensen i Grimstrup og
- hans datter Ingeborg Jørgensdatter, f. o. 1590 i Grimstrup, som først blev gift med Jep Olufsen, med hvem hun fik
- sønnen Mikkel Jepsen f. o. 1615 i Tranbjerg, Aarre, som blev gift med Maren Pedersdatter, med hvem han fik
-datteren Anne Mikkelsdatter, f. ca. 1640

Oplysninger om familien modtages med tak
Hanna Ammitzbøll

Anne Marie Hvid


Netop den gren af familien har jeg beklageligvis intet kendskab til, men at der nu er sat et navn på, som man kan forholde sig til, kunne måske få andre til at reagere.
Held og lykke!

mvh
Anne Marie Hvid