Hvem er den udlagte barnefader Skomagersvend Johan Dehn

Startet af Ebbe Dehn, 22 Feb 2020 - 15:07

Forrige emne - Næste emne

Ebbe Dehn

Jeg håber at I kan hjælpe mig videre, da jeg igen er gået i stå !

Carl Ludvig Dehn bliver født i Vor Frue Sogn, Odense d. 8/3 1828 jvf,
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21502338#351256,69890528

Jeg har tidligere fået det tydet som nedenstående.
Hjemmed. 1828 10/3 comfirm. i Kirken den 27. Julii 1828
Dorthe Henrichsen u... (?) og Bfd. (?) Skomagersvend Johan Dehn i Kiøbenhavn
Pigerne Grethe Pedersen og Kierstine Henrichsen, Rebslagersvend Niels Henrichsen, Tjenestekarlene Rasmus Hansen og Frederich Andersen

Jeg har lige 3 spørgsmål til ovenstående:
Hvad står der lige efter Dorthe Henrichsen ?
Når faderens navn er anført, og barnet får hans efternavn, kan man så forvente, at han har vedkendt sig barnet, og findes der så en faderskabssag ?
Når barnefaderen opgiver København, er det så hans fødested eller faste opholdssted for tiden, eller kan man ikke regne med noget som helst ?

Kirkebogen giver jo ikke meget at gå efter - og er det blot et tilfælde, at Dorte Henriksen 14 år senere gifter sig med er Skomager ?

Det er stadig ikke lykkedes mig at finde ud af hvem har er.

i 1799 fødes der en Jonhan Frederich Dehn i Skovby Sogn, ikke langt fra Odense - men han kommer i lære bliver svend i Odense - ikke ham heller !

Jeg har også forsøgt i skomagernes lavsarkiver.
Men der ikke fundet nogen Johan Dehn, hverken i København, Odense eller Assens. I sidstnævnte by har der dog været en del Skomagere med navnet Dehn, men fra ca. 1770 ophørte de med at bruge Dehn i navnet, de hed så blot Nielsen, Hansen osv.

Selvom jeg finder en Johan Dehn der er eller har været skomager, er det jo ikke meget bevis !

Men har I nogen gode råd, eller skal jeg affinde mig med at det ikke er muligt !.

Venlig Hilsen
Ebbe Dehn


Bjørn Marcher

Hej Ebbe,

Dine spørgsmål:

1) Enig med Gitte, det må betyde at hun bor "udenfor Sct. Jørgens Port".

2) Der kom en dåbsforordning 30.maj 1828, hvor det bl.a. fremgik at børn født udenfor ægteskab ikke måtte få faderens efternavn uden hans tilladelse (Jørgen Green: Slægtsforskernes ABC, side 219). Jeg vil mene at han har vedkendt sig faderskabet  -  i hvert fald er præsten blevet overbevist om det! En hjemmedåb hvor han måske er blevet kaldt Dehn, kan evt. have kortsluttet reglerne? Dermed kan der findes en faderskabssag, men helt sikkert er det vel ikke. Den skal være arkiveret hvor faderen opholder sig.

3) Når der står "i Kjøbenhavn" betyder det blot at det er hans opholdssted for tiden (det sidste af moderen kendte opholdssted...).

4) Dorte gifter sig med en skomager senere - hun har formentlig boet i et miljø med håndværkere og tjenestefolk, hvilket fadderne også tyder på. Bemærk i øvrigt af to af fadderne kan være søskende til hende.

Hvis du søger på Johan Dehn på Family Search, kommer der flere muligheder frem, måske du kan følge dem....
Bemærk at store dele af FT1834 for København er gået tabt - så en Johan Dehn kan sagtens være i København i 1834 uden du kan finde ham!

God jagt!

mvh Bjørn



   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Ebbe,


du har vel hans konfirmation i 1842 i Brændekilde? Her står en Hans Christian Madsen som fader - og FT1840 for Brændekilde afslører en bødker Hans Christian Madsen og familie, med Carl Ludvig Dehn som Plejebarn. Så altså ingen spor mod den biologiske fader.

Og tilsvarende ved hans vielse 21.juli 1852 i Vor frue sogn, med Nicoline Pedersen står tydeligt at Peder Hansen er hans stedfader, igen uden henvisning til Johan Dehn. 

mvh Bjørn


mvh Bjørn


Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Ebbe Dehn

Tak til alle
Jo Bjørn, jeg har ret godt styr på mor og søn, det er faderen jeg er efter.
Det er jo ham jeg har mit efternavn efter 🤗
Jeg forsøger at komme videre via en evt. faderskabssag.

Hilsen
Ebbe dehn

Lars Skovvang Larsen

Hej Ebbe.

Jeg kender ikke din Carl Ludvig Dehn; men har slægtsmæssigt styr på en del Dehn´er med udspring i Andreas Dehn, der skal være født i 1729 i Lauenborg og som døde på Orebygård ved Sakskøbing i 1785.
Måske din efterlyste Denh - og vel også du selv - har forbindelse til den familie. Der er næppe mange separate Dehnfamilier i Danmark.

Se vedhæftede efterkommer udskrift - 5 generationer - på A. Dehn.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Birte Wienecke

Ved FT 1855 i København er der en fabriksarbejder Johan Ferdinand Dehn, 59 år, født i Kbhn.
mvh Birte