Kirkebøger brandt hvad gør jeg så?

Startet af Sussi Hansen, 25 Jun 2011 - 21:27

Forrige emne - Næste emne

Sussi Hansen

Hej allesammen

Jeg er stødt ind i et stort problem. De kirkebøger som jeg skulle bruge er gået til ved en brand i Kapellan boligen. Det drejer sig om Maribo amt Fuglse herred Rødby før 1762. Har jeg andre muligheder for at få oplysninger på min slægt det er Errebo, Arrebo Ærøbo og diverse andre stavemåder. Jeg ville jo gerne finde udaf hvornår de kom til Lolland. Og hvorfra.
Jeg har forsøgt med FS og Skiftepapirer men har ikke haft heldet med mig. Nu vil jeg forsøge med FT i håbet om jeg kan finde noget, kan jeg gøre andre ting?

Den stamfader jeg søger på er Hans errebo af eller på gården Krongård lidt udenfor Rødby. Eller på Slagter Hans Jensen Errebo eller hans bror Jens Jensen Errebo osse slagter ved eller i Rødby,
oplysninger om Hans Errebo har jeg fra et billede fra lokalhistoriske arkiv i Rødby. De to brødre er fra forskellige døbte hvor de står mellem fadderne.

Håber nogen har gode ideer eller råd til mig om hvad gør jeg nu.

Venlige hilsner
Sussi Errebo

Egon Hansen

Hvis det er ham fra gården vi taler om  må der være noget fra det gods som ejede gården,eller hvis det er selveje, noget i skøde- pantebogen da han købte. Hvis ikke han var på gården i 1787?
Hvis der ikke er fæsteprotokol bevaret er dewr måske noget i "Hoveriefterretninger" 1769 eller 1773!
Det skulle kunne rekvireres gennem Daysy fra Rigsarkivet.
Mvh Egon

Hans Poulsen



Hej Sussi

Din situation kender jeg fra Hals sogn, Kær herred, Aalborg amt, hvor kirkebøgerne først begynder 1768.

- Leder du efter nyfødte aner fra slutningen af 1740'erne, og er konfirmationerne med straks fra 1762, har du måske en reel chance for at rekonstruere noget af familien, du dyrker.

- Ellers må du sætte din lid til folketællingen 1787 og senere

- og for drengebørns vedkommende data fra lægdsrullen, der blev oprettet i 1789

Prøv at se efter dåbshandlingerne side op og side ned i kirkebogen fra 1762 og en række år frem og vær navnlig opmærksom på, om dine slægtninge optræder dér som faddere - også på den måde kan man stable nogle troværdige oplysninger på benene.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Sussi Hansen

Hej begge to

tak for jeres gode råd jeg vil absolut afprøve dem, og håber jeg kan komme længere bagud i tiden.
jeg vil starte med ejendomsregistaten som jeg ved de har på mit lokalarkiv derefter vil jeg gå på Daisy og søge. Men alle først vil jeg kigge nøje på alle dåbs og konfirmationer i den ældste kirkebog. Jeg vender tilbage med nyt indtil da tusind tak for jeres gode svar.

venlig hilsen
Sussi

Flemming Willum Petersen

Hej Sussi

Jeg har slægt i samme sogn og har haft held ved at benytte Rødby Byfogeds skifter
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Sussi Hansen

Hej Flemming

det lyder spændende. Hvor finder jeg disse henne. På landsarkivet eller ligger lokal arkivet inde med dem?

Og mange tak for tippet.

Venlige hilsner
Sussi

Flemming Willum Petersen

Du finder dem på Landsarkivet i København.

Der er desuden et alfabetisk register bagi, så du kan nemt finde folk kaldet Erreboe o. lign.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.