fejlindlæg - delvis uforståeligt ordforråd - hører til andetsteds

Startet af Jørgen Hass, 01 Mar 2020 - 02:09

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Hass

jeg søger hjælp til dette skøde, der volder mig visse vanskeligheder

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17096628#144702,23336847

mit forsøg giver følgende ufuldstændige resultat


Torsdagen den 14. marts 1822
No 10
1810

Jeg underskrevne Lars Jacobsen Waldbom tilstår og hermed vitterliggør, at jeg ifølge den ... ... mig og møller Jens Petersen, Marke Mølle, under 8 febr 1811 ..... købekontrakt, til bemeldte møller Jens Petersen har solgt og afhændet ligesom jeg med dette mit skøde sælger og afhænder fra mig og arvinger, den mig ..... ...
af min fra Marke by, Kundby sogn udparcellerede gårds jorder tilhørende parcel, der efter den af det kongelige rentekammer accepterede udskiftnings...... beregning står for hartkorn 1 tdr 6 skp 1 album .... ,de derpå opførte 6 fag huus med alle de rettigheder og forpligtelser, med hvilke jeg samme selv udhaver, og da nu fornævnte møller Petersen har betalt mig den accorderede købesumme, ...... 2100 Rdl dC skriver to tusinde et hundrede rigsdaler dansk Curant, således ved købets afslutning, den 8 februar 1811, 760 Rdl skriver syv hundrede og tresindstyve rigsdaler dC og nu resten 1340 Rdl dC .... ..... .... .... ..... ... ...... ..... .... ...... ..... så fraskriver jeg mig og arvinger herved al videre ret, lod, deel og prætension at have i eller til bemeldte parcel og huus, men samme er fra nu af oftnævnte mig købers retmæssige ejendom fri for hver mands tiltale ....

Med hensyn til det til dette skøde ... brugte stemplede papir ... .... .... af købesummen, bemærkes..... ..... .....
..... ..... .... .... .... ....... ...... omkostninger ...... udgør 840 .. sølv.
Til bekræftelse har jeg underskrevet dette skøde i 2de ...
..... .....    .... Den 11 ..... 1821
      Lars Walbom