Hvor finder jeg en gammel å??

Startet af Linda O. Laursen, 03 Maj 2020 - 15:39

Forrige emne - Næste emne

Linda O. Laursen

Jeg er i gang med at undersøge og skrive lidt om det kvarter, jeg er bosat i. Vores nabo på vejen fortæller at der for maaange år siden løb en å ved mellem vores huse. Jeg har været inde og kigge på GST, men synes ikke rigtigt, jeg kan få et kort frem med vandløb. :o Er der en venlig sjæl, der vil pege mig i rigtig retning??

Det drejer sig om Sundbyvester Ejerlav.

pft og mvh
Linda

Mikkel Eide Eriksen

Hej Linda

Måske kan du finde noget ved at søge efter Sundbyvester på Geodatastyrelsens Historiske kort på nettet[/url]:
https://hkpn.gst.dk

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Britta Hansen

Hej Linda

Hvis lodsejer(e) har haft pligt til at vedligeholde vandløb, kan det være tinglyst.
Skriv matr.nr. på ejendommene (alt. adresserne), så vi kan slå dem op i Realregistrene.

På Historisk Atlas kan du se utallige vandløb. Der var f.eks. en del gartnerier i området.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Sørensen

Jeg ved godt det ikke er området. ;o)
Min datter har boet på Starup alle 26.
Der var en servitut om benyttelsen af en del af grunden, da der er rørlagt en afvandingsgrøft.

Amager er flad som en "pandekage" og havde/har rigtigt, rigtigt, mange af disse afvandingskanaler/grøfter. (Å'er)?

Hvis du angiver lidt nærmere om området hvor Å'en skulle have været, er muligheden for resultat større.
Fex. Italiensvej, Ridder Stigs Vej eller lignende.
Venligst Jørgen - 2300

Linda O. Laursen

Hejsa,

Tusind tak for de gode råd. Det drejer sig om skellet mellem Stratfordvej 13 og 15. Matrikelnr. 1936. Ejerlav SUNDBYVESTER, KØBENHAVN

mvh
Linda

Britta Hansen

#5
Hej Linda

Vi kan se følgende i Tingbogen:
   Matr.nr. 1935
   Matr.nr. 1936
   Ejendommene er udstykket fra matr.nr. 4a Sundbyvester (Englandsvej 213)

Hovedejendommen matr.nr. 4a er udstykket i 1939

Gl. matrikelkort

Det fremgår af Historisk Atlas, at der var et par afvandingskanaler, som Jørgen beskriver.
Begrebet 'Regnfaldsledning' har jeg også set på.
Jeg kan ikke af ovennævnte Realregister/Tingbog se, at der har været tinglyst noget om disse kanaler/ledninger, men de har været der.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Linda O. Laursen

Tusind tak, Britta.

Det ville have taget mig meget lang tid at komme så langt. ::) Det bliver fluks ført til protokols! Jeg så godt de blå linier på kortet, men var ikke helt sikker på forklaringen, de var jo en kende rette - men afvandingskanaler er selvfølgelig lige - og ikke krogede som åer.

Tak! og god dag.
Linda