Far til Jens og Rasmus Lassen, Århus, 1600tallet

Startet af Anne de Fine Olivarius, 12 Jun 2020 - 10:15

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

En lille genopfriskning på et spørgsmål fra igår som ingen har svaret på:

Disse to herrer var brødre, hvilket fremgår af skiftet efter broderen Mikkel Lassens død. Udover disse to var der en stor søskendeflok af hel-og halvbrødre. De steder jeg har set på nettet er det altid Las Jensen, der er far til flokken, gift to gange. Men jeg har aldrig set bevis på det. Jeg var ret overrasket, da jeg i 'Varde Bys Historie' på s. 285 så en liste over Las Jensens børneflok, som ikke indbefattede nogen af disse to brødre. Jeg fandt så andre steder på nettet, at Thøger Lassen i Ålborg, 1623-1689, skulle være deres far; men heller ingen beviser her.

Er der ikke nogen af jer derude der kender til dennne familie? De blev ellers frugtbare og mangfoldige på de kanter....

Venlig hilsen
Anne

K. Thidemann

Citat fra: Anne de Fine Olivarius Dato 12 Jun 2020 - 10:15
En lille genopfriskning på et spørgsmål fra igår som ingen har svaret på:

Venlig hilsen
Anne

Det ville da være dejligt hvis du indsatte et link til dit spørgsmål i går  ;)
mvh K.Thidemann 9000

Anne de Fine Olivarius

ndtil idag har jeg troet, at faderen til Rasmus Lassen, købmand i Århus død 1671, var Las Jensen; men i 'Varde Bys Historie' af Carl Lindberg Nielsen nævnes hans og Elses børneflok på s. 285, og her er absolut ingen Rasmus. Det har jeg så undersøgt lidt, og i skiftet efter Rasmus Lassen (Brejl) nævnes det, at hans farbror hed Jens Lassen, assessor m.v. i Århus, død 1693.
Med andre ord: Jens og Rasmus var fætre. Nu fandt jeg så et par steder, hvor der nævnes en anden far til Rasmus: Thøger Lassen født 1623 i Ålborg, død samme sted 1689. (Ikke nævnt i Brejls skifter). Denne Thøger havde en bror, Peder, gift med Birgitte Pedersdatter, som så var forældre til Rasmus.
Og ja, jeg kender det alenlange skifte i Lassen familien i Århus, som tager et stykke tid at rede ud. Men det er ingen hjælp her.
Kan nogen mon hjælpe her? Be-eller afkræfte?

Venlig hilsen
Anne
Rapportér til moderator    2.107.144.238
Anne de Fine Olivarius
Medlem
Bruger med indlæg
Indlæg: 147
Vis profil E-mail Personlig besked (Online)

Sv: Rasmus Lassen, købmand i Århus, død 1671
« Svar #1 Dato: 11 Jun 2020 - 15:56 »
Citér
Ups, opdagede lige en fejl i udredningen: Når der står 'farbror' i skiftet er det jo børnenes farbror, ikke afdødes.
Og så er Jens og Rasmus dermed brødre; men de er ikke sønner af Las Jensen.....

V.h. Anne
Rapportér til moderator    2.107.144.238
SVAR
ABONNÉR
MARKÉR SOM ULÆST
SEND DETTE EMNE
UDSKRIV
Sider: [1]
« forrige næste »
Danske Slægtsforskere »For alle »AneEfterlysning (Moderator: Kurt Arne Empacher) »Rasmus Lassen, købmand i Århus, død 1671

Anne de Fine Olivarius

Tak . Thidemann, det var det jeg kunne finde ud af.
V.h. Anne

Janne Tylvad

Hej
Er ikke specielt inde i denne familie, men googlede lidt.

Et nyttigt link til Steen Thomsens oversigt over Lassen-familien i Aarhus på grundlag af skiftet efter Michel Lassen af 1711:
http://www.danbbs.dk/~stst/lass_skf.htm

Jens Lassen assessor døde 1690. Det var overformynder Jens Rasmussen Lassen, der døde 1693, jvf 'Aarhus Domkirke':
http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Aarhus_0479-0996_01.pdf

Har du prøvet disse link:
https://www.geni.com/people/Las-Jensen/4065158868580021051

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,73094.30.html?PHPSESSID=1342f255a1a3e629f9c39f46894632f2

Mvh
Janne T

Anne de Fine Olivarius

Mange tak for dette, Janne, en rigtig god hjælp. Jeg kendte godt til disse links, dog ikke det om kirken, som giver læsestof til lang tid.
Jeg var ikke klar over, at der var to x Jens Lassen. Overformynderen, død 1693, var ham jeg spurgte om, og nu kan jeg se at det ikke er ham jeg søger. Overformynderen var søn af den Rasmus Lassen, hvis forældre jeg er usikker på. Når man googler på Geni kan man se, at der generelt er stor forvirring om disse Lassen'er, fordi de hed det samme gennem flere generationer. For at det ikke skal være løgn har jeg også en anden Rasmus lassen, som jeg nu endelig har på plads.
Det jeg mangler er et bevis på, at det er Las Jensen med en af sine to koner, som er far til Rasmus og Jens, assessoren. Iflg. bogen jeg refererede til (Varde Bys Historie) var der ingen sønner med de navne på listen over deres afkom; men forfatteren har dog det forbehold at han siger sådan noget som at de har mindst disse børn, hvilket jo måske kan betyde, at der er flere.
Linket herunder var bl.a. det der fik med til at tvivle på faderskabet, men jeg ved ikke hvor pålidelig disse Roskilde-stamtavler er.

http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Lasson/Lasson-forfaedre.htm

Venlig hilsen
Anne



Anne de Fine Olivarius

Jeg vedhæfter lige Lassen skiftet, som giver overblik over den store søskendeflok. 
Heraf fremgår det, at Jens og Rasmus er helbrødrebrødre.

Vh Anne

Anne de Fine Olivarius

Af hensyn til eventuelle interesserede vil jeg tillade mig at drage en konklusion på den udredning jeg har fremlagt og således, så vidt muligt, afslutte den  diskussion jeg har haft (mest med mig selv :):

Som det fremgår af vedhæftede skifte er Rasmus Lassen (min ane) bror til assessor Jens Lassen, Århus, død 1690. Disse to brødre er ikke, som det ellers står i mange anetavler, sønner af Las (Lundrup) Jensen iflg. nævnte bog om Vardes historie.
Flere steder står Jens Lassen  som søn af Peder Thøgersen Lassen 1577-1660 og Birgitte Pedersdatter. Hvis Jens er søn af denne Peder, må Rasmus jo også være det, jvf. almindelig logik, selv om han ikke figurerer som søn af Peder nogen steder.
Men der mangler beviser på dette. Det er det jeg har prøvet at efterlyse, men det ser ikke ud til at være muligt at finde.
Så her slutter det desværre nok.

Venlig hilsen
Anne