Min tipoldemor Maren Jørgensdatter

Startet af Grethe Ketty Sørensen, 21 Jun 2011 - 06:00

Forrige emne - Næste emne

Grethe Ketty Sørensen

Der er nogle løse ender. Hvem kan hjælpe mig med at finde min tipoldemors dødsdag. Marie Jørgensdatter er født 25-04-1842 og døbt 19-06 1842 i Hørve. Hun er ugift har fået 2 børn Ane Sofie Pedersen, f. 18-05-1873 og Frits Nicolaj Adolf Jørgensen, f. o6-08-1874, begge i Hørve. Mit ? er, hvornår er hun død? Hun er flyttet til Kbhvn.Hun skulle have boet på hjørnet af Bredgade og Dronningens Tværgade omkring 1914, hvor min morbror skulle have besøgt hende. Jeg har søgt i Fredriks kirke, Skt. Pauls kirke, FT 1806 - og de 3 næste FT. og intet fundet. Der går mange skrøner om min tipoldemor, som det ville være rert om de kunne afvises, selvom de er gode og spændende.
Tak til den/dem som vil hjælpe mig.
Venlig hilsen
Grethe Sørensen (medlem - Odense)S


Grethe Ketty Sørensen

Hej Anne. Tak for din interesse, mon det er min Fritz? Det eneste, jeg kender til min oldemor og Fritz,
er fra FT 1885. København, Sofievej, Frederiksberg, Sofievej 16 forhus 3, sal,6. Her er Fritz i familiepleje 10 år gammel hos Niels Ole Carlsen og hustru. Afskrift: Ddd,dda.Co746.Dersom det er min Fritz gad jeg vide, hvor jeg skal søge for at finde ud af det. Tak skal du have.
Venlig hilsen
Grethe - 12421S

Judith Olsen

Hej Grethe

Sætter lige FT 1885 ind:

København, København (Staden), Sofievej, Frederiksberg, Sofievej 16 Forhus 3.sal, 6, FT-1885, C0746
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Ole Carlsen   42    Gift   Husfader   Fhv. Blikkenslagermester   København
Magrethe Carlsen   52    Gift   Husmoder      Skune, Roskilde
Johanne Mariane Carlsen   18    Ugift   Datter   Volentair   København
Axel Otto Carlsen   16    Ugift   Søn      København
Ernst Carl Carlsen   13    Ugift   Søn      København
Fritz Nicolaj Jørgensen   10    Ugift   Pleiebarn      Holbæk


Og ved at tjekke "Vis alle felter", får du også disse oplysninger:

Kilde:    FT-1885   Kildehenvisning:    1885/125/412
Navn:    Fritz Nicolaj Jørgensen   Køn:    M
Alder:    10      
Stilling i husstanden:    Pleiebarn   Civilstand:    Ugift
Fødested:    Holbæk      
Sogn:    Sofievej   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Frederiksberg
Husstands-/familienr:    6   Matr.nr/adresse:    Sofievej 16 Forhus 3.sal
Trossamfund:    Katolsk Apostolsk      
Indtastningsnr:    C0746   Løbenr.:    612

Måske kan du bruge den fremhævede oplysning til at finde hans konfirmation ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jette Nielsen

#4
Hej Grethe

Det må være din Marie her i FT.1880, med sønnen Frits,
selvom navnet ikke er helt korrekt.
Har du prøvet at følge de to børn børn? For at se hvad, der blev af dem.
Jeg kan ikke finde sønnens dåb, hverken i Hørve eller Holbæk.

København, København (Staden), Vesterbrogade (lige numre),
Udb. Vester, Sorte Hests Rode matr. 39 O 1, Vesterbrogade 120, 4 sal kvist, 647, FT-1880
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Ludvig Bredberg 66  Enkemand pensioneret embedsmand  Kjøbenhavn
Marie Jørgensen 38  Ugift conditionsinde  Hørve i Sjælland
Frederik Nicolai Jørgensen 5  Ugift plejebarn  Holbek
--------------------------------------------------------------------------------

Alle oplysninger vedr. den valgte person:
(Vis alle felter)
Kilde:  FT-1880 Kildehenvisning: 5947/298  
Navn:  Marie Jørgensen
Alder:  38
Stilling i husstanden:  conditionsinde Civilstand:  Ugift
Fødested:  Hørve i Sjælland
Sogn:  Vesterbrogade (lige numre) Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  Udb. Vester, Sorte Hests Rode matr. 39 O 1
Husstands-/familienr:  647 Matr.nr/adresse:  Vesterbrogade 120, 4 sal kvist
Trossamfund:  lutheran
Indtastningsnr:  C5139 Løbenr.:  2967
-----------------------------
Ved FT.1880 er sønnen også Lutheraner. (?)

Mvh,
Jette Nielsen

Grethe Ketty Sørensen

Hej Jette. Ja, det er helt rigtig, men efter denne FT har jeg ikke kunnet finde min oldemor og hendes søn. Tusind tak for din ulejlighed. Jeg håber, jeg finder hendes dødsdag og flere oplysninger om Fritz. Min mormor er Ane Sofie Pedersen f.18-05-1873, Hørve. foruden oldemor og Fritz, mangler jeg kun oplysninger om Maren Jørgensendatter hendes far er Jørgen Nielsen, hans far er Niels Nielsen, hans far Niels Sørensen, alle fra Sejrø. Endnu en gang tak.
Venlig hilsen GretheS

Jens-Christian Emborg

Hej Grethe

Ved du om din mormor og hendes bror Fritz har kendt hinanden som voksne?

Har du helt styr på din mormor og hendes børn?
Hvis jeg har set rigtigt, får din mormor først tre drenge i Holbæk/Kalundborg med sin første ægtemand, Niels Nielsen, der dør. Herefter får hun en datter, Else Cathrine, der er født i Strandmøllehuset i Holbæk i 1906 (måske din mor), bliver gift med faren Jens Peter Jensen i Kalundborg, får endnu en søn i 1913 med Jens Peter, efter at hun er blevet separeret fra ham og flytter så fra Kalundborg til København i 1913, hvor det kunne tænkes at hun har kontakt med sin mor. I folketællingen FT-1921 har hun alle sine 5 børn hjemme i Edvard Griegsgade 15, så hun holder da sammen på sin egen børn.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Grethe Ketty Sørensen

Hej Jens-Christian Emborg.Ja, jeg mener, jeg har nogenlunde styr på min mormor, selvom hun flyttede meget, men jeg har aldrig hørt nogen tale om hendes bror, min mormor blev sat i pleje kort efter fødslen. Men vi ved ikke noget rigtig relevant om hendes mor, Marie Jørgensdatter, der går en masse rygter om hende i familien, f.eks. at hendes datter besøgte hende sammen med sin yngste søn Poul, da han er omkr. 5 år gammel på hjørnet af Bredgade og Dr. Tværgade. Det er alt, hvad vi ved. Jeg er meget interesseret i at finde min oldemors dødsdag, da mange af rygterne, da kan aflives og jeg dermed kun har et stor hul i min slægt fra Sejerø. Det betyder meget for mig at finde mine aner, da jeg selv har været sat i pleje fra lille af.+S

Jette Nielsen

Hej Grethe

Ved FT.1890 opsl.81, bor Frits stadig på Sophievej 16,Fr.berg:

Margrethe Carlsen  58 år Enke Trossamfund, Katholiske,Apostoliske
3 børn
Fritz Adolf Jørgensen 15 år, f.i Holbæk, plejebarn, Kontorist
han har samme trosretning som plejemoderen,
så måske kan der findes noget der, som Judith skriver ovenover?

Du må selv kigge FT. igennem, jeg har ikke skrevet det hele af.

Venlig hilsen
Jette Nielsen

Line Rosenkilde Olsen

Hej Grethe

Fritz Nikolai Adolf Jørgensens dåb findes i kirkebogen for Tveje Merløse, Holbæk amt 1870-91 opslag 12 øverst. Her står også faderens navn.

Venlig hilsen
Line Olsen

Grethe Ketty Sørensen

Jeg er så taknemlig for de oplysninger jeg har fået, Jeg har nu også fundet Fritz fødsel. Også Tak til de andre, der har hjulpet mig. Men hvordan kan jeg finde min oldemor Marie Jørgensdatters dødsdag? Er der andre muligheder end i kirkebøgerne? Jeg har kun set i Frederihs og Skt. Pouls kirker. Rigtig mange tak til alle jer. der har hjulpet mig. Venlig hilsen Grethe.