retsopgøret efter besættelsen

Startet af Claus Bülow, 02 Maj 2020 - 17:34

Forrige emne - Næste emne

Claus Bülow

Er der nogen, der har viden inden for /erfaringer med, hvad der videre skete med personer (marinevægtere, angivere, hipo ...) i retsopgøret efter den tyske besættelse af Danmark.

Konkret har jeg en familie i tankerne. En familie, der bor i Fredericia fra ca. 1930 til ca. 1945/47. Moren bliver iflg. Fredericia Dagblad idømt 3 års fængsel som angiver og tidligere medlem af DSNAP med tab af tillid for altid; mens faderen, der i øvrigt er barnefødt i Fredericia, idømmes 4 års fængsel, som marinevægter, med tab af tillid i tre år. De er formentlig begge dømt ved retten i Kolding. Dog ved jeg, at der foregik nogle forhør og måske retshandlinger på rådhuset i Fredericia. Faderen var en overgang interneret i en barak på volden i Fredericia.

Moderen er imidlertid allerede ude igen - i hvert fald - i januar 1947, hvor hun bor i en måned med sit ene barn på et værelse i Fredericia. Senere har jeg fundet hende - forenet med begge sine børn - og på et tidspunkt også en svigersøn - i Århus, men uden sin mand.

Jeg mister sporet af faderen i familien. Måske er han blevet genforenet med sin familie, måske er han død i fængslet; eller måske er han flyttet fra familien og rejst til en anden egn i Danmark ... eller emigreret.

Nu til spørgsmålene:

Hvor finder jeg retsdokumenter, der beskriver de to retshandlinger og domme?
Hvor blev "forbrydere" af denne type konkret fængslet/hvor kan man følge deres sag under fængslingen?

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

John Damm Sørensen

Hej
Da sagerne næppe er over 75 år gamle endnu, skal der søges om adgang.
Du burde kunne finde sagerne i strafferegistrene, som er ført af den politikreds, hvor den dømte er født.
Retsdokumenterne eller straffesagsakterne  skal findes i den politikreds, hvor vedkommende er dømt sidste gang.

Hilsen
Johb