Tilgængelige oplysninger via kirkebøger

Startet af Maja Borg, 28 Jun 2011 - 20:34

Forrige emne - Næste emne

Maja Borg

Jeg er gjort opmærksom på, at der er nye regler vedr. tilgængelighed i kirkebøger.

På SA læser jeg om 100 års-reglen pga. cpr.numre - er alle kirkebøger, som er yngre end 1925 fjernet, eller hvad må jeg se i kirkebøgerne? Det er længe siden jeg sidst var på arkivet. Lige pt. har en vielse og to fødsler fra 40'erne og 50'erne interesse - må jeg søge efter dem?
Vh, Maja Borg

Inger Buchard

Kirkebøgerne er blevet nærlæst, så der ikke længere bør være cpr-numre i dem, der ligger på arkivalieronline. Det betyder, at du kan se fødsel, vielse, konfirmation og død frem til ca. 1950 på Arkivalieronline.
Til gengæld trækker arkiverne muligheden for at se i de originale kirkebøger tilbage i løbet af dette kalenderår.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki


Maja Borg

De pågældende er (endnu?) ikke online, så hvis jeg er "uheldig" og indførslen er i en bog, der går længere end til 1950'erne, så vil den, i løbet af dette år, ikke være tilgængelig længere? Jeg kan ikke forstå det :)

Om det er fysiske bøger eller digitalt på nettet betyder ikke noget for mig. Det var mere, hvad jeg måtte se.
Vh, Maja Borg

Egon Hansen

Så  vidt jeg kan læse i de meddelelser jeg løbende har modtaget fra webklubberne på vore respektive landsarkiver, sker tilbagetrækningen af kirkebøger i takt med at disse bliver tilgængelige på AO. Der sker således ikke noget med de kirkebøger som ikke kommer med i AO fordi de ikke er udskrevet før 1950. hvis de altså er tilgængelige på arkiverne nu!
Mvh Egon Hansen

Gitte Lund

#5
Det er mit indtryk, at der er 50-årsreglen, og hvis bøgerne indeholder oplysninger, der er yngre, kommer de ikke på nettet, men man må finde sine oplysninger i bogen ved skranken indtil pt 1961, hvis bogen er indleveret.

Er vi ikke helt ude over det med Cpr.nr.?

Gitte Lund

Jørgen Sørensen

Jeg er ikke klar over om CPR numre kan blive "gamle" nok.
Hvis ikke, må det smitte af på arkiverne.
Der er ingen fornuft i, at de personer, der vil misbruge disse CPR numre, bare kan hente dem på nærmeste arkiv.
Venligst Jørgen - 2300

Gitte Lund

Hej igen!

Jeg har på LAV underskrevet et dokument, der hedder "Tilladelse til benyttelse af ikke umiddelbart tilgængelige kirkebøger".

Heri står der, at den, der underskriver, skriver under på ikke uberettiget at offentliggøre, videregive eller udnytte fortrolige oplysninger.

Der står også nævnt at oplysninger om CPR-numre er fortrolige og må under ingen omstændigheder videregives.

Og endvidere: Tilladelsen, der ikke omfatter kopieringstilladelse, gives som ansøgt.

Dato og arkivarens underskrift.

Dateret sept. 2010

Jeg kunne forstå, denne blanket er almindelig brugt. Og jeg fik at vide, at jeg bare skulle have den med fremover, og har benyttet den en enkelt gang siden. - Uden prblemer.

Vh Gitte