Griebel

Startet af Lene Hausken, 17 Maj 2011 - 12:28

Forrige emne - Næste emne

Lene Hausken

Er der mon nogen der kan hjælpe med at spore en Heinrich Wilhelm August Griebel.Som barn fik jeg at vide at han var deserteret fra den tyske hær. Har dog boet i Næstved sammen med kone og børn. Ville gerne vide hvor han stammer fra
Venlig hilsen
Lene Hausken

Inger Buchard

Har du årstal og andre personlige oplysninger at supplere med?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lene Hausken

Ja ved han var tilknyttet 2.dragonregiment i Næstved og fik en datter: Cathrine Augusta Griebel som er min oldemor født d.20april 1855

Inger Buchard

#3
Du ved lidt mere:
Han var iflg. dåbsindførelsen i Skt. Peder 1854-1868 opslag 53 beslagsmed.

Har du fundet deres vielse?

Navnet Griebel forkommer hyppigt i det østlige Holsten
I FT  1845 Mönchneversdorf, Schönwalde sogn har jeg en
Hinrich Griebel, der er svend hos en smed:
August Landorn   47    Gift      Schmiedepächter   Cismar
Friederika Hüttmann   42    Gift      seine Frau   Langenhagen
Christine Bentz   15    Ugift      Pflegekind   Schönwalde
Friedrich Westendorf   27    Ugift      Gesellen   Petersdorf
Hinrich Griebel   27    Ugift      Gesellen   Farve

Denne Hinrich Griebel er født på Farve. et gods, der breder sig over flere kirkesogne, så det letteste er at spørge på kirkebogskontoret i Neustadt, om de kan finde ud af mere om ham. Det koster penge.
Bereichsarchiv Oldenburg - Kirchenbuchamt
Kirchenstraße 7
23730 Neustadt i.H.
Tel.: 04561 / 7 14 93 13 (auch 04561 / 51 94 - 11)
Fax: 04561 / 51 94 23
Sachbearbeiter: Herr Schmütz
Öffnungszeiten: Do 9.00 - 15.00 Uhr

Imellemtiden kan du se på FT for Holsten – du finder jurisdiktionen Farve under 'Autocheck af område'; søg efter Gr%bel – der er en del i FT 1803

Inger.
Redaktør på DIS-Wiki

Lene Hausken

Hej Inger tusind tak for hjælpen.Er du også i slægt med ham?? Eller hvordan er du stødt ind i ham:=)
Er meget glad for dit svar. Er gået al for sent igang med at spore mine aner men bedre sent end aldrig.
Du må endelig sige til hvis du tror jeg har info som du mangler:)
Mange hilsener
Lene Hausken

Inger Buchard

Nej, der er ikke min slægt, men jeg har indtastet FT for Schönwalde/Mönchneversdorf og kunne svagt erindre navnet.
Har du fundet deres vielse?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lene Hausken

Hej Inger nej kan ikke finde den eller dem de er ikke fra farve navnene passer ikke på nogle af de griebler der er der. Men jeg leder videre imorg
Vh Lene Hausken

Inger Buchard

Du kan ikke afvise ideen om, at han er fra Farve, da du kun kan finde FT 1803 hos DDA; i 1803 er Heinrich Wilhelm August Griebel ikke født endnu.
Hvor har du ledt efter deres vielse? Hans kone Anna Caroline Christine Clasen kan jo godt være fra samme område som Farve ligger i, navnet forekommer hyppigt i området.
Min vurdering er, at det giver mening at spørge, om man kan finde deres vielse i Schönwalde, hvor Hinrich Griebel arbejder i 1845.

Jeg har brugt mine forbindelser og fået følgende svar:
Gift i Schönwalde, Ostholstein 11 Maj 1847:
Hinrich August Wilhelm Griebel, smedesvend på godset Neversdorf, ægtef. søn af arbejdsmand Christopher Heinrich Griebel i Wangels, og afdøde Friederike Dorothea f. Lübken,
født 14. juli 1817
gift med
Anna Caroline Christine Clasen, ægtef. datter af Peter Daniel Diederich Clasen, holländer (dvs. mejeriforpagter) på Halendorf og Catharina Sophia Elisabeth f. Schultz.
født 15. dec. 1823

Faderen Christopher Hinrich Griebel finder du i Wangels i FT 1803; hans første kone lever endnu på dette tidspunkt, men han må gifte sig igen, så han kan få sønnen Hinrich August Wilhelm Griebel i 1817:
holsten, , Farve, Dorf Wangels, Gut Farve, KSp. Hansühn, , 12 F12, Vz-1803, C7405
Christopher Hinrich Griebel   46    Verheir.   Mann   Inst mit Land

Anna Caroline Christine Clasens far Peter Daniel Diederich Clasen, som er hollænder/mejeriforpagter på Halendorf: ham kan du lave en stamtavle over, hvis du får fat i følgende hefter om hollændere:

Joachim Memmert: Holländerfamilien im Kirchenkreis Oldenburg – 3 hefter, der kan lånes på biblioteket.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lene Hausken

Ei tusind tak Inger du er effektiv:) jeg er meget glad for din respons og vil forfølge sporerne tusind tusind tak
Vh Lene Hausken

Peter Haagen


Der anføres.....:
"Faderen Christopher Hinrich Griebel finder du i Wangels i FT 1803; hans første kone lever endnu på dette tidspunkt, men han må gifte sig igen, så han kan få sønnen Hinrich August Wilhelm Griebel i 1817:
holsten, , Farve, Dorf Wangels, Gut Farve, KSp. Hansühn, , 12 F12, Vz-1803, C7405
Christopher Hinrich Griebel   46    Verheir.   Mann   Inst mit Land"

men......
Gamle Christopher Hinrich Griebel angives i FT1803 46år gl., han er således ved Hinrich August Wilhelm's fødsel i 1817 blevet 60år, altså muligt.
Samme familie har i FT1803 en søn Christoph Hinrich Griebel 14år, som i 1817 vil være 28år, han kan vel ikke udelukkes som far til Hinrich August Wilhelm i 1817 ???

>>>
Holsten, , Farve, Dorf Wangels, Gut Farve, KSp. Hansühn, , 12 F12, Vz-1803, C7405
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
*Christopher Hinrich Griebel 46  Verheir. Mann Inst mit Land 
Margretha Hedewig Bollern 57  Verheir. dessen Frau   
**Christoph Hinrich Griebel 14  Unverheir. dessen Kind   
Charlotta Cathrina Margaretha Griebeln 12  Unverheir. dessen Kind   
Friederika Catharina Elisabeth Griebeln 10  Unverheir. dessen Kind
<<<

Venligst Peter Haagen