Jennum / Spentrup / Abildgaard - fra Jylland til Bornholm?

Startet af Peter Kurrild-Klitgaard, 10 Jul 2020 - 10:42

Forrige emne - Næste emne

Peter Kurrild-Klitgaard

Man ved, at præsten i Nyker på Bornholm Jens Nielsen (Jennum, angiveligt en gang kaldet Randers) (ca. 1600-1648) havde søskende på øen: en broder Peder Nielsen og søstrene Maren Nielsdatter og Judithe Nielsdatter (ca. 1610-1684), hvoraf sidstnævnte blev gift med selvejergårdmand, sandemand i Nørre Herred Henrik Jensen til Øster Rosendalegaard (28. sg., Rutsker).  Præsten, hans ligsten og familie m.m. er omtalt her:

https://bornholmske-samlinger.dk/wp-content/uploads/2014/09/1942BornholmskeSamlinger28.pdf

I en række oploadede genealogier på MyHeritage forekommer nu som forældre til bl.a. Jens Nielsen Jennum og Judithe Nielsdatter sognepræst ved domkirken i Aarhus, magister Niels Christensen Spentrup (ca. 1576-1636) og Dorthea Pedersdatter Abildgaard, datter af førnævntes forgænger, magister Peder Terkelsen Abildgaard (ca. 1541-1605).

Jeg har imidlertid ikke kunnet finde nogen dokumentation--endsige andre indikationer--på, at Jens Nielsen Jennum skulle være søn af Niels Christensen Spentrup.  Kender nogen her til nogle sådanne?

Jeg antager, at logikken i ræsonnementet har været, at Jens Nielsen Jennum blev kaldt Randers, og at Jennum derfor må referere til Jennum i Spentrup sogn, Randers amt (snarere end Jennum i Skibet sogn), og at det er sandsynligt, at præsten Jens Nielsen med tilknytning til Spentrup har været en søn af præsten Niels Christensen Spentrup--men jeg frygter, at der kan være tale om en af de mange hypoteser, der på MyHeritage er blevet til "fakta".

Kan nogen monstro kaste lys over emnet?  På forhånd tak.

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard