trolovelse Aarhus domsogn 1794

Startet af Karen Christensen, 18 Maj 2020 - 17:45

Forrige emne - Næste emne

Karen Christensen

Kære Forum

Jeg ville meget gerne have hjælp til læsning af denne tekst ang. Claus Rudolpsens trolovelse og vielse til Maren Jensdatter Aarhus domsogn 1794 og 1798

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128476#173224,29109949

Jeg kan se at Claus Rudolphsen dør kort tid efter (jeg har ikke kunnet finde ham død i Aarhus domsogn)
I Erik Brejls afskrift af Aarhus byfogeds skifteprotokol står der følgende:

3216 Claus Rudolfsen, matros i Århus. 30.1.1800, fol.107, 127.
E: Maren Jensdatter. LV: far Jens Samsing. B: Birthe 8, Sidsel 4. FM: Peder Hamborg, matros.

Problemet er bare at når jeg så forsøger at finde skiftet i skifter under Århus byfoged for det pågældende år, se nedenstående kan jeg ikke finde skiftet.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17054301#192154,32233681

Er der et eller andet system jeg har overset? Der er 3 bøger med årstallet 1790-1808 og jeg har slået op i den sidste.

På forhånd tak for hjælpen

Karen Christensen

Peter Kristiansen

venstre side, næstnederst:

d. 9de November blev Unge Karl Claus Rudolfsen
og Pigen Maren Jens Datter trolovede Som Forlovere
underskrevne Anders Fløystrup, Peder Steen [?]

udlyst d. 30 Novbr 1794
Copulerede d 20 Juny 1798

Jeg forstår ikke hvorfor der skal gå mere end 3½ år før de bliver gift!

M.v.h. Peter Kristiansen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Christensen

Tak til Peter for læsningen. Jeg synes også at det er lidt længe at vendte med at blive gift, men Claus Rudolfsen var matros så måske er det en del af forklaringen. Der er nogle der er hurtigere end andre!

Tak til Gitte for at finde de pågældende skifter i protokollen. Jeg har rigtig svært ved at læse teksten, det er derfor jeg ikke kunne finde de rigtige steder.
Det næste er selvfølgelig at kunne læse hvad der rent faktisk står, men det er jo nok en længere historie.

med venlig hilsen
Karen Christensen