Hvad betyder.......?

Startet af Gitte Due Rasmussen, 21 Jun 2011 - 21:57

Forrige emne - Næste emne

Gitte Due Rasmussen

Der er noget der undre mig, man kan vel ikke være født på Skive Banegård? Eller har jeg fået noget helt galt i oversættelsen?

1928-1928, Århus Sankt Johannes, Hasle, Aarhus opslag 57 øverst
Født:
1928 1 juni
Fødested:
Skive Banegaarden
Tom Nørgaard
Svendsen (streget ud)
Forældre:
Ugift Tjstpg Ingrid Marie Nørgaard
f 18 juni 1911 og F. Svendsen
Dødt:
1928 7 juni
Af:
Sognepræst paa Fødselsanstalten
Fadder:
Daabsvidner se ... 264-28
Anmærkninger:
Højslev Kbg 26-7-28
kgl navn lov 11.8.1955
Justitsm d 170 720

Og kan man nogen steder se hvilke dåbsvidner der var?
mvh Gitte Due Rasmussen

Gitte Due Rasmussen

1924-1933, Højslev, Fjends, Viborg opslag 20 øverst
1928 1 juni
Aarhus
sct. Johannes Sogn
Jydsk Fødselsan-
stalt
Tom Nørgaard Svendsen
Forældre:
Ugift Ingrid Marie
Nørgaard og f. Svendsen
Døbt:
1928 7 juni
Aarhus
Sct Johannes Sogn
Jydsk Fødselsan-
stalt
Fadder:
(tomt)
Anmærkninger:
Noteret ifl. Sogneraa-
dets Begæring af
25/7 1928


Hvilken begæring menes dér?

vh Gitte
mvh Gitte Due Rasmussen

Rune Stjernholm

#2
Hej Gitte

Mht. 'banegården', så kunne man forestille sig, at barnets mor inden indlæggelse på Fødselsstiftelsen måske var tjenestepige hos stationsforstanderen i Skive eller i anden sammenhæng opholdte sig dér. Ved hvert barn født på Fødselsstiftelsen vil du kunne se en anden stedsangivelse end selve stiftelsen som fødested. I stedet angives moderens/forældrenes bopæl.

Umiddelbart må barnets mor have haft en tilknytning til Højslev v. Skive, idet fødslen er noteret også i Højslev sogns kirkebog 1924-1933, opslag 29.

Vh. Rune
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Rune Stjernholm

#3
...og mht. dåbsvidner, så tror jeg angivelsen 'MK 264-28' henviser til mandkøn nr. 264 (siden forinden): Nemlig at drengebørnene 264, 265, 266, 268, 274 og 275 samt pigebørnene 282, 284, 286, 287 og 288 alle er døbt den 7. juni med dåbsvidnerne 'Sygeplejerskerne Frk. Fredslund, Brandstrup i Sønderjylland og Frk. Andersen, Esbjerg'.

Vh. Rune
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Gitte Due Rasmussen

Hej Rune

Tak for input/info.

Har du nogen ide ang begæringen ?

mvh Gitte
mvh Gitte Due Rasmussen

Jørgen Green

Hej Gitte!

Når barnet også er noteret i Højslevs kirkebog skyldes det, at moderen på 10 måneders dagen forud for fødslen opholdt sig her, og barnet derfor har fået fødehjemstedsret (forsørgelsesret) i Højslev sogn.

Den fede skrift henviser til navneændringen, som er gennemført ved kongelig bevilling den 11.8. 1955. Sagens dokumenter kan findes på Rigsarkivet i Justitsministeriets arkiv under D 170 (D = 1955)  under nr. 720.

Du kan bestille den via Daisy, men skal formentlig søge om dispensation for at se sagen, men her har du bestillingsoplysningerne for den kasse, hvor sagens dokumenter befinder sig.

Når du bestiller sagen så skriv, at det drejer sig om sag nr. D 170 720 fra 1955. Formentlig vil de tage sagen ud af kassen og lægge den til dig.

Arkivnummer:
0005
Arkivskaber:
Justitsministeriet, 1. Kontor
Arkivserie:
Journalsager
Indhold:
1955 D 170 686 - 170 760
Løbenummer:
10771
Stregkode:
8001851201
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Gitte Due Rasmussen

Hej Jørgen
Mange tak for oplysningerne. Det er godt nok fornemt.
Jeg har stadig tilgode at skulle bestille materiale via Daisy så jeg gemmer dine oplysniger til jeg engang får vovet mig "derud".

mvh Gitte
mvh Gitte Due Rasmussen