Vestervold på Frederiksberg ?

Startet af Ejvind Hansen, 28 Jun 2011 - 13:09

Forrige emne - Næste emne

Ejvind Hansen

Hej med jer.

Denne her kan jeg ikke klare, vil i hjælpe med den.

Det er en vielse 1875 på Frederiksberg, kirkeb. 1874- 1876 ops. 76 nr. 131

Ane Larsen bor Lindevej 7, det har jeg fundet, men,men
Peder Larsen bor Vestervold 7,

Hvor ligger det henne.

På forhånd tak

MVH. Ejvind.

Eva Morfiadakis


Vester Voldgade går parallellt med H.C. Andersens Boulevard. 1918 var det Vor Frue eller Helligånd
enl. fogsgaard. Kvarteret hette Nørre,  Vester & Vestervold.

Eva M
Eva M

Ejvind Hansen

Hejsan Eva

Det er meget flot, havde det i tankerne, men troede ikke på det
det gør jeg nu.
Mange tak for hjælpen.

MVH. Ejvind.

Peter Kristiansen

Vester Voldgade så lidt anderledes ud i 1870'rne - for da var volden endnu ikke nedlagt. Se dette kort:

http://stormp.kk.dk/rhb/10n.htm

M.v.h. Peter Kristiansen

Eva Morfiadakis

Hej Peter!

Jag har studerat kortet i din link. København är min favoritstad framför alla.
På kortet finns en del nummer. Jag känner igen vissa av platserna t ex Vartov på Farvegade och jag har kommit fram till att Raadhuspladsen måste ligga Gyldenlöves Bastion och att H.C. Andersens Boulevard inte fanns 1870.
Finns det en förklaring till numren? Jag skulle vilja gå omkring med kartan nästa gång jag kommer till Kbh och titta på några av de gamla husen. Några finns ju kvar, andra inte.

Eva M
Eva M

Peter Kristiansen

Numrene henviser til forskellige offentlige bygninger, institutioner, monumenter etc. Systemet er ikke helt klar for mig, fordi nummerrækken starter forfra adskillige gange....

Kortet er som sagt fra 1879, og er udgivet sammen med 2. udgaven af J.P. Traps store Danmarks-beskrivelse. Den sidste udgave kom omkring 1970 og er 5. udg.

Numrene må referere til en beskrivelse i Trap - men jeg forstår ikke hvordan. Er der nogen som har et bud?
M.v.h. Peter Kristiansen

Hans Poulsen



"..Er der nogen som har et bud?..".

Desværre nej, Peter.

Overskriften har jeg lidt svært ved at forlige mig med.

Vestervold kender jeg, og på Frederiksberg har jeg boet i snat 50 åt, men sammenstillingen Vestervold ~ Frederiksberg huer mig ikke rigtigt.

I afstand ligger/lå de to områder for langt fra hinanden til at give mening - hos mig, må jeg nok hellere lige føje til.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Kristiansen

Meningen er opklaret - nu drejer det sig om numrene på Berggreens kort fra 1879!
M.v.h. Peter Kristiansen