Mads Christian Madsen, født 05-12-1888 i Skarrild Sogn, Hammerum Herred

Startet af John Søndergaard Nielsen, 18 Dec 2017 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

John Søndergaard Nielsen

Jeg søger hjælp til at finde yderligere oplysninger om Mads Christian Madsen, jf. nedenstående data. Seneste oplysning om ham har jeg ved FT 05-11-1921, hvor jeg kan se at hans seneste opholdssted forud var "Silkeborg" i 1920.

Grunden til min interesse for ham er, at han måske kan være vejen til at finde hvor og hvornår hans far, Peder Madsen døde (født 20-02-1859 i Skarrild). Jeg ved at Peder Madsen ved FT 05-11-1925 var tilknyttet Hagestedgård, Hagested Sogn, Tuse Herred, Holbæk Amt som fodermester. Det er seneste notering jeg har på ham.

Enhver oplysning vil blive modtaget med taknemmelighed.

----
Mads Christian Madsen, Født: 05 dec 1888 i Sdr. Gren, Skarrild Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt (1)
Død:??                       
Bopæl, personlig: 1898 i Sdr. Felding Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt (2)
Folketælling: 01 feb 1901 i Sdr. Felding Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt (3)
Konfirmeret: 19 apr 1903 i Sdr. Felding Kirke, Sdr. Felding Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt (4)
Begivenhed: 1920 i Flytter fra Silkeborg til Assing (se note 1)
Folketælling: 05 nov 1921 i Bukkjær, Assing Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt (se note 2)
Far: Peder Madsen (1859 - ??)
Mor: Jakobine Kirstine Arentsen (1860 - 1936) - hun dør på Sindsygehospitalet i Middelfart i 1936 efter 40 års uafbrudt indlæggelse.
------------------------------------------------------------------------------
(1) Skarrild Sogns Kirkebog 1888, Mads Christian Madsen. Forældre: Husmand af Gren
Peder Madsen og Hustru Jakobine Kirstine Arntsen (28 Aar). Faddere: Husmand af Lustrup Jens Bang Arentsen og Hustru Kirsten Lauridsen. Sognefoged Arnt Jensen Lustrup og Jens Peder Pedersen. Moderen holdt Kirkegang d. 17. Marts 1889. AO - opslag 03.
(2) Folketælling 1901 Sdr. Felding Sogn, Folketælling 1901 Sdr. Felding Sogn, Tyende hos Kristen Nielsen, Minds [Kristen Meldgaard Nielsen], Som 10-årig kom han til Sdr. Feldning (1898). AO - opslag 237.
(3) Folketælling 1901 Sdr. Felding Sogn, Folketælling 1901 Sdr. Felding Sogn, Tyende hos Kristen Nielsen, Minds, Der er tale om: Kristen Meldgaard Nielsen, AO - opslag 237.
(4) Sdr. Felding Kirkebog 1903, Mads Kristian Madsen af Minds, Sdr. Felding Sogn. Forældre: Husmand Peder Madsen og Jakobine Kirstine Arentsen. Faderens opholdssted: Ubekendt. Moderens: Middelfart Sindsygehospital. Husbond: Husmand Kristen Meldgaard Nielsen, Minds i Sdr. Felding. AO - opslag 98.

NOTER:
Note 1: Jf. FT 1921 i Bukkjær, Assing Sogn, Hammerum Herred
Note 2: Ringkøbing, Hammerum, Assing, Bukkjær By, Bukkjær M 6.g, 12, FT-1921, D8254
Mads Rahbæk, 33, Født 26-9 1888, "G", Husfader, Landbrug, Assing Ringk. Amt
Kirstine Rahbæk, 26, Født 10-8 1895, "G", Husmoder, Husgerning , Nødager, Randers Amt
Britta Rahbæk, 2, 20-3 1919, "U", Barn, Assing Ringk. Amt
Hedvig Rahbæk, 1, 13-9 1920, "U", Barn, Assing Ringk. Amt
Simon Krag Jensen, 55, 23-3 1866, "E", Daglejer, Landbrug, Skarrild, Ringk. Amt
Mads Kr. Madsen, 33, 5-12 1888, "U", Tyende, Landbrug, Skarrild, Ringk. Amt
Niels Toustrup, 36, 25-2 1885, "U", Tyende, Landbrug, Snejbjerg , Ringk. Amt

Alle oplysninger vedr. Mads Kr. Madsen
Navn:   Mads Kr. Madsen   Køn:   M
Alder:   33   Fødselsdato:   5-12   Fødeår:   1888   Civilstand:   U
Stilling i husstanden:   Tyende   Fødested:   Skarrild Ringk. Amt
Erhverv:   Landbrug   Arbejdsgiver:   Røgter...?? his Mads Rahbæk
Kildehenvisning:   Hovedliste
Flyttet til kommunen:   1920
Sidste opholdssted:   Silkeborg
Kilde:    FT-1921   Husstands-/familienr:   12
Matrnr/adresse:   Bukkjær M 6.g
Sogn:    Assing   Herred:    Hammerum
Amt:    Ringkøbing   Stednavn:    Bukkjær By
Indtastningsnr:    D8254   Løbenr.:    77
---
Med venlig hilsen
John Søndergaard Nielsen
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Mette R Francke

#1
Hei

Ft fra myheritage


FT 1906 .
Mads er blitt til Mette


Hjem   
Slektstre   
Oppdagelser   
DNA   
Forskning
Tilbake til søkeresultater
I 1906 folketelling for Danmark

Peder Madsen
Kjønn:   Mann
Fødselsdato:   20. feb 1859
Bosted:   1. feb 1906
 Søllinge, Vindinge, Svendborg, Denmark
Alder:   46
Ektskapsstatus:   Enkemann
Kone:   Kristine Andersen
Barn:   Mette Chr Madsen


Her i 1925
I 1925 Dansk folketelling

Meds Kristian Madsen
Kjønn:   Mann
Fødselsdato:   5. des 1888 Skarrild
Bosted:   5. nov 1925
  Asferg, Nørhald, Randers, Denmark
Alder:   36
Ektskapsstatus:   Enslig
Mette R Francke

John Søndergaard Nielsen

Hej Mette

Tusinde tak for hjælpen med de to henvisninger! De gav mig helt klart noget mere at arbejde med. Når/hvis jeg finder nye oplysninger på baggrund af din hjælp, vil jeg opdatere i denne tråd.

Tak for hjælpen :)

----------
Til evt. hjælp for andre gengiver jeg de to folketællinger her:

Folketælling 01-02-1906
- Stubbendrup (Stuppendrup), Søllinge, Vindinge, Svendborg Amt
1. b.
Familiehuset Famile nr. 12
Peter Madsen, M, 1859 20/2, "E", Husfader, Fodermester
Kirstine Andersen, K, 1862 18/5, "U", Husholderske
Mads Chr. Madsen, M, 1888 5/12, "U", Barn, Røgterdreng [Søn af Peder Madsen]
Ane Kirstine Madsen, K, 1891 29/5, "U", Barn, - [Datter af Peder Madsen]

Folketælling 5-11-1925 - Faarup, Asferg, Nørhald, Randers Amt
Matr. nr. 16a ["Marienlyst"]
Jensen, Niels Jørgen, M, 24-7-1879, Født i Sneum, "E", Husfader, Gaardejer, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Jensen, Kathrine Steilgaard, K, 31-7-1906, Født i Asferg, "U", Barn, Husbestyrerinde, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Jensen, Fløjstrup Stejlgaard, M, 9-4-1908, Født i Asferg, "U", Barn, Medhjælper, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Jensen, Helge Steilgaard, M, 25-10-1909, Født i Asferg, "U", Barn, Medhjælper, Bopæl 5-11-1924: Malt sogn pr. Vejen
Jensen, Else Marie Steilgaard, K, 3-3-1911, Født i Asferg, "U", Barn, Medhjælper, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Jensen, Emilie Steilgaard, K, 3-6-1913, Født i Asferg, "U", Barn, Barn, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Jensen, Margrethe Steilgaard, K, 16-4-1916, Født i Asferg, "U", Barn, Barn, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Jensen, Anna Steilgaard, K, 13-9-1918, Født i Asferg, "U", Barn, Barn, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Madsen, Mads Kristian, M, 5-12-1888, Født i Skarrild, "U", Fodermester, Bopæl 5-11-1924: Asferg, Faarup
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Mette R Francke

Hei


Søsteren Johanne , døper en datter i 1926.
En av fadderne er da gårdsmann Mads Madsen og hustru Helene.
(ser på ett fam.tree at Helene måske er en søster Ane Helene Kirstine.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167377#167377,28103359

mvh
Mette
Mette R Francke

John Søndergaard Nielsen

Hej

Det er helt korrekt at Ane Kirstine Madsen, som nævnes i Folketællingen 1906 er søster til såvel Johanne Madsen og Ane Helene Kirstine Madsen. Mads Madsen og Ane Helene Kirstine Madsen er min mors forældre.

Mvh
John Søndergaard Nielsen
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

John Søndergaard Nielsen

Hej Mette

Peder Madsen, født 20-02-1859 i Skarrild Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt kan jeg ikke finde i FT 1930 og ej heller hvor han evt. er død og begravet. Jeg har ved nogle søgninger i MyHeritage set at nogen har ham død i 1936, men det er ikke lykkedes mig at få det bekræftet.

Har du eller andre mulighed for at hjælpe mig med det?

Mvh
John
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Mette R Francke

Hei

Jeg finner heller ikke Mads Christian eller faren , Peder, etter FT 1925.

Jeg har

søkt på myheritage , danishfamilysearch og ancetry.com.

Har også sett om de er døde i perioden 1925-1930 i det sognet de er bosatt i ft 1925.
( Mads  Chr i Faarup, Asferg , Randers amt og Peder  i Hagested , Holbæk amt).
Mads har jeg også sett om er viet/blitt far i perioden 1925-1930.

Hva står der ved Jacobine K sin død ?
Legger ved link til hennes død
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=180225#180225,30565487

Er det mulig å finne Jacobine K sin dødsann ?

Finnes der fremdele journaler fra Jacobine sitt opphold på sinnsykehospitalet ?

Hva med faddere er , der mulighet for at de har vært faddere etter ft 1925 ?
( Tips se også ett ledd videre , altså om Mads kan være fadder til barn af nieser/nevøer)
Se også om Mads kan ha vært fadder til barn af kusine/fettere.


Hva med FT 1930 . hvor bor søsknene af Mads da ?


mvh
Mette
Mette R Francke

John Søndergaard Nielsen

Hej

Jeg har søgt vældig meget uden at finde ham. Her er nogle af mine søgninger:

Dør tilsyneladende før 1936, hvor Jacobine dør som enke/fraskilt. Men det er usikkert, idet forbindelsen formentlig har været brudt mellem dem siden 1900.

Han er ikke død i Skarrild Sogn - søgt fra 1904 - 1956
Han er ikke død i Hagested Sogn - søgt fra 1925-1944
Han er ikke død i Holbæk, Skt. Nikolaj Sogn - søgt 1925 - aug 1936
Han er ikke død i Nr. Vium Sogn - søgt 1925 - nov 1941

Søgt dødsattester for 1940 Holbæk Land 1 - 3 uden resultat
Søgt dødsattester for 1940 Holbæk Land 4 - 12 uden resultat
Søgt dødsattester for 1940 Holbæk Byer uden resultat


At han skulle havde være mejeribestyrer, som det er anført i kirkebogen ved Jacobines død, er iøvrigt tvivlsomt, idet han har fungeret som fodermester ved alle folketællinger fra 1906 til 1925. I årene i Skarrild var han landmand/husmand og måtte tage mange mindre små opgaver for at få økonomien til at løbe rundt. Jakobine bliver indlagt på Sindsygehospitalet i Middelfart den 9-11-1896 hvor hun var frem til sin død den 23-12-1936. Jeg er i besiddelse af hendes sygejournal og kan heraf se, at Peder Madsen holder kontakten frem til 1900. Og der findes ingen dødsannonce om hende, ligesom der heller ikke findes et skifte efter hende, da hun intet ejede. Gravsted er forlængst væk. NB: I begravelsesprotokollen står følgende:

Grav nr. 776, Patient nr. 1501, Jacobine Kirstine Madsen, Enke. Hjemsted Skarrild. Dødsdag 23.12.1936. Begravet 29.12.1936. Alder 76.

I skiftesagslisten står at hun er fraskilt. I kirkebogen er hendes fødsels-efternavn fejlagtigt indført som "Cortsen". Skal være Arentsen. Og der står endvidere i kirkebogen: "Gift med Mejeribestyrer i Skarrild, hvor sidste fælles Bopæl var", som nævnt ovenfor.

Peder Madsen har imidlertid fået en "bekendt", som kortvarigt flytter til Skarrild inden de sammen flytter til Raarup, Vestenskov Sogn, Lollands Søndre Herred, Maribo Amt, hvor vi finder dem i en folketælling.

Navn: Alder: Civilstand: Stilling: Fødested:

Peder Madsen, 20-02-1859, Gift, Husfader, Daglejer ved Agerbruget, Skarrild, Ringkøbing A.
Nielsine Frederikke Nielsen, 15-05-1860, Gift [**??]  Husmoder, Fløstrup S., Svendborg A. ??
[Ane] Kirstine Madsen, 29-05-1891, Ugift, Barn, Skarrild, Ringkøbing A.
Marthe Madsen, 12-01-1895, Ugift, Barn, Skarrild, Ringkøbing A. [Retteligt: Kissendrup Mark, Flødstrup Sogn, Svendborg Amt]
Thyre Olga Petrea Madsen, 27-03-1900, Ugift, Barn, Vestenskov [Retteligt: J. Benzons Gade 10, Odense - døbt i Skarrild Kirke]


[** Jeg har ingen kilder der kan bekræfte at hun skulle være blevet gift med Peder Madsen]

Ved den senere folketælling i 1906 i Stubbendrup, Søllinge Sogn, Vindinge Herred, Svendborg Amt, er der kun Peder Madsen og datteren Ane Kirstine Madsen tilbage. Men nu er Mads Christian Madsen atter sammen med sin far og søster. Mads Christian Madsen blev konfirmeret 19-04-1903 i Sdr. Felding Sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing Amt og i denne forbindelse var Peder Madsens opholdssted ikke kendt, jf. kirkebogen i Sdr. Felding Sogn.

Jeg har været mange af kirkebøgerne igennem for at finde spor bland Peder Madsen øvrige børn. Men desværre er der ikke noget held med det. Ved min mormor og morfars vielse i 1922 i Borris Sogn, Bølling Herred, Ringkøbing Amt står mormors fader anført som mejeribestyrer Peder Madsen, selvom om han på dette tidspunkt er fodermester på Hagestedgård i Hagested Sogn, Tuse Herred, Holbæk Amt. Det samme er tilfældet ved datteren Johanne Madsens vielse den 14-12-1924 i Nr. Vium Kirke, Nr. Vium Sogn, Bølling Herred, Ringkøbing Amt.

Med hensyn til Peder Madsen har jeg faktisk en del informationer, som vedrører hans tid i Skarrild Sogn. Han blev den 27-12-1882 gift med Jakobine Kirstine Arentsen. Hun var datter af sognefoged gennem 40 år, Arnt Jensen Lustrup. Af sygejournalen kan jeg se, at hendes forældre besøgte deres datter i Middelfart den 23-4-1898. Jakobine fik en søn den 25-1-1881. Jakob Overgaard Arentsen blev født uden for ægteskab. Han besøger sin mor i Middelfart den 30-4-1904. Han er sikkert opkaldt efter Jakobines storebror, der blev kun levede få timer den 2. april 1859. Der var tilsyneladende et stærkt bånd mellem Jakobine og sønnen Jakob. Han slog sig ned i Jerslev i Vendsyssel. Jakobine havde også en bror, som hed Jacob Overgaard Arentsen. Han levede fra 1-3-1869 til 30-8-1935. Han blev bl.a. Janderup Brugsforenings første uddeler i 24-7-1896. Senere etablerede han sig som agent i Esbjerg.

Men sidste sten i er ikke vendt endnu... Vi graver videre ;)
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

John Søndergaard Nielsen

OPDATERING vedr. denne næsten 2½ år gamle tråd:
Konklusioner siden sidst:

Peder Madsen, født 20. februar 1859 i Skarrild Sogn, Hammerum Herred - ER LØST - se pkt. 1

Mads Christian Madsen, søn af Peder Madsen og Jakobine Kirstine Arentsen, født 5. december 1888 i Skarrild - MANGLER HANS LØBEBANE SIDEN 05. NOVEMBER 1925 - se pkt. 2 og 3

1.:
Med hensyn til PEDER MADSEN er det lykkedes mig at finde hans død og dermed også flere andre oplysninger. Han døde den 25. maj 1930 på Maribo Sygehus mens han opholdt sig hos sin datter ANE KIRSTINE HANSEN f. Madsen i Musse Sogn og Herred i Maribo Amt.
På dette link til min database fremgår i store træk mine data på PEDER MADSEN:
https://tng.jonima.dk/getperson.php?personID=I19&tree=jyskeaner


2.:
Med hensyn til MADS CHRISTIAN MADSEN (Peder Madsens søn) født den 05. december 1888 i Skarrild, har jeg med god hjælp fra kolleger her i tråden kunne spore ham frem til Folketælling 05. november 1925. Her opholder han sig i Faarup, Asferg Sogn, Nørhald Herred i Randers Amt, hvor han er fodermester hos gårdejer Niels Jørgen Jensen.
En forespørgsel på det gamle folkeregisterkort hos Randers Kommune, kom følgende svar:
Citat"Ifølge et hovedkort på Mads Christian Madsen, flyttede han den 05.11.1924 til Vestergade 62. Det fremgår ikke hvor han tilflyttede fra.
Det fremgår i feltet bortflyttet til: 5/11/1925 indb. Til Stat.Dept. Det ses yderligere at den 5.11.1925 står der, at han er forsvundet."
Men helt forsvundet var han dog ikke, for han findes som ovenfor beskrevet i Faarup i Asferg Sogn, Nørhald Herred i Randers Amt. Herefter har jeg ikke flere data på ham.
På dette link til min database fremgår i store træk mine data på MADS CHRISTIAN MADSEN:
https://tng.jonima.dk/getperson.php?personID=I650&tree=jyskeaner


3.:
Her er hovedtrækkene i hvad jeg yderligere har forsøgt for at finde Mads Christian Madsen:
a) Søgt på alle Gravsten i alle sogne i Ringkøbing Amt (92 i alt) på hammerum-herred.dk

b) Søgt i databasen på hammerum-herred.dk over samtlige døde i perioden 1880-1969 (23.166 poster i Excel).
c) Søgt i "Københavns Politis Udvandrerprotokoller" efter Madsen, Mads * uden held.
d) Søgt på "Ellis Islands immigratinsdatabase" for perioden 1906-1916 uden held.
e) Søgt i "Politiets Registerblade" uden held.
f) Søgt i "Arkiv.dk" uden held.
Lægdsruller:
g) Gennemgået lægdsrullen for 1906 (Omskrevet 1917) i HELE 5. udskrivningskreds samtlige lægd uden resultat.
h) Gennemgået lægdsrullen for 1906 i 5. udskrivningskreds lægd nr. 55 (Sdr. Felding) uden resultat.
i) Gennemgået lægdsrullen for 3. udskrivningskreds lægd nr. 66 - Søllinge Sogn for 1905, 1906 og 1907. (1888 + 18 år) samt 1906 omskrevet i 1917
j) Gennemgået "Værgemålsbeskikkelse 1884-1929" for årene 1884-1906 uden resultat.

Hvis der er nogen som kan se igennem alle mine oplysninger og pege på nogle muligheder for yderligere undersøgelser vedr. MADS CHRISTIAN MADSEN, vil jeg være meget taknemmelig for at på input hertil.
På forhånd tak for hjælpen!
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Inger Toudal

En søgning på https://www.danishfamilysearch.dk/search/ giver følgende resultat:

Mads Christian Madsen dør 25. juli 1928 i Skanderborg og bliver begravet på Hylke Kirkegård:
https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn1421/churchlisting20539/opslag4141615 - nr. 12

Brugte følgende indstillinger: Kilde år Fra 1925 og Født år Fra 1887 Til 1889 for ikke at få for mange hits.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Søndergaard Nielsen

Hej Inger.
Mange tak for din hjælp! Det har virkelig været "en sten i skoen". Og tak for din dokumentation til løsningen.
Nu kan jeg få ham 'lagt i graven" og komme videre med de øvrige "sten".
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen