Ændring af adresser omkring 1830-1840 i København/Østerbro

Startet af Jesper Møhlenberg Pedersen, 04 Jun 2020 - 11:08

Forrige emne - Næste emne

Jesper Møhlenberg Pedersen

Hej

Jeg er meget interreseret i at finde ud af hvor præcis Østerbro Nr. 96, har ligget.
Det ser ud til at adresserne i kbh ændrede sig omkring 1830-1840 og jeg har desværre ikke noget matr nr på denne adr., - Østerbro 96.

Jeg har en ide om at Adresse har været placeret tæt på Store Vibenhuus på Østerbro , men er bestemt ikke sikker på denne terori.

Håber i kan hjælpe mig videre og måske give mig nogen værktøjer til at løse problemet


Mvh Jesper
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Britta Hansen

#1
Hej Jesper

Hvor ser du adressen? Hvem er ejeren? Prøv at indsætte link til forekomsten.
Jeg ved, at matrikelnumrene på et tidspunkt blev ændret.

I FT1855 f.eks. ser vi adressen Østerbro 96 (i Udenbys klædebo ejerlav). 96 er et matr.nr.
Ejendommen i Realregistret gl. matr.nr. 60 nyt matr.nr. 96

Matr.nr. 96 Udenbys Klædebo Kvarter er beliggende Østerbrogade 27
Her ser du en lejlighed i ejendommen med BBR-oplysninger

I FT1840 var matr.nr. også 96
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jesper Møhlenberg Pedersen

Hej Britta

Tak for svar

Jeg har følgende begivenheder hvor adr. oplyses.

10. aug. 1825
link
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618411#380031,73911302

Avis fra Mediestream
7. okt. 1824
En ferm Bøndepige, som godt kan malke og svinde, kan faae en god Condition enhalv Miil fra Byen. Nærmere Anviisning gives paa Østerbro nr. 96 hos Mad. Møgelberg.

Avis fra Mediestream
15. okt 1827
Paa Veien fra Kongens Nyetorv til Lundehuset er tabt Fredagen den 12te October en gammel Sæk, hvori var: 2 Hestedækkener, 3 Sjorder, et Par Bringkobler, en Trense, en Sadelpude, en Pose med noget Brød, og endeel Reeb. For Tilveiebringelsen loves en Douceur paa Østergade Nr. 60 i Kjælderen, eller paa Østerbro Nr. 96, i Boutiken.


Madame Møgelberg er Niels møgelbergs moder, som blev Enke i 1823 efter Brændeviinsbrænder og Høker Anders Nielsen Møgelberg

Mvh Jesper
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Jesper Møhlenberg Pedersen

Tusind tak for de tidligere oplysninger, du kom med. Har lige fået studeret dem, og det giver rigtig god mening med den placering. Hun boede tidligere med sin afd. mand , Anders Møgelberg paa matr. 118, 99, 100. frem til 1815.
Ved du om der findes tidligere oplysninger om ejendommen. Læste nemlig realregisteret du havde linket og det lader til at de starter fra aar 1848.

Mvh jesper
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen


Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jesper Møhlenberg Pedersen

Tak for Kortet Peter :)
og tak for Realregisteret Britta. Jeg kigger det igennem imorgen og krydser fingere for at der er oplysninger om Møgelborg. Men det virker lovende.

rigtig god aften til jer begge to.
Mvh Jesper
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com