Familien Kølle/Kjølle i Nygård og i Kiddal, Nr. Omme sogn.

Startet af klindhardt, 21 Jun 2020 - 13:58

Forrige emne - Næste emne

klindhardt

Hej

Jeg vil høre om der er nogle som har info om familien Kølle. Jeg har googlet en del og fundet lidt info her og der:

Christen Jensen Kølle. Født ca. 1655. Gift første gang med Johanne Nielsdatter, hun dør i 1701 (her er Christen nævnt muremester i Bjerg i Madum sogn). Han gifter sig igen med Inger Jacobsdatter Høst, datter af sognepræst Jacob Pedersen Høst.
Inger køber i 1726 gården Kiddal i Nørre Omme. https://arkiv.dk/vis/4104275

Christen og Johanne får sønnerne Søren og Niels (ved Christens skifte står der ved Niels "der døde".
Christen og Inger får sønnerne Jacob, Jens og Christen.

Christen dør c.1725, hvorefter gården Kiddal går til sønnen Søren. Inger dør o.1727 og gården Nygård går til sønnen Jacob.
Ved disse skifter er Christen nævnt som blytækker.

Jens bliver gift med Maren Ibsdatter https://www.geni.com/people/Jens-Kølle/6000000020251869245 og Søren bliver gift med Karen Graversdatter. Søren og Karen får kongelig bevillig til deres ægteskab da de er næstsøskendebørn https://www.kkermit.dk/jyske-reg-08.htm - hvilket vil sige at de havde fælles oldeforældre, ikke sandt?

Er der nogle som har mere info omkring Christen Jensen Kølle? Var han ejer af Nygård eller fæstede han den blot? Og hvornår overtog han gården?

Når Søren Christensen overtog Kiddal, var han så ejer af den?

Inger Høst og familie kan jeg godt finde en del på.
Men hvad med Johanne Nielsdatter? Er hun fra Bjerg i Madum sogn, siden Christen var muremester der? Eller er Christen fra Madum?
Der står også her https://www.geni.com/people/Christen-Kølle/6000000020251932891 at han var mure i Holstebro - måske er han derfra?

Og hvad med Karen Graversdatter, hvordan er hun i familie med Søren Christensen?

Al hjælpe vil hjælpe :) TAK



klindhardt

Jeg har skrevet en fejl! Og jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg redigere i mit eget opslag  ::)

Men det er ikke Karen Graversdatter og Søren Christensen som er i familie! Det er et barn af Karen og Søren, deres fjerde barn Svend.

Svend bliver gift med Mette Svendsdatter, datter af Svend Christensen fra Omgård.
Ved Karen Graversdatters skifte er hendes mor søskendebørn nævnt som FM; Svend Christensen fra Omgård og Peder Christensen fra Holmegård - hvilket vil sige at Svend Christensen og Mette Svendsdatter har samme bedsteforældre.

Men hvem er så Karen Graversdatters forældre?

Grete Agerlund Skatka

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe
N.omme sogn Ommegård.
Ejer                                                            fæstere
før  1579  Jørgen Rosenkrants         Jørgen Pedersen
1579 Horsens Hospital                        ?
1678 Horsens Hospital                       Jens Christensen og Svend Christensen
1703 Hosens Hospital                        Christen Pedersen og Svend Christensen
1711 Horsens Hospital                      Christen Pedersen og Thomas Thomsen   
1733 Horsens hospital                       Svend Christensen og Thomas Thomsen
1754 Horsens Hospital                      Svend Christensen og Jeppe Thomsen
1759 Horsens Hospital                      Johanne Pedersdatter og Helena Pedersdatter
1760 Møltrup, antagelig det år hvor Omgård blev købt fra Horsens Hospital.

Fæstebrev.
På dend højgunstige Øfrigheds behag hafer jeg sted og fæst saa og her steder og fæster Thomas Thomsen barnefød i
samme sogn udi Knurborg dend halfer gaard kaldet Ombgaard som Svend Christensen hidtil har beboet og formedelst
alderdom og skrøbelighed det ej længere kunde besidde og det paa efterskrefne Vilkaar, at hand Ægter bemeldte Svend
Christensens datter, fri for indstævning saasom Gaardens huse er ganske forfaldne, alle Kongl. Contributioner og paalæg
som nu paabuden er eller herefter paabydendes vorder, svarer straxen til Martini til Horsens Hospital dend fulde landgilde
af ermeldte ½ gaard, holdendes det udi vedbørlig tilstand saa og de tilliggende jord forsvarlig giøder bruge og ved magt holde
hvorimod hand foreskrefne ½ gaard med dens tilliggende som af Arrilds tid tillagte hafer og med Rette der til bør at ligge, hand
skal nyde bruge og beholde hans lifstid saalænge hand i alle maader retter sig efter hans Kongl. majast. Lov og Forordninger.
til Bekræftesle under min haand og Zignet
horsens den 22 marts 1711.             S. Braad.

v.h. Grete Skatka

klindhardt

Hej Grete

Ja! Det giver da i hvert fald noget. Jeg kan næsten antage at Svend Christensen er søn af forrige fæster Christen Pedersen?
- I så fald må denne Christen Pedersen så få en datter, som bliver gift med en Gravers NN, som sammen får Karen Graversdatter (hende som gifter sig med Søren Christensen Kølle på Kiddal) - men det er bare hvad hedder de?

Svend Christensen gifter sig med Johanne Pedersdatter, hvis bror er Niels Pedersen i Pøel(?). Svend dør i 1759 (nævnes at være 45 år gl), sammetid med Jeppe Thomsen.

Ved lidt google, så bliver gården bliver delt i to halvgårde efter at Horsens Hospital køber gården af Jørgen Rosenkrantz. Men gad vide om der er nogle familiære sammenhænge mellem Jens Christensen, Svend Christensen og Christen Pedersen?

mvh
Kristian

Grete Agerlund Skatka

Hej Kristian.
Min teori er også at Christen Pedersen må være fader til Svend Christensen.

Et eller andet sted, har jeg set, at  Karen Graversdatters far er Gravers Christensen. Men har ikke fået noteret ned hvor jeg så det.
Og denne Gravers Christensen skulle være søn af Christen Kølle
Som havde børnene Gravers år ?
Jacob *ca. 1706 død 1773
Jens  død 1765
Søren * ca. 1696 som blev gift med Karen Graversdatter
Det er nogle år siden jeg har arbejdet med denne familie.
Min tilgang til dem er gennem Kirsten Svendsdatter * ca. 1675 gift med Thomas Thomsen
Her kommer nogle notater jeg har lavet
Lundenæs-Bøvling skifteprotokol
Karen graversdatter i Kildal i N.Omme sogn, 26-5-1744 fol 663 b.
Enke Søren Christensen.
Børn Christen 16 år
Gravers 13 år
Niels 10 år
Ane Marie 9 år
Svend 6 år
Mourids 3 år.
Formynder. Farbrødre Jacob Christensen Kjøl i Moesgaard, Jens Christensen Kjøl i Askov.
Mors søskendebørn  Svend christensen i Omgaard, Peder Christensen i Holmgaard

Søren Christensen Han er nævnt i Lundenæs og Bøvlinge skifter 1765 som farbroder til Jens Christensen Kølle

Peder Christensen
Johanne Pedersdatter var enke med 4 små børn da hendes mand Svend Christensen  Ommegård døde 54 år gl. i 1755.
Skifte 2-11-1759 efter Svend Christensen Ombgård, enke Johanne Pedersdatter, deres 4 børn Johanne 15, Mette 13. Maren 10. og mette 4 år
Enkens værge Jens Pedersen Tarp, hover sogn, 2 ældste børns værge Peder Christensen Holmgård som er den salig mands broder, de 2 yngste børns formynder niels Pedersen Pøel i N.omme, enkens broder.

Horsens fæsteprotokol
Peder Christensen født i Omgård, fæster Niels Nielsen ½ gård i Holmgård 12-5-1738

Fadd. 1750

Jens Christensen Kølle
1-8-1801 var der strid om noget præstegårdsjord i vildbjerg, og da er første vidne Jens Christensen Ombgård i Omm sogn, der siger at han var hjemme hos broderen i Merrild for 40 år siden, og næste vidne Svend Christensen fra bemt. Ombgård, vant ligeledes, ha tjente i Vildbjerg præstegård for over ungefær 40 år siden i salig hr. Jensens tid.

Hilsen Grete

klindhardt

Hej Grete

Skulle Gravers være søn af Christen Jensen Kølle eller Christen Christensen Kølle? Hvis det er Chr. Jensen Kølle, så skulle Søren Chr. Kølle og Karen Graversdsttee være onkel-niece - det lyder ikke helt lovligt eller?

Min tilgang er via Svend Sørensen og Mette Svendsdatter, som ud fra ægteskabsbevillingen er fætter-kusine.

Hvem er Kirsten Svendsdatters forældre?

Mh
Kristian

Grete Agerlund Skatka

Hej igen.
Kirsten Svendsdatter er datter af Svend Christensen så vidt jeg har fundet ud af.
ud fra hvem der boede på omgård i 1678 Jens Christensen og Svend Christensen (hendes far))
og 1703  Christen Pedersen og Svend Christensen ( hendes far)
og senere i 1711 Christen Pedersen og Thomas Thomsen (hendes mand) Hvor hendes far er død

Angående Gravers, så har jeg desværre ikke fået skrevet, hvor jeg fandt det.
Men jeg har været ude for at en onkel og en niece er blevet gift så det kunne man godt

Hilsen Grete


klindhardt

Ahh okay; så den ene halvgård. Også noget rod når de hedder så ens navne :)

Interessant, det troede jeg faktisk ikke var lovligt.
Ved du noget om hvor navnet Kølle stammer fra? På familysearch i Madum er der en Jens Pedersen g.m. Maren Kylle som får en søn Christen Jensen, som kunne være Christen Jensen Kølle som er muremester på Bjerg i Madum 1701, ved hustruens skifte.

Noget andet jeg har undrede mig lidt over er nr2 vielse med præstedatteren Inger Jacobsdatter Høst. Hun er nævnt at købe gården Kiddal i Nr. Omme, så tænker at hun må have haft en ok økonomi; har hun så giftet sig under "stand" eller var Chr. Jensen Kølle måske også velholden? Han står nævnt "til Nygård", men jeg kan ikke finde ud af om det var fæste eller selvejer?

Mh
Kristian

Grete Agerlund Skatka

Hej Kristian

Jeg ved ikke noget om dem i Madum
på en anden tråd søgte du Mette Svendsdatters fødsel hvis jeg har forstået det rigtigt.
Jeg har svaret dig i den tråd.

Hilsen Grete

klindhardt

Hej Grete

Nej det er ikke Mettes fødsels jeg søger, det er hvor Svend og Mette er i FT1787... de er væk.

mh
Kristian

Grete Agerlund Skatka

Folketælling 1787 N.Omme Skrubstrup
Svend Sørensen                           64 år gift
Mette Svendsdatter                       56 år gift
Svend Svendsen                           16 år
Johanne Svendsdatter                   7 år


klindhardt

Hej Grete

Jeg tror at det er FT1801 som du har der; det passer i hvert fald med deres alder i 1801 og den FT som jeg kan finde for 1801.

Mh
Kristian

Grete Agerlund Skatka

Hej Kristian
Ja du har fuldstændig ret, må have sovet i timen.

Ringkøbing, Hind, Nørre Omme, Skrubstrup, Skrubstrup, 4, FT-1787, B3167
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Svend Sørensen     50     Enkemand     huusmand     Muurmester     
An Svendsdatter     7     Ugift     hans datter af første ægteskab         

Men i 1787 står der at han er enkemand, og den vielse jeg har på den er 1781, Og så vidt jeg har læst er det også det du har.

Vi må på jagt.

Hilsen Grete

klindhardt

Hej Grete

Præcis; jeg trækker det lige over i den anden tråd om denne manglende FT :)

Mh
Kristian