Forbindelse mellem Kiær / Kiærskiold i Ø. Hornum & Kiær i Nørholm?

Startet af Peter Kurrild-Klitgaard, 27 Okt 2020 - 16:52

Forrige emne - Næste emne

Peter Kurrild-Klitgaard

Den berømte/berygtede Frederik Kiær (de) Kiærskiold (ca. 1675-1740) til Børglum Kloster, der blev adlet, frataget sit adelskab og adlet igen, var søn af Christen Andersen Kiær (ca. 1640- tidl. 1709), bonde i Guldbæk i Øster Hornum, og Maren Sørensdatter (Buus) (ca. 1640-ca. 1710), der havde Buus- & Kras-slægtninge i Nørholm.  Som jeg har forstået det, havde sidstnævnte en søster også kaldet Maren (ca. 1652-tidl. 1685)--der var gift med mandens broder, Niels Andersen Kiær, angiveligt bonde i Guldbæk.  (De sidste oplysninger har jeg kun fra sekundære kilder.)

I første og anden halvdel af 1700-tallet forekommer så i Nørholm en slægt Kiær.  En Anders Nielsen Kiær (ca. 1693-1760), gift med Kirsten Nielsdatter Kras.  Sammen har de (mindst) fem børn: Sønnerne Niels (1721-1779), Hendrich (ca. 1727-1791) og Christen (1731-1800) og døtrene Anna og Mette.

Mit spørgsmål er så: Kender nogen til en forbindelse mellem familien Kiær fra Ø. Hornum og familien Kiær fra Nørholm?  F.eks. at Anders Nielsen Kiær skulle have været søn af Niels Andersen Kiær?  Fornavnene Christen, Niels og Anders gå jo igen--men er omvendt ikke sjældne.

På forhånd tak.

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard

Karin Broch Nøhr

Hej Peter

Det er meget nærliggende at tro at det forholder sig sådan at  Anders Nielsen Kjær var søn af Niels Andersen Kjær. Men noget klar bevis har jeg ikke. Jeg har lige kigget mine forlovere og faddere igennem for at se om der skulle være noget der, der kunne indikere et slægt skab, men desværre er der ikke noget der lige umiddelbart springer i øjnene, i min database. Jeg vil prøve at studere det materiale jeg har lidt nærmere, finder jeg noget vender jeg tilbage. Jeg vil også gerne have forældre koblet til Anders. Kirsten Nielsdatter Kras og hendes søster Anne.. er begge mine aner. Håber der er en anden der er til mere hjælp her.

mvh Karin Broch Nøhr

Peter Kurrild-Klitgaard

#2
Kære Karin Broch Nør,

Tak for venligt svar.  Det lyder interessant.

Jeg er selv interesseret i dette, fordi jeg nedstammer fra et par i Klitgaard i Nørholm: Niels Jensen "i Gaarden" (Øland) (1704-1776) og Maren Jensdatter (Wammen) (1710-1776).  Ved deres børns dåbe forekommer medlemmer af Kiær-familien i Nørholm.

Når jeg er interesseret i dette, er det, fordi ovennævnte Maren Jensdatter (Wammen)'s moder, Anna Pedersdatter (Wammen) (ca. 1676-1765), var gift to gange: Først med Jens Simonsen (Vestergaard) (1665-1698) i Nørholm, siden med Jens Michelsen (1668-1711), også i Nørholm, og med sidstnævnte fik hun min formoder, førnævnte Maren.  Den første mand var på mødrene side ud af Buus-familien (og derigennem Kras, Kjærulf, o.s.v.).  Den anden, min forfader, har en lidt mere usikker afstamning--men fra Annas og Jens M.'s vielse ved man, at den krævede dispensation, fordi mand nr. 1 var halvfætter til mand nr. 2.  Men hvordan var de det?

Det er denne fælles herkomst, jeg er interesseret i at afdække.  Derfor har jeg nærstuderet* faddere og forlovere.  Ud fra kirkebogsoplysninger vedr. Niels Jensens/Maren Jensdatters  og Anna Pedersdatters/Jens Michelsens børn, aner jeg, at der må være nogen forbindelse til Nørholm-familierne Kiær, Hyllegaard, måske Buus, Kras, Bruun og Birkumgaard--og da Niels Jensen var fra Øland og hans svigermoder Anna fra Ferslev, gætter jeg på, at må være på Maren Jensdatters og hendes fader, Jens Michelsens, side.

Men hvordan?  Derfor min interesse for Kiær i Nørholm og den mulige forbindelse til Kiær/Buus i Guldbæk.

* Jeg skylder mange af de ovennævnte oplysninger til hjælpsomme og dygtige Lillian Larsen i Aalborg.

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard

Erik Kristensen


Hej
Jeg har nogle Optegnelser fra tidlig i 90.erne, som måske kunne have Interesse.
Det er en trefløjet Stamtavle, hvor det startes med Fæstebonde i Guldbæk, Ø. Hornum 
Anders Jensen (1619 ~<1678 1708) gift med Mette Kiær (1643  ~<1678 † 1719)

De har følgende Børn: Jens Andersen Kiær, Oluf Andersen Kiær,  Peder Andersen Kiær,
Søren Andersen Kiær,  Maren Andersdatter Kiær. Det er fra Moderen de har Navnet Kiær,
hun er måske den mest kendte eller mest betydningsfulde eller hendes Slægt.

Fæstebonde i Gudbæk, Ø. Hornum  Oluf Andersen Kiær ( *ca 1678  ~<1712 †1760)
gift med Maren Nielsdatter (*1691 ~<1712 †1761)

De har følgende Børn:   Anders Olufsen Kiær, Johanne Olufsdatter Kiær, Kirsten Olufsdatter Kiær, Anders Olufsen Kiær, Maren Olufsdatter Kiær.

Her bliver to Døtre fra Guldbæk viet til to Brødre fra Nørgaard i Ellidshøj

Peder Christensen Nørgaard  ~ Mette Oufsdatter Kiær.
Børn: Ane Pedersdatter Nørgaard, Anders Pedersøn Nørgaard, Sine Pedersdatter Nørgaard,
Maren Pedersdatter Nørgaard, Christen Pedersøn Nørgaard.

Mads Christensen Nørgaard  ~ Kirsten Olufsdatter Kiær.
Børn: Zine Madsdatter Nørgaard, Maren Madsdatter Nørgaard, Johanne Madsdatter Nørgaard, Christen Madssøn Nørgaard, Ole Madssøn Nørgaard, Niels Madssøn Nørgaard, Ole Madssøn Nørgaard, Niels Madssøn Nørgaard.

Min Far går ind i denne Nørgaard Slægt via Johanne Madsdatter i Restrup Brohus

Mvh
Erik Kristensen

Peter Kurrild-Klitgaard

Kære Erik Kristensen,

Tak.  Det er jo interessant: Efternavn, fornavne, tidspunkt og at det er Guldbæk i Ø. Hornum kunne jo bestemt tyde på en forbindelse.

Rent kronologisk må en forbindelse mellem disse dog næsten være en generation tidligere.

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard

Jens Aaberg

Hej Peter, Karin og Erik.
Det er meget interessant for mig at læse jeres spørgsmål. Frederik Kiær havde en bror Anders,
der var ugift og dermed er der et udarvsskifte efter ham. Christen Andersen Kiær var Maren Sørensdatter Buus`  anden mand.
Hendes første mand  Mickel Sørensen døde 1664. Det kan læses i Hornum Herreds Tingbog, at Maren blev gift igen, men der er arv til børnene Søren og Maren ( min tip 5). Maren ( den ældre) Sørensdatter Buus er død 27 december 1709 og begravet i Øster Hornum kirke. Gravsten kan findes på nettet. 
Ifølge den trefløjede anetavle (hvem har forøvrigt lavet den?), som Erik skriver om, skulle der ikke være en bror Christen Andersen Kiær. Er den yngre Maren Sørensdatter Buus` Niels Andersen Kiær så  en bror til Christen Andersen Kiær?
Hendes første mand Niels Andersen Kiær var far til Anders, Maren, Johanne  og Søren, mens  hendes anden mand Jacob var far til Niels. Skifte efter Niels Andersen Kjær findes i Børglum Godsarkiv . Hun havde ikke børn med sin tredje mand, Laurs Christensen. Se skifte efter Maren i Børglum Kloster godsskifte 1707-57 fol. 78 b, 12 marts 1729..
Niels Jacobsen var gift med Karen Christoffersdatter de Hemmer, og der er efter dem også et udarvsskifte ( Hjørring byfoged), hvor deres arvinger nævnes. Niels Jacobsen købte Kjærsgaard i Tornby.
Jeg ved ikke, om I ved mere om den yngre Marens efterkommere.
Mange hilsner Anni Aaberg,
Dronninglund.

Peter Kurrild-Klitgaard

Kære Anni Aaberg,

Mange tak for interessant svar.  Jeg kendte nogle af oplysningerne, men ikke dem alle.  Er der publiceret om disse?

Hendes første mand Niels Andersen Kiær var far til Anders, Maren, Johanne  og Søren,

Ved Du mere om denne søn Anders?  Og om det kunne/ikke kunne være = ovennævnte Anders Nielsen Kiær i Nørholm (ca. 1693-1760), gift med Kirsten Nielsdatter Kras?

På forhånd tak.

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard

Jens Aaberg

Hej Peter. Tak for dit svar.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=80&bsid=192609&kb=Godsarkiver+amt%2C+Hj%C3%B8rring%2C+B%C3%B8rglum+Gods%2C+Skifteprotokol%2C+1719-1787
Her kan du finde skiftet efter Maren Sørensdatter Buus.
Her er en bearbejdet udgave:
Skifte Børglum Kloster godsskifte 1707-57 fol. 78b
12 marts 1729
Marts 1729 sal. Maren Sørensdatter i Hersom, død jan. 1725, gift med Laurs Christensen. Afdøde forhen gift med Niels Andersen, hvis datter, Johanne Nielsdatters mand Anders Mortensen i Simersted gav hendes daværende stiffader Jacob Jacobsen afkald for arv efter faderen. Afdødes sønner Anders og Søren Nielsen gav 17. Juni 1715 deres stiffader Laurs Christensen afkald for fædrene og mødrene arv. En datter Maren Nielsdatter, sal. Niels Jensens enke i Kibsgaard i Dronninglund gav afkald 13. Juli 1718, og en søn Niels Kjær til Kjærsgaard gav afkald 7. Juli 1718.

Der må være en skrivefejl, for i Hornum Kirkebog står Maren Sørensdattet til at være død i 1726 i stedet for 1725, pg. 77

Jeg har ikke navnet på Anders Nielsen Kjærs kone, men i Erik Brejls ekstrakt efter Niels Jacobsen Kjær og Karen de Hemmers udarvsskifte får vi at vide, at Anders Nielsen Kjær havde 2 døtre Maren og Anna. Marens anden mand var Jacob Jacobsen og far til Niels Jacobsen Kjær.
https://www.brejl.dk/hjorring.html

Mvh. Anni Aaberg

Peter Kurrild-Klitgaard

Kære Anni Aaberg,

Mange tak!

"En datter Maren Nielsdatter, sal. Niels Jensens enke i Kibsgaard i Dronninglund gav afkald 13. Juli 1718, og en søn Niels Kjær til Kjærsgaard gav afkald 7. Juli 1718."

Ved Du, hvor denne Kjærsgaard ligger?  Er det mon den, familien har taget navn efter?

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard

Peter Kurrild-Klitgaard

Ah, undskyld .... nu ser jeg det i sammenhæng med foregående.: Kjærsgaard i Tornby, antager jeg?

Men er Niels Kjær og Niels Jacobsen så den samme person?

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard

Peter Kurrild-Klitgaard

Citat fra: Jens Aaberg Dato 03 Nov 2020 - 20:30
Jeg har ikke navnet på Anders Nielsen Kjærs kone, men i Erik Brejls ekstrakt efter Niels Jacobsen Kjær og Karen de Hemmers udarvsskifte får vi at vide, at Anders Nielsen Kjær havde 2 døtre Maren og Anna. Marens anden mand var Jacob Jacobsen og far til Niels Jacobsen Kjær.
https://www.brejl.dk/hjorring.html

Men det skulle vel så (desværre for min teori) være positivt bevis for, at Anders Nielsen Kiær ikke er identisk med En Anders Nielsen Kiær (ca. 1693-1760) i Nørholm, gift med Kirsten Nielsdatter Kras.

PKK

Erik Kristensen

Hej
Er der ´En der har hele Skiftet for Maren Sørensdatter Buus i renskrevet Form. Teksten i Godskiftet fra Børglum er jo overstreget mange Steder, hvilket Besværligør den direkte Læsning og Tydning.
mvh
Erik Kristensen

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=80&bsid=192609&kb=Godsarkiver+amt%2C+Hj%C3%B8rring%2C+B%C3%B8rglum+Gods%2C+Skifteprotokol%2C+1719-1787
Her kan du finde skiftet efter Maren Sørensdatter Buus.
Her er en bearbejdet udgave:
Skifte Børglum Kloster godsskifte 1707-57 fol. 78b
12 marts 1729

Jens Aaberg

Hej Erik og Peter.

Vi har ikke skiftet efter Maren Sørensdatter Kjær  i renskrevet form. Det er ikke overstregninger, der er i skiftet fra Børglum Herred , men ridser i den gamle film .
De væsentligste oplysninger står i arveafkaldet, som her er i Erik Brejls referat.

170 Karen de Hemmer i Hjørring. 3.11.1777, fol.460.
Enke efter Niels Jacobsen Kjær til Kærsgård [i Tornby sogn] i Vennebjerg herred, [begravet Tornby 17.11.1758].
Testamente.
Hans A:
0) forældre Jacob Andersen Kjær [fejl for Jacob Jacobsen i Hæsum i Øster Hornum sogn, begravet Øster Hornum 2.1.1707] og Maren Sørensdatter [Buus, begravet Øster Hornum 2.2.1726].
Mors første ægteskab med Niels Sørensen Kjær [fejl for Niels Andersen].
1) halvbror Søren Nielsen Kjær, død. 1B:
a Maren Sørensdatter Kjær i Grenå, enke efter Peder [Nielsen] Bang, [skifte Grenå 22.5.1776 lbnr.297]
2) halvbror Anders Nielsen Kjær på Bjerget i Åby sogn, begravet 26.3.1720. 2B:
a Maren Andersdatter Kjær, død. Første ægteskab med Knud Hansen. 2B:
1 Hans Knudsen i Vedsted i Åby sogn
2 Anders Knudsen i Fristrup i Åby sogn
Maren Andersdatter Kjærs andet ægteskab med Jens Knudsen. 1B:
3 Knud Jensen i Åby
b Anne Andersdatter Kjær, død, var g.m. Peder Poulsen i Vodskov i Hammer sogn. 1B:
1 Peder Pedersen i Hammer sogn, død. 4B:
x Anders Pedersen 12
y Anne Pedersdatter 9
z Maren Pedersdatter 7
æ Peder Pedersen 5
3) halvsøster Johanne Nielsdatter, død. 2B:
a Niels Andersen, død uden børn
b Mette Andersdatter. død. 2B:
1 Jacob Andersen
2 Maren Andersdatter. Første ægteskab med Peder Lauridsen i Hornum. 4B:
x Laurids Pedersen
y Anders Pedersen
z Kirsten Pedersdatter
æ Gertrud Pedersdatter.
Maren Andersdatters andet ægteskab med Laurids Olufsen i Hornum. 1B:
ø Maren Lauridsdatter
4) halvsøster Maren Nielsdatter Kjær, død, var g.m. Niels Jensen i Kibsgård i Dronninglund sogn. 6B:
a Jens Nielsen i Møgelmose, død. 4B:
1 Anders Jensen i Møgelmose
2 Niels Jensen i Møgelmose, død. 2B:
x Johanne Nielsdatter 13
y Jens Nielsen 11
3 Maren Jensdatter g.m. Jørgen Nielsen i Aså
4 Mette Jensdatter g.m. Jacob Pedersen i Galstrup? ved Hjørring
b Niels Nielsen i Skovsgård i Hals sogn, død. Af første ægteskab B:
1 Johanne Marie Nielsdatter g.m. Christen Knudsen i Skovsgård.
Af Niels Nielsens andet ægteskab B:
2 Niels Nielsen
c Mikkel Nielsen i Kibsgård, død. 4B:
1 Johanne Mikkelsdatter
2 Stine Mikkelsdatter g.m. Laurids Nielsen i Kibsgård
3 Anne Mikkelsdatter
4 Niels Mikkelsen 17
d Bodil Nielsdatter i Kibsgård
e Maren Nielsdatter i Dalsgård i Vidstrup sogn
f Anne Nielsdatter i Gingsholm i Dronninglund sogn, død. 2B:
1 Aksel Lauridsen i Felden i Dronninglund sogn
2 Anne Lauridsdatter g.m. Niels Pedersen i Øster Hassing.
Hendes A:
0) forældre [Christoffer de Hemmer, rådmand i Ålborg, død 11.1.1703, og Søster Mathiasdatter Foss, begravet 24.8.1729]
1) bror Hans [Christoffersen] de Hemmer, præst i Lyngby og Albøge.
[Hendes første ægteskab med Jens Olufsen Vang, præst i Flade og Gerum, død 24.3.1731].
(Sml. lbnr.170A).

Børglum gods. Skifteprotokol 1719-1787.

170A Maren Sørensdatter [Buus] i Hæsum [i Øster Hornum sogn]. 12.3.1729, fol.78B.
E: Laurids Christensen.
Første ægteskab med Niels Andersen. Afkald fra B:
1) Johanne Nielsdatter g.m. Anders Mortensen i Simested. Afkald 17.11.1692 i Hornum herred justitsprotokol 1691-1695 fol.150B
2) Anders Nielsen. Afkald 17.6.1715
3) Erik Nielsen, Afkald 17.6.1715
4) Maren Nielsdatter, enke efter Niels Jensen i Kibsgård i Dronninglund sogn. Afkald 13.7.1718.
Afdødes andet ægteskab med Jacob Jacobsen, [begravet Øster Hornum 2.1.1707]. Afkald fra B:
5) Niels Jacobsen Kjær til Kærsgård [i Tornby sogn]. Afkald 7.7.1718.


Den Anders Nielsen Kjær,  jeg har fundet, er begravet  26. marts 1720 i Aaby.

Mange hilsner Anni Aaberg