Faderskab 1893 i Skjød - hvilket arkivalie?

Startet af Ulla Maria Olsen, 21 Jun 2011 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Ulla Maria Olsen

Hej!

Det er første gang, at jeg skal kigge efter en faderskabssag (i dette tilfælde en Mads Kristian Rasmussen f. 5. maj 1893 i Skjød sogn, Viborg Amt, med udlagt barnefader Laurs Peter Rasmussen).

Jeg har kigget i SA, men synes det er en jungle for mig at hitte rede i... hvilket arkivalie skal jeg bestille?

Jeg ved også, at han kom i pleje i Aptrup - hvordan finder jeg de rette arkivalier?

Mvh. Ulla


Hans Poulsen


Hej Ulla

Faderskabssager er ikke et område, hvor jeg er mest velbevandret, men spørger lidt naivt, om der nødvendigvis er en fadersakabssag til et barn fødtt uden for ægteskab?

Hvis den udlagte far kort tid efter barnets fødsel vedgår faderskabet, bliver der vel ikke tale om  en sag i det hele taget(?).

- Blev moderen gift? Med hvem? Den udlagte far?

- Har du kunnet finde Mads' konfirmation omkring 1907-08-stykker, og hvad står der dér om forældrene?

"..at han kom i pleje i Aptrup.."

Hvor længe varede det plejeforhold? Blev Mads senere genforenet med moderen, eller blev han bortadopteret?

KRABSEN fortæller, at Aptrup er et stednavn i Sall sogn,  Houlbjerg herred, Viborg amt.

- Har du fundet plejefamilien ved ft. 1901 og senere på AO? Gengiv den eventuelt eller i det mindste opslagsnummret.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Ulla

Du skal have fat i Viborg Amtsjournal for det pågældende år. Hvis der findes en sag, vil der heri være henvisninger til en evt. politisag eller allimentationssag.

I Amtsjournalen skal søge du på moderens navn og i en evt. politi- eller allimentationssag skal du søge på faderens navn.

Ang. plejeforholdet kan der være oplysninger i Sognerådets Forhandlingsprotokol, da både moderen og faderen (hvis han er dømt) skal betale bidrag. Du kan med fordel se i både moderens hjemsogn og i det sogn hvor barnet er i pleje.

mvh Ingelise Jacobsen

Ulla Maria Olsen

#3
Citat fra: Hans Poulsen Dato 21 Jun 2011 - 14:24
- Blev moderen gift? Med hvem? Den udlagte far?

Moderen (Johanne Eriksen) blev så vidt jeg ved ikke gift. Faderen blev gift med en Marie Kirstine Hansen d. 4 Okt 1895 i Stouby, Vejle Amt.

Citat
- Har du kunnet finde Mads' konfirmation omkring 1907-08-stykker, og hvad står der dér om forældrene?

Han blev konfirmeret 7. april 1907, i Sall KB opslag 75. Han står som barn af: "Ugift Johanne Eriksen af Sall og udlagt Barnefader Tjenestekarl Laurs Peter Rasmussen af Stouby Sogn. Plejeforældre Husmand Kristen Frausing Poulsen og hustru Jensine Andersen af Aptrup." Han har fået aldersdispensation af biskoppen 15.. feb. 1907.

Citat
"..at han kom i pleje i Aptrup.."

Hvor længe varede det plejeforhold? Blev Mads senere genforenet med moderen, eller blev han bortadopteret?

KRABSEN fortæller, at Aptrup er et stednavn i Sall sogn,  Houlbjerg herred, Viborg amt.

- Har du fundet plejefamilien ved ft. 1901 og senere på AO? Gengiv den eventuelt eller i det mindste opslagsnummret.

Jeg ved ikke præcist hvornår opholdet startede og sluttede, men jeg ved han var i pleje indtil han kom i lære på en mølle. I FT1901 er han nævnt hos ovennævnte familie, og i 1906 står der et plejebarn ved navn Max og ikke Mads - men alderen passer. De var jo ikke altid lige gode til at skrive, så der opstår fejlen nok.

Jeg har ikke haft held med at finde Johanne Eriksen i Sall,, hverken KB eller FT men har hende muligvis her, hvor alderen passer med den ved Mads' dåb;

Viborg, Houlbjerg, Skjød, Skjød, , 128, FT-1916, C8933
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Peder Sørensen                   10/4 1874??    Enkemand   Husfader   Arbejdsmand
Johanne Eriksen                   18/5 1864    Ugift   Husbestyrerinde         
Anna Katrine Sørensen   22/12 1905    Ugift   Barn

Jeg har ikke andet info på moderen end det "Ugift Johanne Eriksen 29 år af Sall" som der står ved Mads' dåb. Kun ovennævnte EVENTUELLE ft. Jeg havde håbet at et kig i en faderskabssag kunne bringe lidt lys på hende også :)

Ulla Maria Olsen

Citat fra: Ingelise Edelfeldt Jacobsen Dato 21 Jun 2011 - 15:51
Hej Ulla

Du skal have fat i Viborg Amtsjournal for det pågældende år. Hvis der findes en sag, vil der heri være henvisninger til en evt. politisag eller allimentationssag.

I Amtsjournalen skal søge du på moderens navn og i en evt. politi- eller allimentationssag skal du søge på faderens navn.

Ang. plejeforholdet kan der være oplysninger i Sognerådets Forhandlingsprotokol, da både moderen og faderen (hvis han er dømt) skal betale bidrag. Du kan med fordel se i både moderens hjemsogn og i det sogn hvor barnet er i pleje.

mvh Ingelise Jacobsen


Tak for hjælpen Ingelise. Sall sogn har ingen forhandlingsprotokoller på SA. Jeg har ofte set dem i andre sogne, men Sall er altså ikke blandt dem :( Jeg har ikke fundet Amtsjournaler i Viborg Amt, men nogle Journaler fra Stiftsamtet... håber det er de rigtige :)