Johan Kristian Jensen (Grøn) født 1878 i Salling Sogn

Startet af Vibeke Jensen, 08 Jul 2020 - 19:30

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Jensen

Hej

Er der nogen, som kan hjælpe med at finde nedenstående?

Johan Kristian Jensen, født 29/1 1878 Brøndum Mark, Salling Sogn (opslag 9, nr. 3)
Forældre: Gaardmand og Mølleejer Jens Kristian Nielsen (Grøn) og hustru Nielsine Marie Johansdatter

FT 1880 hjemme hos forældrene Brøndum Mark Vejhøjgaard (opslag 31) Skarp Salling Sogn
FT 1890 hos moderen der er blevet gift med Peter Skram Overlade By, Bjørnsholm Sogn (opslag 98)
Han bliver konfirmeret i 1892 i Bjørnsholm Kirke, Bjørnsholm Sogn
FT 1901 ???????
FT 1906 Skræddersvend  i Hadsund By (opslag 21)
28. april 1907 viet til Pige Tora Emilie Marie Poulsen i Fakse Kirke, Fakse Sogn, Fakse Herred, Præstø Amt (opslag 338)
FT 1911 Skrædder i Hadsund, Visborg Sogn (opslag 33)

Jeg efterlyser hvor han er i 1901. Har prøvet at følge ham gennem lægdsrullerne for Bjørnsholm Sogn, 355 - 356, Vive Sogn lægd 410, Visborg Sogn, lægd 409 og Fakse Sogn, lægd  (har glemt nr.)
Efter alderen skulle han indskrives som 17 år - 1895 og Session som 22 år -1900, men har ikke kunnet finde noget på ham.
Ved hans vielse i 1907 i Fakse er den ene forlover Sergent I.V. Poulsen af København. Jeg ved ikke om det kan være en ledetråd.

Håber at der er nogen, som kan hjælpe.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Vibeke Jensen
Nyråd

Egon Sørensen

Hej!

Han kunne jo være taget på valsen, som mange håndværkssvende gjorde.

Mvh.

Egon Sørensen

Kristensen

Hvis han er indkaldt til militæret, indgår han måske ikke i FT? Det skulle måske holdes hemmeligt, hvor de danske soldater befandt sig?
jhk


Vibeke Jensen

Hej Egon Sørensen, Kristensen og Christian Nielsen

Mange tak for jeres input

ekstra tak for oplysningerne om lægdsrullerne og Folketællingen 1901. Nu fik jeg løst 2 ting. Det var dejligt.

Jeg går ud fra at han bliver udskrevet af lægdsrullen i København - Ud Pas, men samtidig står der noget § 13. Det er jeg ikke helt med på hvad det er.

Venlig hilsen
Vibeke Jensen

Christian Nielsen

Christian Nielsen

Gitte Johansen

https://h58.dk/Mil/Vaernepligtslov_1869.pdf

§ 13.
Den, som i Fredstid uden lovligt Forfald udebliver fra den Session, for
hvilken han i Henhold til § 11 Nr. 1 6 er pligtig at fremstille sig, straffes med Bøder fra 10 til 200 Rd. Han kan ikke paa en senere Session benytte den ved denne Lovs § 14 hjemlede Ret til at faae Udsættelse.
Udebliver han anden Gang eller oftere uden lovligt Forfald fra Sessionen, straffes han med Fængsel. Dog kan ogsaa i dette Tilfælde under formildende Omstændigheder Bøder fra 20 til 200 Rd. ikjendes, navnlig naar det af den Paagjældendes Legemsbeskaffenhed klart fremgaaer, at han er uskikket til al Krigstjeneste, eller han ved en forud for Dommens Afsigelse gaaende Sessionsbehandling er bleven funden utjenstdygtig. Naar Nogen trende Gange uden lovligt Forfald er udebleven fra Sessionen, bliver der at lægge Beslag paa den Formue, som han maatte besidde eller erhverve her i Riget, indtil han kommer tilstede, eller hans Formue paa Grund af hans Død eller ifølge de i F. 11 September 1839 foreskrevne Regler tilfalder, hans Arvinger, og han kan derhos, naar han træffes og af Udskrivningschefen skjønnes tjenstdygtig, strax, efter, sin Brugbarhed afgives til Tjeneste ved Hæren eller Søværnet.
Den, som i Krigstid uden lovligt Forfald udebliver fra den Session, for hvilken han er pligtig at fremstille sig, straffes med Fængsel. Han kan, saafremt han af Udskrivningschefen skjønnes tjenstdygtig, strax efter sin Brugbarhed afgives til Tjeneste ved Hæren eller Søværnet. Værnepligtige, der ikke efterkomme den dem i Henhold til § 11 Nr. 7 givne Tilsigelse til Møde for Sessionen, straffes med Bøder fra 2 til 20 Rd. Vedtegninger om Behandling efter
denne Paragraph bortfalde, naar lovligt Forfald senere godtgjøres for Sessionen eller, for søfarende Værnepligtige Vedkommende, for Udskrivnings-chefen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Bente Wanning

Namn:   Johan Kristian Jensen
Kön:   Mandlig (Man)
Giftermålsålder:   29
Typ av händelse:   ægteskab (Vigsel)
Födelsedatum:   29 jan 1878
Födelseort som den visas:   Brøndum Mark i Salling Sogn
Vigseldatum:   28 apr 1907
Vigselort:   Fakse, Præstø, Danmark
Fader:   Jens Kristian Nielsen Grøn
Moder:   Nielsine Marie Johansdatter
Make/maka:   Tora Emilie Marie Poulsen 
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Vibeke Jensen

Hej alle sammen

Mange tak for hjælpen for svar og henvisninger til værnepligtsloven m.m.

Jeg har nu downloadet det til senere brug.

Venlig hilsen
Vibeke Jensen