Dåb Carl Andreas 1804, Holbæk, Løve, Drøsselbjerg

Startet af Laila Rosenqvist, 21 Jun 2011 - 18:58

Forrige emne - Næste emne

Laila Rosenqvist

Jeg håber, at I igen kan hjælpe mig med tydning af tekst i OA, KB af Carl Andreas Rosenqvists dåb 1804:

Kilde: AO KB 1759-1818 Holbæk, Løved Herred, Drøsselbjerg sogn.
Opslag: 104 side 96 fra start til slut, da en hel af teksten indeholder navne, steder etc., noget jeg  desværre ikke selv kan tyde, andet end Andreas Rosenqvist, Carl Andreas, Drøssselbjerg, Mullerup etc.  men som nok har en vis betydning for min stadig søgen efter hans fars smed Andreas Rosenqvist's herkomst


Med venlig hilsen
Laila Rosenqvist, 6. generation.

Ole Westermann

Hej Laila

mit bud:
19 Søndag efter Trinit. lod Smeden i Drøsselbierg
Andreas Rosenqvist og H. Juliane Staht
i Drøsselbierg K. confirmere drs (deres) forhen hiemme-
døbte Barn kaldet Carl Andreas, frembaaren
af ...damen Sophie Rud paa Bødstrup, hos stod Chri-
stopher Møllers H. af Mullerup, Fadderne var
Gmd Christen Lassen, Jens Ibsen, Peder Nielsen, Christen
Sørensen, Christian Jensen og Jens Mouritsen? alle
af Drøsselbierg

Forældrene blev gift 15.6.1791 i Drøsselbjerg (som du sikkert ved), men Andreas Rosenqvist kan ikke findes ved nogetsteds i landet ved ft 1787 ved søgning på http://www.ddd.dda.dk/ , så måske kunne han komme fra Sverige, hvor navnet Rosenqvist er velkendt ?

mvh Ole


Laila Rosenqvist

Hej Ole Westermann!
Tusind tak for dit svar - Her nævnes åbenbart en masse alm. danske navne - ved  tidl. lejligher eks. deres brullup også svenskklingende navne Börgstrom og hans hustru Juliane/Johanne Marie Stath/stath, som  gifter sig igen i 1806, efter Andreas Rosenqvists død i 1805, en Jens Malmsted.

Har desværre heller ikke kunnet finde ham i FT 1787 - men er alle steder registret i landet fra den periode og hvis, ja, så kunne han teoretisk godt være en "svensker", men undres også over, at han gifter sig som 37-årig  og for første gang, hvad han lavet forinden.

Mvh. Tak og god sommer  :)

Laila Rosenqvist, 6. generation