Fallit 1939 med ejendom i Voerladegård, hvor finder jeg den?

Startet af tove agerskov madsen, 04 Apr 2020 - 16:16

Forrige emne - Næste emne

tove agerskov madsen

Jeg har netop set i en tråd, at Skøde- og panteprotokollerne sluttede i 1927. Så skal jeg ikke lede længere der. Men hvor så?

Min mosters mand, Søren Østergaard Kristensen, gik ned med en ejendom i Gantrup, Voerladegård sogn, og Morfar, Marius Jensen, Vestbirk, havde kautioneret. Det sendte fattigdom til min mors hjem i nogle år. Jeg vil gerne vide mere om, hvad der skete.
Mvh Tove

Britta Hansen

#1
Hej Tove

Det var ejendommen Ryvej 70 8752 Østbirk, og den ser vi her:
matr.nr. 3k Gantrup by, Voerladegård – ejendommens blad i Realregistret 
Søren Østergaard Kristensen fik adkomst på ejendommen ved Fogedudlægsskøde lyst 25.5.1938 (på en auktion afholdt af Fogedretten)
Han købte ejendommen for 10.200 kr., og han overtog et bestående kreditforeningslån (hos Husmandskreditforeningen)
Han solgte ejendommen igen knap 2 ½ år efter for 9.000 kr. – lyst 23.8.1940 til Willy Rasmussen - i almindelig 'fri' handel; det var i hvert fald ikke på tvangsauktion.
Det er ikke sikkert, at du kan læse dig til i skødegenparten, hvad der gik galt:
- måske har han købt for dyrt
- problemer med besætningen
- dårlig høst etc.
Genparter af dokumenter på ejendommen er ikke on-line.

Læs her hvordan du får fat i nyere arkivalier Ejendomsoplysninger - kom godt i gang

Efter 1. april 1927
Skøderne er henlagt som genparter samlet i arkivæsker ordnet efter ejerlav og matrikelnummer, ofte med flere ejerlav og sogne, indtil 1977. Derefter ligger de i datoorden efter udtagelsesdato.

For at kunne finde udtagne skødegenparter efter 1. april 1927, skal vi bruge en udtagelsesdato.  Denne oplyses ved henvendelse til Tinglysningsretten i Hobro. Uden udtagelsesdato har vi ingen mulighed for at identificere skødegenparten.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

tove agerskov madsen

1000 tak for hjælpen, den var guld værd, nu blev jeg meget klogere på ejendomshandler i starten af 1900-tallet.

Jeg glæder mig til at komme på arkivet og måske se skødekopi af Sørens salg til Willy Rasmussen. For hvem var han dog, købte gård af en falleret bonde og solgte videre et halvt år efter med en kæmpe fortjeneste. (fra 9000 til 11.600 kr). Det gør mig harm på min mosters vegne.

Kan du hjælpe mig med et undrespørgsmål?
og måske et par ordforklaringer?

Forgængeren Arne Tukjær solgte på tvangsauktion 6/8 37.
Søren Østergaard Kristensen købte, skødet lyst 25/5 1938. Hvem havde ejendommen i vinteren 37/38?

Om Søren Østergaard Kristensens køb i 1938 står:
Fogedretsskøde?? Købssum 10.200 Kr. Ejdskv (???) 8000 Kr

Hvad betyder forkortelsen midt i denne sætning: 25/5 1938 Pantebrev til Husmandshypothekforeningen, oprk.Pr. udst. Hæftelse 14. anm. om Landbrug og H. 16.
Mvh Tove

Britta Hansen

#3
Hej Tove

Citaten falleret bonde og solgte videre et halvt år efter med en kæmpe fortjeneste. (fra 9000 til 11.600 kr)
Du skal nærlæse handlens vilkår, førend du kan konkludere noget som helst. Vi kan ikke se, hvad der medfulgte i handlerne – udover bygninger og jord.
Vilkår på overtagne lån betyder også noget for købsprisen - rentesatsen f.eks.

Læg også mærke hæftelserne 20, 21, og 22, som er tre lån optaget af Søren Østergaard - de to i forbindelse med handlen lyst 25.5.1938 og et fra året efter 1939!

CitatOm Søren Østergaard Kristensens køb i 1938 står:
Fogedretsskøde?? Købssum 10.200 Kr. Ejdskv (???) 8000 Kr
Der står Fogedudlægsskøde -
CitatSøren Østergaard Kristensen fik adkomst på ejendommen ved Fogedudlægsskøde lyst 25.5.1938 (på en auktion afholdt af Fogedretten)
Ejdskv = ejendomsskyldsværdi - i dag blot kaldt EV [ejendomsværdi]
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#4
Hæftelse nr. 20
888,10 kr. – Pantebrev til Husmandshypotekforeningen, lyst 25.5.1938, oprk[oprykkende] Pr[Prioritet] næst [efter] Hæft 14. Anm[anmærkning] .. om Landbrug og H 16

Hæftelse 16 er
453 kr. Landv. Komm. [Landvæsens Kommisions, tror jeg det betyder] kendelse ang Landum Mølle Mergelselskab, l. [lyst]10/9 1932 1. Pr[prioritet]
Det kan være ret til at grave mergel i en mergelgrav. Hæftelsen var ikke anført respekteret i pantebrevet.

Når der optages lån i en ejendom skal bestående hæftelser respekteres, medmindre andet er aftalt.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Vibeke Jespersen


Ejdskv må være ejendomsskyldsværdi det vi idag kalder ejendomsvurdering, og oplyses altid på skødet i forbindelse med en ejendomshandel.



Mvh
Vibeke