Kilder fra Bamberg

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 30 Apr 2020 - 05:19

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Hejsa,

Jeg har gennem 5. batallions stambøger fundet en af mine aners "fædreneland" som Bamberg. Han var katolik.

Det lader ikke umiddelbart til, at der er noget som helst at finde på internettet, når det gælder slægtsforskning i denne gamle fristad.

Har jeg overset nogle gode tyske sider, eller er nettet så tomt for Bamberg-kilder, som det ser ud for mig?

Det er godt nok en lang tur for at besøge et arkiv!

Mvh,

Christopher

Inger Buchard

Læs https://archiv.erzbistum-bamberg.de/bestaende-001/matrikel/index.html

Du kunne spørge arkivet, hvad de tager for at lave en søgning - det er sikkert billigere end at tage derned, selv om byen er meget smuk

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Christopher Emil Hagedorn

Tak for linket Inger! Det ser ikke ud til, at de har noget digitaliseret materiale, udover en folketælling fra 1872. Denne viser dog, at det efternavn, jeg forsker i, da slet ikke eksisterede i byen. Ikke ligefrem opildnende; man foranlediges til at tro, at "Bamberg" i sin tid 1774 blev oplyst af min ane som det generelle område had stammede fra, og ikke ment speficikt som hans fødeby...

Jeg må overveje, om jeg vil investere i at søge hjælp hos arkivet, eller om næste kør-selv ferie skal lægge vejen forbi den gamle stad!

- Christopher