Søren Jensen - Hvor gemmer han sig

Startet af Helle Jespersen, 31 Jan 2020 - 13:28

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Min tipoldefar, Søren Jensen, født 16. august 1860 i Lemming, Hids Viborg.
Jeg har ham frem til 1890, hvor han bl.a er i Grauballe, Svostrup, Hids, Viborg som tjenestekarl væk fra hjemmet.

Derefter er han væk, indtil han dukker op i 1921 i Sønderborg, Als Søndre. Her forbliver han til sin død i 1941.
Ved FT 1921 står der, at han ankom fra Sandbjerg og tog ophold i kommunen i 1918.

Jeg undre mig over, hvorfor han rejste til Tyskland på den tid. 1. verdenskrig var lige knap over.

Men, jeg kan ikke finde ham i FT 1901 - 1906 - 1911 - 1916.

Jeg ved, at han bliver skilt fra sin kone før 1905, da hun i 1905 gifter sig igen i Silkeborg.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inge Nissen

Hej Helle

Iflg folketællingen 1921 flyttede Søren Jensen til Sønderborg fra Sandbjerg i 1918.

Der er flere steder i Danmark der hedder Sandbjerg, kun et i Sønderjylland. Hvis det drejer sig om Sandbjerg i Sottrup sogn, Sønderborg amt, er han nok flyttet til Sønderjylland - dvs. Tyskland - flere år før genforeningen, men der findes jo desværre ikke folketællinger for Sønderjylland mellem 1860 og 1921.

Han var fyrbøder og Sandbjerg i Sottrup sogn er et gods, måske kan Lokalhistorisk forening for Sundeved give oplysninger, hvis det var der han var ansat?

Vh Inge


Helle Jespersen

Jeg har godt nok ikke haft fat i lokalhistorisk arkiv for Sundeved, men kun for Sønderborg.
Det var da en mulighed, at tage fat i dem derover.

Jeg har stadig ikke fundet ham i de nævnte folketællinger. Så jeg har en formodning om, at han kan være taget herned før end jeg tror
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.