Dorthe Pedersdatter og Jens Jensen, Præstø Amt fra 1801 og frem.

Startet af Birgit Windahl Genning, 25 Mar 2020 - 12:03

Forrige emne - Næste emne

Birgit Windahl Genning


Jeg hjælper en slægtning i USA  med oplysninger om hendes forfædre, og nu er vi begge stoppet ved hendes 2 x Tip-Oldeforældre Dorthe Pedersdatter og Jens Jensen.

Jens Jensen har vi styr på frem til 1859. Han blev født 23. maj 1803 i Longeshuset ved Billesborg, Herfølge, Bjæverskov, Præstø Amt - konfirmeret i Sædder Kirke i Påsken 1820. Vi har ham i forskellige Folketællinger - Til-og Afgange i Herfølge og Sædder Sogne m.m. Han var noget af en bandit, for han var i fængsel flere gange,  kan jeg se. Han fik en dom, som han afsonede  i Horsens fra 1853 til 1859. Sidste spor efter ham er i november 1859 i Herfølge, hvor han er kommet hjem fra Horsens Tugthus og fik anvist en bolig i Hospitalet i Herfølge. Der er samtidig et notat om, at han skulle videre til Kildebrønde Sogn. Jeg kan ikke finde ham, så måske er han stukket af til et andet sted. Han er helt usynlig efter 1959.

Vi har problemer med at finde den rigtige Dorthe Pedersdatter, fordi der var 3-4 par Jens Jensen og Dorthe Pedersdatter i Præstø Amt på samme tidspunkt. I øjeblikket er vi stoppet ved Dorthe født 24. oktober 1801 i Slottehusene, Tureby Sogn, men vi er ikke sikre. En anden Dorthe født 31. marts 1803 i Tureby er det ikke. Jeg er også stødt på en Dorthe Pedersdatter, som blev født i Svansbjerg, Herfølge Sogn, men kan ikke finde hendes fødsel.

Dorthe findes i forskellige Folketællinger, mest i Sædder Sogn, hvor hun boede i Fattighuset med sine døtre Karen og Ane. Hendes mand Jens er "fraværende" nogle steder. Dorthe døde af Brystsyge den 7. maj 1857 på Hospitalet (Scheels Hospital) i Herfølge og blev begravet den 12. maj. Der er et notat om, at hun var Slaven Jens Jensens kone. AO opslag nr. 355 i Herfølge.

Jeg har prøvet at finde en dødsattest eller skifte efter Dorthe uden resultat, så jeg håber, nogen kan hjælpe med det.

God dag til alle fra
Birgit Windahl Genning.

Britta Hansen

#1
Hej Birgit

Synliggør gerne dine fund (FT'er, KB opslag, lægdsruller etc.) Start f.eks. parrets vielse + deres børn.

Præstø, Bjæverskov, Sædder, Vadhuus, , 6, FT-1834, B4644
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Jensen     31     Gift          Inderste og dagleier      
Dorte Pedersdatter     31     Gift          Hans kone      
Jens Jensen     2     Ugift          Deres søn      

Blev parret viet 20.11.1830 Herfølge, Bjæverskov, Præstø? - Han er af Billesborg, og hun er af Herfølge.
Hvem er Peder Pedersen af Ejøje og den anden forlover Johan Pedersen?

Hvor er døtrene født, og hvad sker der med sønnen Jens?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Kan vi finde noget om familien til Dorthe født 24. oktober 1801 i Slottehusene, Tureby Sogn? venstre side nederst - Tureby, Fakse, Præstø
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#3
Faderen Peder Mortensen dør 6.1.1831 Tureby
og moderen Trine Marie Thomasdatter dør 16.8.1853 også Tureby.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#4
Fandt også en Dorthe Pedersdatter *1.10.1803 - konfirmeret i Herfølge - nr. 15 fader: Peder Nielsen, Valløby

Dorte Pedersdatter *22.2.1803 - konfirmeret Vollerslev, Bjæverskov, Præstø
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birgit Windahl Genning

Hej Britta.

Tak - jeg har oplysningerne om Peder Mortensen og Cathrine Marie Thomasdatter, men er ikke lige nu gået videre med dem, fordi det er oplysninger om Dorthe efter hendes død, jeg søger efter.

Der er 2 vielser mellem Jens Jensen og Dorthe Pedersdatter, en i Tureby den 14. maj 1831 mellem Dorthe af Kjederup og Jens af Alkestrup, men dem er det ikke. Spørgsmålet er så, om vielsen den 20. november 1830 i Herfølge er den rigtige, fordi Dorthe her opgives at være af Herfølge. (evt. født i Svansbjerg, fødsel og konfirmation ikke fundet)

Det giver lidt forvirring, fordi Dorthe Pedersdatter findes i følgende folketællinger:  I 1834 sammen med Jens og sønnen Jens i Vadhuus, Sædder Sogn, Bjæverskov  - i 1840 Dorthe med datteren Karen i Heinerup, Sædder Sogn (manden fraværende)  -  i 1845  Dorthe med datteren Ane i Tessebølle, Herfølge Sogn - her opgives hendes fødested som Tureby og i 1850 bor Jens - Dorthe og Ane i Fattighuset i Sædder. Her er Jens født i Herfølge og Dorthe igen i Tureby.  Dorthe - Karen og Ane var stadig i Fattighuset i 1855. Jens på "Straffeanstalten" (Horsens Tugthus).

Børnene:
Jens Jensen født 5. februar 1833 i Heinerup, Sædder Sogn  - død 2. juli 1834 samme sted.

Karen Jensdatter født 9. februar 1835 i Høsten, Sønder Dalby Sogn, Fakse Herred, Præstø Amt

Ane Jensen  født 8. februar 1841 i Ringsbjerg, Sædder Sogn  (min slægtnings Tipoldemor)  rejste til København i 1860, blev gift og fik 10 børn, hvoraf datteren Olga Larsen, gift Halle emigrerede til USA i 1902.   Olga´s sønnedatter Mildred blev født i 1915 og lever stadigvæk på plejehjem i Minnesota og er ked af, at familien lige nu ikke må besøge hende.  Ane døde i Rantzausgade 32, København den 27. oktober 1911.

Som sagt - jeg håber, der findes dødsattest eller skifte efter Dorthe.


vh
Birgit


Britta Hansen

#6
En dødsattest siger formentlig ikke noget om hendes ophav. Hvis hun boede på fattiggården og døde som almisselem, vil du nok ikke kunne finde noget skifte.

Tilgangen vil derfor være at kigge på detaljer om familierne med mulige kandidater for at kunne fastslå, hvem der er jeres Dorthe. Det kan samtidig udelukke visse kandidater.
Se de to andre kandidater, jeg fandt.

Følg også den Jens Jensen i lægdsrullen, som du mener er den rigtige, og vurdér om det er ham der vies i Herfølge, hvis du fortsat er i tvivl.

Det er detaljer om børnenes dåb, der er interessante at nærlæse.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Birgit Windahl Genning

Dorthe Pedersdatter fra Valløby har jeg i en afgangsliste fra 1831 som 27-årig. Jeg kigger lige på Vollerslev.

Tak for Info
Birgit

Birgit Windahl Genning

Dorthe Pedersdatter fra Vollerslev blev gift i 1832 med Hans Nielsen, så hende er det heller ikke.

vh
Birgit