Hjælp, med at finde hende

Startet af Kirsten Ingemann, 26 Jun 2011 - 16:02

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ingemann

Hejsa alle

Jeg har fundet en pige død uden dåb, Hjørring amt, Jetsmark sogn, 1851-1875, opslag 104. Datter af Johanne Marie Jensdatter og Mads Christian Thøgersen.


Mads er på dette tidspunkt gift med Dorthe Clausdatter, de blev viet i Aalborg amt, Åby sogn 11 maj 1836, opslag 159.
De står opført 2 gange, da første "forsøg" blev tilbagekaldt i 1835, samme opslag.
Der skulle være 3 børn i ægteskabet, jeg har fundet 2, en søn, opslag 8 Åby 1834-1855, der er dødfødt, en datter opslag 76 samme årstal. Der skulle være endnu en søn i 1839, men ham kan jeg ikke umiddelbart finde.

De bliver efterfølgende skilt, og han får i 1858 og 1861 endnu 2 børn med Christiane Jacobsdatter.
En datter Mathilda, Jetsmark sogn i Hjorring amt, 1851-1875 opslag 128.

Christiane rejser til USA med sine børn med afdøde mand Jens Larsen i 1861, med sig har hun også Mathilda og er højgravid og får en søn dagen efter de har lagt fra land i Liverpool mod New York.

Med samme båd er også Dorthe Clausdatter og hendes datter (fra opslag 76 i Åby)

Og så kommer mit problem, den datter som iflg. kirkebogen fra Jetsmark er død uden dåb, bliver der senere sendt bud efter og hun skulle hedde Amalie, og ændrer navn til Emily efter ankomsten til USA. Der er i dag efterkommere af hende, der lever i USA. Hun skulle iflg. mine vage info. være oplyst som datter af Dorthe Clausdatter i nogle tilfælde, og i andre datter af Johanne Marie Jensdatter, i alle tilfælde med Mads Christian Thøgersen som far, som det fremgår at kirkebogen i Jetsmark.

Hvordan kan hun leve når hun er opført som død uden dåb, og hvor er hun indtil der bliver "sendt bud efter" hende, og hvornår tager hus så derover, iflg. mine igen lidt tvivlsomme oplysninger bliver hun gift i USA i 1873/1874.

En lidt forvirrende historie, men jeg kan ikke finde den lille pige, så jeg har brug for eksperterne til at hjælpe mig.

Mange hilsner Kirsten Ingemann

 

Jytte Rauh


Hej Kirsten,

Barnet født den 9. oktober 1854 i Jetsmark sogn får åbenbart navnet Amalie. Kan der ikke stå "Døbt uden Daab"? Navnet har præsten så også glemt!

Ved at kigge i FT 1850 (DDD) for Aaby, Aalborg amt fås Mads Chr. Thygesen, Dorthea Clausdatter og Angelise Madsdatter. - Ved næste FT 1855 (DDD) ser familien således ud: Mads Chr. Ghygesen, Dorthe Clausdatter, Ane Gelise Madsen, Amalie Madsen (1) - Uægte Datter f. i Jetsmark - Oline Madsdatter, almisselem f. i Norge.

FT 1860 er ikke på DDD, men på AO opslag 10 finder du Dorthe Clausdatter -Fraskilt - Mormon og
Amalie Madsen (6) f. i Jetsmark sogn - Plejedatter - Hedning!

Det forklarer, hvorfor hun ikke er død, men udøbt.

Ved FT 1880 var Mads Christian i øvrigt fattiglem i Aaby, 70 år gl. Han boede åbenbart hos en gårdfæster Ole Sørensen og hans kone.

Kan Amalie være blevet sat i pleje hos evt. søskende til moderen eller Dorthe Clausdatter?

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Ved Mathildes dåb Jetsmark sogn i Hjørring amt 1851-1875 opslag 128 er der under bemærkninger anført: "Forældrene begge mormoner".

Kirsten Ingemann

Tak Jytte

Herligt, så er der lidt mere at arbejde med, jeg kunne ikke få det andet til at hænge sammen.

Kan du evt læse, hvad der står efter hedning ved lille Amalie i FT 1860.

Tak for hjælpen
Kirsten