Materialist

Startet af Shari Jensen, 19 Maj 2020 - 11:57

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Det drejer sig  om en dansk herre f. 1875 med erhvervet materialist i 1907 som udvandrede til New Zealand og senere slog sig ned i Austalien.  Han var købmand i Danmark ved FT 1906, men købmand kan være mange ting.

I dag tænker man på Matas når man læser ordet, men jeg tænkte at der måske var en anden betydning?

Men Matas bekrivelsen forneden er måske den bedste?


"Materialistbranchen har rødder helt tilbage til 1800-tallet. Det var på den tid meget almindelig, at en farmaceut, der ikke kunne få et apotek, startede en materialhandel. Materialhandlerne solgte bl.a. kemikalier, foderstoffer, fotoartikler, vaskepulver, urter og krydderier. Mange blandede også selv cremer, hårvand, barbersprit og skintonic."

Har også slået ordet op på  nettet i diverse ordbøger, bla. Gammel Dansk ordbog.



Britta Hansen

#1
Jeg tænker ikke på Matas, når jeg ser ordet.
Som du selv skriver, er der flere betydninger: Materialist

Jeg har set begrebet flere gange om en person, der er kommet til penge.
Du må sætte links ind til forekomsterne på ham, hvis vi skal være med til at gætte.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Shari Jensen

Hej Britta,

Ved FT 1906 havde han en lille købmandsforretning.

Han blev fra tidlig alder oplært indenfor handel på Fyn, var født i Svendborg.

Så det kunne godt passe at han var materialist.

Men det kan også være at han solgte biksen og derved kom til penge som du foreslår.

Jeg vil kontakte undvandrerarkivet og spørge. Det var der jeg fandt info om hans erhverv da han forlod DK i 1907.








Jakob Ramlau

I vore Dage har Matas ikke meget at gøre med en "rigtig" Materialist. Materialisten maatte sælge de Kemikalier og lignende Stoffer, som ikke var Lægemidler eller alt for farlige Gifte. Der var etableret en klar Grænse til Apotekerne. Og saa var der hele den blandede kemisk-tekniske Landhandel: pulveriseret Svovl til at holde Hunde væk (det hjalp overhovedet ikke!), svovlsur Ammoniak til Kartoffelgødning og endeligt omkring 1970: aktivt Kul til fjerne Denatureringsmiddel fra Kogesprit. Undertiden som Pakkeløsning: Éen Pakke aktivt Kul, nok til 1 Liter, frit Valg mellem 5 Essenser.
Dengang var der Materialister til !

Shari Jensen

Mange tak for info, Jakob!   :)