Jöns Wallengren fra Helsingborg i Sverige?

Startet af Boberg, 07 Mar 2020 - 16:39

Forrige emne - Næste emne

Boberg

Ham blev viede 17.11.1786 i Helsingborg. Er der nogen af er der finde oplysninger hvis når ham er født sa håber jeg at du vil fortælle mig hvis dette? Også hvis der er nogen af er der finde oplysninger i fra den sogn ham er født sa håber jeg at du vil fortælle mig hvis dette?

Med venlig hilsen
Berndt Boberg

Karen Riis Jensen

God eftermiddag !

Forstår ikke helt dine spørgsmål - er det en Google oversættelse fra svensk til dansk, så er den ikke så vellykket - derfor skriv på svensk, hvilke data du søger og hvilke data du har om vedkommende,(incl navn på bruden, hvis det er relevant),  så tror jeg, du vil have mere held med hensyn til at få besvarelser.

Venlig hilsen
Karen

Karen Riis Jensen



Hej igen - har lige set hans vielse, som du nok også har - her på familysearch.org:

Her er bruden:
Name:   Elisabeth Lovisa Ebbetoft
Sex:   Female
Husband:   Jons Wallengren
Other information in the record of Jons Wallengren
from Sweden Marriages, 1630-1920

Name:   
Jons Wallengren
Event Type:   
Marriage
Event Date:   
17 Nov 1786
Event Place:   
Helsingborg, Helsingborg, Malmöhus, Sweden
Event Place (Original):   
Halsingborg, Malmohus, Sweden
Gender:   
Male
Spouse's Name:   
Elisabeth Lovisa Ebbetoft
Spouse's Gender:   
Female

Mvh
Karen

Boberg

Hej Karen Riis Jensen,
Jeg oplyser selv hvis ham er viede 17.11.1786 i Helsingborg. Min 2 spørge er, når var ham født? Og det stedt ham var født pa?

Med venlig hilsen
  Berndt Boberg

Karen Riis Jensen

Hallo Berndt Boberg - hvad får dig til at tro, at Jøns Wallengren skulle være født i Danmark ?

Har du nogen idé om HVOR ? (I hvilken landsdel ?)

Mvh
Karen

Boberg

Til Karen,
Jeg har ikke fortælle at ham er født pa en stedt i Danmark. Hams mor var Kersti Persdotter i fra Lund i Sverige, jeg har ikke finde oplysninger når ham var født, ham var en o ægte søn, måske var hams fars en svensker med efternavn Wallengren?

Med venlig hilsen
Berndt Boberg

Karen Riis Jensen

Hallo Berndt Boberg -

Det er en god idé, at få ALLE data, som kendes om den pågældende person, lagt frem fra starten :

Altså - her er nu, hvad jeg ved om Jøns Wallengren, oplyst af dig:

Mors navn:   Kersti Persdatter / Persdotter fra Lund
Fars navn:    Formodentlig Wallengren til efternavn
Jøns W. gift: 17.11.1786 i Helsingborg med
                   Elisabeth Lovisa Ebbetoft

Når han blev gift i 1786, må han nok være født mellem ca 1750 og ca 1765.

Du oplyser, at Jøns Wallengren var født uden for ægteskab, altså såkaldt "uægte" - hvorfra ved du det ?

Han kunne være født på  Fødselsstiftelsen, men så vidt jeg kan se, er de ældste bevarede bøger fra 1774, så vi kommer ikke videre ad den vej.

Her er et link til information om Fødselsstiftelsen:

http://www.familieindex.dk/familie/com00817.htm

Efternavnet Wallengren lyder til at være svensk, så hans far var formodentlig svensk.

De ældste folketællinger i DK er fra 1787, og fra Københavns amt i 1787 er der kun en person med efternavnet Wallengren - nemlig følgende:

Navn: Andreas Wallengren Alder: 22 Civilstand: Ugift
Erhverv: Bager Svend Husstandsstilling: Tjenestefolk

Fam.nr: 1 Matr.nr: Landemærket 113
Sogn: Rosenborg Kvarter Kilde: FT-1787 KIPnr: B5769 Lbnr: 2704

Denne Andreas Wallenberg boede på Landemærket i København tæt ved Rundetårn, og der var ikke nogen Wallenberg i  FT 1787 i Frederiksborg amt.  Disse to amter grænser op til Øresund, og det var vel der, at mange fra Skåne mv boede tog ophold.

Ellers er der så vidt jeg kan se kun mulighed for at finde ham født i Helsingør og / eller København, hvis du ser alle de gamle kirkebøger igennem vedr. dåb for den periode, som du mener er relevant.  Alle disse gamle dåbsindførsler er scannet og er tilgængelig på Arkivalier online, og det koster ikke noget at bruge dem. 

Jeg håber, du kommer videre mht Jøns Wallenberg.


Mvh
Karen

Boberg

En tak Karen Riis Jensen for din oplysninger,
Hams efternavn var Wallengren, ikke Wallenberg.
I Kersti Persdotters testamente er der oplysninger hvis hendes uægte søn Jöns Wallengren alene skal arve hende. I hendes testamente er der ikke oplysninger når hendes uægte søn Jøns Wallengren er født. Måske var det en Wallengren fra Hyby i Sverige der var biologisk far til ham? Der er ikke endnu nogen i Sverige der har fortælle mig oplysninger når ham var født. Måske var ham en halvbror eller fætre til kvinden Christina Wallengren i fra Helsingborg i Sverige? Hun var født 12.02.1747 i Hyby i Sverige.

Med venlig hilsen
  Berndt Boberg

Karen Riis Jensen

God aften - du må undskylde, at jeg blandede efternavnet Wallenberg ind her, men jeg har lige læst en bog om Raoul Wallenberg, så dette navn må jeg have tænkt på.

Der skulle naturligvis stå Wallengren !

Mvh
Karen

Boberg

Tak Karin, det er ok.
Hvis Raoul Wallenberg måske gik ham en meget grusom døde til mødes i en russiske fængsel. Jeg syns Josef Stalin var lige grusom som Adolf Hitler.
For mig er Raoul Wallenberg en af verdens største friheds kæmper.

Med venlig hilsen
Berndt Boberg

 

Karen Riis Jensen

God eftermiddag Berndt - JA, Raoul Wallenberg var en STOR mand;  skammeligt, at han skulle ende sit liv i et russisk fængsel !

Mvh
Karen