Løn til Skolemesteren i 1715

Startet af Stinne Jensen, 26 Jul 2020 - 12:10

Forrige emne - Næste emne

Stinne Jensen

Hej

Jeg har været ved at forsøge med denne udregning for løn til Skolemesteren i 1715.
Jeg er vist nødt til at få lidt hjælp.

mvh Stinne

Jeg læser:
Af forige Trudsholms Eyere afgangnes Niels Kragh og frue Jytte Høegh er ved ......
Fundatzer og Stiftninger Daterit ....ste Marty 1648 og 6 Juny 1650 D.... Danske Skole Her udj
Kastbeirg Sogn og Bye funderit. Hvor till er Persetuerit og henlagt dend aarlige Landgilde
og afgift af ...... gaaret udj Ondsild=Herridt, Hornum Sogn og Bye, Som for min Sahl.
faders Eyr=Tiid og ßi.... stæd.. og Continuereit, at Skole=holderen Seldv hafver ßamme afgift aar-
lig till forefalds=tider anami.... og oppebaaret, og Beviißer medfølgende hands attesterit
Opskrift, hvor udj Samme Landgilde bestaaer, og hvad hand udj aarlig Løn nyder.     Af
samme Hands Søns Størrelße og Beskaffenhed .... ..hagelig Skiønnes, Hvad Tillæg ßom
en Skoele=holders udj Kastbierg Bye efter forordningen bør hafve, at hand lige med de
andre Skoelemestres paa Landet kand blifve lønnet.         Original Fundatzerne 
findes ... her ved gaarden, ...... ere udj forvaring hoe Een af Sahl. Frue Sophie Krabbes
..........., Som min Sahl Fader Aar 1693 Kiøbte Trudsholm af.     Derpaa er ellers
ingen Kongel.Confirmation,    ..... efter forordningens tillhold af 12. April 1715


Jørgen Thue Pedersen


Hej!
Jeg læser:
Af forige Trudsholms Eyere afgangene Niels Kragh og Frue Jytte Høegh Er ved Tvende
Fundatzer og Stiftninger Daterit ...1ste Martij 1648 og 6 Junij 1650 Denne Danske Skole her udj
Kastbierg Sogn og Bye funderit. Hvor till Er Perßetuerit og henlagt dend aarlige Landgilde
og afgift af Tvende gaarde udj Ondsild=Herridt, Hornum Sogn og Bye, Som for min Sahl.
Faders Eye=Tiid og ßiden Stædtze er Continuerit, at Skole=holderen Selfv hafver ßamme afgift aar-
lig till forefalds=Tiden anammet og oppebaaret, og Beviißer medfølgende hands attesterit
Opskrift, hvor udj Samme Landgilde bestaaer, og hvad hand udj aarlig Løn nyder.     Af
Samme Hands Løns Størelße og Beskaffenhed kand behagelig Skiønnes, Hvad Tillæg ßom
en Skoele=holdere udj Kastbierg Bye efter Forordningen bør hafve, at hand lige med de
andre Skoelemestere paa Landet kand blifve lønnet.         Original Fundatzerne
findes icke her ved gaarden, Mens (=men) ere udj Forvaring hos Een af Sahl. Frue Sophie Krabbes
Descendenter, Som min Sahl. Fader Aar 1693 Kiøbte Trudsholm af.     Derpaa er ellers
ingen Kongel.Confirmation,    Mens efter Forordningens tillhold af 12. April 1715
mvh
Jørgen

Stinne Jensen

Hej Jørgen

Tusind tak for hjælpen.

mvh
Stinne