Familien Skriver i Haslund 1700-1800

Startet af Linda O. Laursen, 11 Jul 2020 - 13:21

Forrige emne - Næste emne

Linda O. Laursen

Hejsa,

Jeg har en forfader, der dør i 1747 i Haslund (Randers Amt, Godsskifter, Frisenvold Gods, Skifteprotokol Frisenvold, 1738-1763, opsl. 253 ff. (opslag gennem FamilySearch https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-893H-49QD-2?cc=2015318) og gården overgår til sønnen Jens Nielsen. Er der nogen, der kan hjælpe med at finde hvornår sønnen Jens dør, og hvem gården så går videre til? Jeg er interesseret i at følge gården langt nok til, at jeg kan få et matrikelnummer og placere den i Haslund.

Jeg er også interesseret i at finde enkens dødsdato.

Men i henseende til Encken Maren Pedersdaatter, da som hun nu ei alleene er gammel og skrøbelig, men end og af sin slette vilkaar og omstændigheder, at hun icke sig selv kand ernære, saa Lovede hendes Stif-Søn dend til Gaardens Fæ-stelse antagne Jens Nielsen at hand aarl. vil Levere og være ansvarlig til hendes under-holdning Nembl. Rug fiire skipr. Byg fiire skipr., haure thoe skipper, En fed gaas og paa foeder og Græs hende forunde 3 gl. Faar som hun med deris Affødning maae giøre sig saa nøttig som hun vil, dog at samme til Gaarden hiemfalder naar hun ved Døden afgaar, saavelsom Ligeledes hendes Seng og Senge-Klæder samt Kiste og Spinde Rocke, som hun imidlertid beholder til hendes behøvende Brug;


På forhånd tak!
Linda