Carl August Søltoft Jochumsen, født i Skibet Sogn, hvor blev han af?

Startet af Helle Rau Hartmann, 04 Jun 2020 - 15:35

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har en slægtning, som blev opkaldt efter Carl August Søltoft på Hovedgården Haraldskjær i Skibet Sogn.

Han hed Carl August Søltoft Jochumsen, og blev født på Skibet Kro i Skibet Sogn, Tørrild Herred, Vejle Amt, den 18. juli 1858.
Jeg undrer mig over, at jeg ikke kan finde noget som helst på ham, efter hans dåb.
Kan nogen hjælpe?

Forældre:
Søren Christian Jochumsen, en bager, som emigrerede til Australien i 1873. Han blev født 1829 i Horsens, Vor Frelsers Sogn. (Søn af bagersvend Jacob Jochumsen Christophersen Wedeler og Juliane Marie Christiansdatter Ebling).
Hansine Hansen, født 1828 i Tommerup Sogn på Fyn.

Faderen døde året efter emigrationen, i Australien.

Denne del af min slægt har primært udenlandske aner, og nok derfor en noget alternativ navnetradition i familien, i forhold til samtidens danske skrevne og uskrevne regler.
Det har generelt vanskeliggjort min slægtsforskning.
I generationer har familien åbenbart brugt rigtig meget at opkalde børnene efter naboer, bekendte, arbejdsgivere osv., selv med efternavn, som så er blevet et mellemnavn til barnet. Fx som her, Carl August Søltoft + Jochumsen.
Selv navnet Jochumsen opstod et par generationer tidligere som en misforståelse, idet det også var et mellemnavn, hvor et barn, min direkte ane, blev opkaldt efter en Jacob Jochumsen, og derved formelt kom til at hedde Jacob Jochumsen Christophersen Wedeler. Forvirringen opstår, fordi han stort set aldrig blev kaldt andet end Jacob Jochumsen, og derved fik hans børn og de fleste børnebørn efternavnet Jochumsen. Grebet lige ud af den blå luft.
Jacob Jochumsen (Christophersen Wedeler)'s brødre blev også opkaldt - en bror kom til at hedde Hans Pedersen Christophersen Wedeler, og blev aldrig kaldt andet end Hans Pedersen. En anden bror blev opkaldt efter en præst og nabo i Fredericia, og kom til at hedde Jens Bergendal Christophersen Wedeler, og blev aldrig kaldt andet end Jens Bergendal.
Jacob 'Jochumsens' søn, min tipoldefar Didrich Hysing Jochumsen, blev delvist opkaldt efter bagermester i Horsens, Diderich Johan Grabe Hyssing fra Hamborg.
Og han blev livet igennem kaldt Jochumsen, og hans børn blev døbt Jochumsen, skønt hans rigtige døbenavn var Didrich Hysing Jacobsen Wedeler.
Desværre brugte præsten på daværende tidspunkt, i Vor Frelsers Sogn i Horsens, ikke at skrive børnenes efternavn ind ved dåben. Kun fornavnene. Så kunne man selv regne sig frem til efternavn og patronym, ud fra faderens navn. Men når andre sognes præster, eller en senere præst, efterfølgende fik brug for at slå personens dåb op i kirkebogen, så var han ikke nødvendigvis opmærksom på, at hvis der fx stod Jacob Jochumsen ved barnets navn, så var det kun et fornavn og et mellemnavn.
Således er denne familiegrens medlemmer generelt blevet navneforvansket og er også tit forsvundet for mig i folketællingerne med mere.

Håber, at en eller anden kan finde Carl August Søltoft Jochumsen for mig  :)

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

Ih tusind tak for hjælpen.

Så han døde af en eller anden mystisk grund på Frederiksberg!

Det var ellers langt væk hjemmefra.
Og på fattiggården. Besynderligt, på dette tidspunkt i familiens liv.

Må jeg spørge, hvordan du fandt ham så hurtigt?

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle