Saddelmager Demler, Nibe, udlagt barnefader 1848. Hvor kom han fra?

Startet af Niels Clemmensen, 15 Apr 2020 - 20:02

Forrige emne - Næste emne

Niels Clemmensen

Rasmine Marie Rasmussen er født i Nibe 1818. Den 21. december 1848 føder hun en datter i Hjørring, som får navnet Rasmine Kirstine Marie Demler og fremstilles i Hjørring Sct. Cathrinæ kirke den 18. november 1849.

Barnet er indført som nr. 262 i kirkebogen for Sct. Catharinæ kirke på dette opslag:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21695673#409783,75903574

I forældrerubrikken står der: Ugifte Rasmine Marie Rasmussen. Udlagt Saddelmager Demler fra Nibe.

Der ser ud, som om den gode Demler har fået kolde fødder efter, at han har besvangret Rasmine. I hvert fald findes han i tilgangslisten for Vesløs sogn, Vester Hanherred, Thisted, under 29. juni 1848:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21695977#412282,75972538

Her omtales han som saddelmagersvend Demler, 32 år – altså født ca. 1816.

Det er alt, hvad jeg ved om ham.

I slægten går der en historie om en tysk sømand, der kom til Nibe og blev far til et barn. Da det er det eneste tilfælde med et barn født udenfor ægteskab, ligger det nær at antage, at der er tale om den samme person. Selvom Demler er saddelmager, kan han jo godt have haft hyre på et skib og kommet til Nibe på den måde.

En googlesøgning viser, at 257 personer bærer efternavnet Demler i Tyskland, mens der ikke findes nogen i Danmark.

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, hvor han kom fra, og hvad der senere blev af ham. Gift igen? Flere børn? Mon der er nogle, der har nogle gode idéer til at komme videre?

PS. Både Rasmine den ældre og Rasmine den yngre har jeg derimod mange oplysninger om. Rasmine lever resten af livet i Hjørring hos en bror og svigerinde, mens barnet bliver sat i pleje hos en anden bror og svigerinde i Nibe. Rasmine den yngre får selv 11 børn. Selvom mange døde som små, er der en stor efterslægt, og jeg er selv en af dem.
Med venlig hilsen
Niels Clemmensen
Brønderslev