Aner til Peder Bennedsen, Fanø

Startet af Anne de Fine Olivarius, 03 Mar 2020 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning

Og vi troede vi var færdige :)!
Jeg har læst dit indlæg mange gange, for der er efterhånden en del navne at holde styr på.
Jeg mener at kunne konkludere af det du skriver, at det stadig er ret sikkert, at det er Peder Bennedsen i Ribe, gift med Anne Hansdatter, der er forældre til Inge(r) Pedersdatter, gift med Lauge Pedersen Libstrup. Det slører så billedet lidt, at Fanø-parret også fik en datter, Inge, døbt 1645. Men af skiftet efter Ribe-parret fremgår det, at de havde to døtre, Inger og Anne. De andre havde Niels og Maren.
Og af almanakoptegnelserne jeg citerede i et tidligere indlæg fremgår det, at  'Anne, salig Peder Bennidtsøns' (stavet som i Kirstens link), var fadder ved en dåb hos Lauge Pedersen i 1675.  Da begge hustruer hedder Anne bliver vi vel ikke klogere af det, bortset fra, at Anne Nielsdatter i Sønderho døde i 1662  - hvis det så er rigtigt. Men alt ser ud til at pege på Ribe-parret. Og da Inger Pedersdatter, Peder Laugesen Libstrups kone, var søster til
Dorte, gift med Peder Jensen Terpager, er Terpager-forbindelsen, som jo også var et spørgsmål, jo forklaret. Jvf. nævnte citat.

Det er meget interessant, at du nu har fundet alle de andre relationer. Dem skal jeg bruge tid på at kigge nærmere på, for de hører jo med til det fulde billede af disse familier. Igen er jeg dybt imponeret af din energi og dygtighed i det her. Det kunne være interessant, hvis der er en derude, der har et svar på, hvorfor Lauge Pedersens kone kaldes Inger, når det navn slet ikke nævnes i skifterne.

Og nu ser jeg, at du faktisk har navnet på Peder Laugesen Lifstrups far: Lauge Jørgensen. Ham har jeg aldrig fundet. Orker du, efter alt dette, at fortælle lidt om ham?

Venlig hilsen
Anne

   

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning

Jeg havde lige skrevet et svar, som ser ud til at være sendt, men jeg kan ikke finde det nogen steder. Øv!
Og jeg kan ikke helt huske detaljerne i det, men jeg prøver igen:

Tak for din energi i alt det her og for din lyst til at komme til bunds i det! Jeg mener at kunne konkludere, at det stadig er ret sikkert, at det er Ribe-parret der er er forældre til Inger Pedersdatter, gift med Peder Laugesen Libstrup. Hvis Anne Nielsdatter på Fanø døde i 1662 er det i hvert fald ikke den Anne, der optræder som fadder ved en dåb hos Peder Laugesen Libstrup i 1772, jvf. citatet ovenfor i et tidligere indlæg.

De nye oplysninger du nu har fundet oveni, skal jeg bruge tid på se nærmere på (og det har vi jo meget af p.t.). De hører med til det samlede billede af disse familier. Jeg har foreløbig prøvet at tegne relationerne :)

Vi må håbe, at nogen derude kan give svar på, hvorfor Inger kaldes Inger, når hendes fornavn ikke fremgår af skifterne.

Og til sidst: Orker du at fortælle mig lidt om Peder Laugesen Libstrups far? Ham har jeg aldrig kunnet finde.

Venlig hilsen
Anne


Anne de Fine Olivarius

OK, jeg havde bare ikke set, at der var skiftet side.....

Henning Jørgensen

Hej Anne m. fl.

Lige først en korrektion til et af dine sidste indlæg. Du skriver, at Inger Pedersdatter, Peder Laugesen Libstrups kone var en søster til.... Peder Laugesen Lifstrups kone var naturligvis Margrethe Gregersdatter, og det var hende som efter al sandsynlighed var søster til Dorthe, Peder Nielsen Terpagers kone. Men Inger Pedersdatter, Lauge Pedersens hustru, var så til gengæld en søster til Anne Pedersdatter, Gregers Pedersen Terpagers hustru. Så Terpager-familien kommer ind to gange.

Jeg har fundet svaret på spørgsmålet om, hvorvidt Lauge Pedersens hustru hed Inger til fornavn. Det gjorde hun. I Nordby (eller rettere Rindby) kirkebog, står Inger, Hl. Lauges hustru som fadder ved nogle af de første dåb i bogen (det er lidt vanskeligt at læse, men der er ingen tvivl). Dvs. vi roligt kan bruge Inger Pedersdatter som navn til Lauge Pedersens hustru. I øvrigt fik Lauge Pedersen hjemmedøbt en datter ved navn Inge i 1680. På det tidspunkt var han stadig gift med Inger Pedersdatter. Denne datter har vel fået dette navn, fordi fødselen var så hård ved moderen, at man tvivlede på, om hun ville overleve. Et par år efter blev Lauge Pedersen gift med sin anden kone, så Inger Pedersdatter kom sig nok aldrig efter denne fødsel.

Jeg laver lige en hurtig opsummering for at få lidt skik på navnene. Nu ved jeg ikke, hvem af Lauge Pedersens børn der er din ane, så jeg starter bare med at skrive "Lauge Pedersens barn", og så oplister jeg efter traditionel Stradonitz nummerering (far nr 2, mor nr 3, farfar nr 4, farmor nr 5 osv).

1. Lauge Pedersen og Inger Pedersdatters barn

2. Lauge Pedersen (død 1700). Født i Sønderho. Sognepræst i Nordby (eller rettere Rindby) på Fanø. Gift første gang med Inger Pedersdatter fra Ribe omkr 1669. Han blev gift anden gang omkr. 1683 med Else Andersdatter fra Grimstrup.

3. Inger Pedersdatter (født ca. 1640-1650, død ca. 1680-1682). Sandsynligvis født i Ribe. Død i Nordby. Med Lauge Pedersen fik hun følgende børn (som stadig levede i 1697): Margrethe, Mette, Peder, Anne, Ingeborg og Inger.

4. Peder Laugesen Libstrup (født ca. 1598, død 1677). Født i Lifstrup, Vester Nebel Sogn. Sognepræst i Sønderho. Gift første gang i 1625 med Margrethe Gregersdatter, den tidligere sognepræsts enke. Vistnok gift anden gang med Anne Jensdatter (ifølge Wiberg).

5. Margrethe Gregersdatter (født ca. 1600, sandsynligvis død før 1651 og under alle omstændigheder før 1657). Sandsynligvis født i Ribe. Død i Sønderho. Gift første gang ca. 1624 med Peder Nielsen Hellegaard (død 1625), sognepræst i Sønderho. Hun fik en datter ved navn Karen (gik med Erik Mortensen i Ribe) med ham. Gift anden gang i 1625 med Peder Laugesen Libstrup. De fik en del børn sammen.

6. Peder Bennedsen (måske død omkr 1654-55). Sandsynligvis født og død i Ribe. Formodentlig købmand. Gift omkring 1631 med Anne Hansdatter. Sammen med hende fik han to døtre: Anne Pedersdatter (født ca. 1631? død 1718, gift med Gregers Pedersen Terpager i Ribe) og Inger Pedersdatter i Nordby.

7. Anne Hansdatter (død 1697). Sandsynligvis bosat i Ribe. Død hos sin datter Anne Pedersdatter i Ribe. Anne Hansdatter havde en halvbror ved navn Hans Poulsen i Ribe.

8. Laue Jørgensen (født før 1575, død ca. 1642). Gårdfæster i Lifstrup, Vester Nebel Sogn, på gården, som senere blev til matrikelnr. 1. Han og hans kone fik en del børn. Bl. a. Lauge Jørgensen Libstrup i Sønderho og Søren Laugesen i Gjesing, Bryndum Sogn (Søren Laugesen må have været far til Anne Sørensdatter, som blev gift med Hans Lykke i Veldbæk, Jerne Sogn). Der var dog en del andre børn. Her følger et uddrag fra min bog "Bryndum og Vester Nebel før selvejet": "Den første kendte fæster af gården var Laue Jørgensen (†ca. 1642), som var på gården før 1605. Hans kone hed Mette Pedersdatter. I 1640 vidnede Laue Jørgensen, at han kunne erindre 40 år tilbage i tiden vedr. forholdene i Lifstrup. Han havde flere sønner. Heraf optrådte to ved flere lejligheder som fuldmægtige for Manderup Abildgaard på Skod-borghus. En tredje, Peder Laugesen Lifstrup, blev præst ved Sønderho Kirke på Fanø. Desuden var der en søn i Ribe og en i Norge.
Datteren Anne Laugesdatter (†efter 1655) blev gift med Jens Clausen (†efter 1668), som overtog fæstet af gården i 1642. Jens Clausen var lægdsmand og oldermand i Lifstrup og vistnok i kort tid sandemand ved Skads Herredsting."

9. Mette Pedersdatter (død efter 1643). Gift med Laue Jørgensen i Lifstrup.

10. Sandsynligvis Gregers Hansen (født ca. 1561, død 1628). Borger i Ribe. Begravet i Sønderho. Han havde bl. a. sønnerne Hans og Peder og bl. a. døtrene Ingebrog, Dorthe og sandsynligvis Margrethe. Datteren Dorthe (1595-1684) blev først gift i 1612 med Niels Nielsen i Ribe og derefter i 1616 med Peder Jensen Terpager i Ribe.

11. Sandsynligvis Maren Pedersdatter (født ca. 1562, død 1644). Gift med Gregers Hansen og bosat i Ribe.

12. Måske Benned Pedersen (død før 1621). Bosat og død i Ribe. Måske hed han Benned Pedersen Bouel og var måske en bror til Christen Pedersen Bouel, Thyge Pedersen Bouel og Maren Pedersdatter Bouel i Ribe. Hans børn var måske Peder Bennedsen, Christen Bennedsen, Karen Bennedsdatter og Anne Bennedsdatter.

13. Måske Kirsten Poulsdatter (død før 1621). Gift med Benned Pedersen i Ribe.

22. Rimeligvis Peder Knudsen (vistnok død 1608). Rådmand i Ribe. Gift 1. gang med Dorthe, anden gang med Karen (død efter 1626). Havde med Dorthe børnene bl. a. Knud Pedersen, Ingeborg Pedersdatter og sandsynligvis Maren Pedersdatter.

23. Rimeligvis Dorthe (død før 1594). Gift med Peder Knudsen.

44. Det burde være muligt at finde Peder Knudsens forældre ved hjælp af tingbøgerne fra Ribe. Det kræver dog en del studier.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen



Henning Jørgensen

Kære Anne m. fl.

Nu roder jeg rundt i navnene. Ved 8. i mit sidste indlæg (under Laue Jørgensen) skriver jeg, at han og hans kone fik en del børn. Bl.a. Laue Jørgensen Libstrup i Sønderho og Søren Laugesen.... Det skal naturligvis stå: Bl.a Peder Laugesen Libstrup i Sønderho....

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning og andre

Det er let at rode rundt i navnene. Det har jeg gjort i stor stil (det har du ikke), for der er mange af dem, og de ligner hinanden. Derfor er din opsummering en rigtig stor hjælp.

Min ane er Margrethe (endnu en af slagsen), datter af Lauge Pedersen og Inger Pedersdatter. Hun blev gift med præsten i Kvong og Lyne, Hans Lauridsen Bagger, 1655 - 1705. Denne linie går gennem en lang række af Friis'er ned til min mormor, Ingeborg Mumme, der giftede sig med en Olivarius.

Det der bl.a. er så spændende ved slægtsforskning er, at anerne bliver så nærværende, når man beskæftiger sig med dem. Vi må så håbe, at næste generation også vil synes det en dag.

Jeg skal i gang med tingbøgerne fra Ribe for at finde mere om Peder Knudsen.

Jeg kan ikke takke dig nok for at have brugt al den tid på mig. Nu kan jeg så se, at du er mere professionel end de fleste, så det du har fundet må jo være til gavn for rigtig mange,

Venlig hilsen
Anne

Kirsten Sanders

Hej begge

Jeg skal hilse fra Randi Rostrup og sige tak for storartet hjælp.
I må gerne tjekke, om oplysningerne er blevet korrekte inde på wiberg-net.dk: https://wiberg-net.dk/1146-Soenderho.htm.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Henning Jørgensen

Hej Kirsten og Anne

Selv tak - det er en meget stor hjælp for os alle, at Wiberg ligger på nettet og bliver opdateret. Jeg har tjekket Wiberg og mener, at oplysningerne skulle være korrekte med den usikkerhed, der nu engang er. I øvrigt har jeg også nogle rettelser vedr. Bryndum og Vester Nebel Sogne. Så hvis jeg enten kan få din e-mail adresse, Kirsten, eller jeg kan få Randi Rostrups, så vil jeg sende korrektionen med de argumenter, som hører til. Min e-mail adresse ligger på min profil, så hvis du bare trykker på mit navn, så ligger e-mail adresse der.

Og til dig Anne. Tak for de rosende ord. Det er jo altid sådan, at når man prøver at hjælpe andre, så får man ofte også selv noget ud af det, eller også kan andre drage nytte af det. På samme måde drager man selv nytte af mange af de andre indlæg og tråde i dette forum. Mht. rådman Peder Knudsen ligger der lidt om ham i Borgmestre og rådmænd i Ribe. Du kan også finde lidt vedr. hans anden kone og hendes familie på denne tråd: https://forum.slaegt.dk/index.php?topic=149191.0.

Med venlig hilsen

Henning

Kirsten Sanders

Hej Henning
Af hensyn til GDPR er mailadresserne fjernet, så jeg kan ikke se din mailadresse, og der er 3 medlemmer af Danske Slægtsforskere, der hedder Henning Jørgensen :)
Min mailadresse er kis@slaegt.dk.
Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Anne de Fine Olivarius

Kære Henning og Kirsten

Tak for viderebringelse af rettelsen, Kirsten!
Ja, det er rigtigt, Henning, at dette forum er guld værd for os der leder efter aner og deres historie. Jeg selv har mest været modtager men vil rigtig gerne hjælpe, når jeg kan. Det er desværre ikke så tit :)
Tak for linket! Hvis man kunne synes der var mange navne i  vores tråd, er det jo intet mod dette! Det er interessant for alle  der har Ribe-aner.

Venlig hilsen
Anne